مستمری کمتر در سال 1401 تعیین شد



به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب نیوز، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 1401 سقف مستمری دولت 5 میلیون تومان تعیین شد.

اما دهقان کیا افزود: اجرای دائمی همسان سازی حقوق و افزایش میزان مستمری های تامین اجتماعی از خواسته مستمری بگیران این سازمان است و این قشر خواهان رفع تبعیض بین خود و مستمری بگیران لشکری ​​و کشوری هستند.

بر اساس ماده 96 قانون بیمه های اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی موظف است نسبت به افزایش مستمری، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری های عائله مندی به نسبت هزینه های زندگی اقدام کند. این افزایش باید در فواصل زمانی معین حداقل سالی یک بار و با تصویب هیات وزیران انجام شود.

60 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقل دستمزد دارند
رئیس کانون مستمری بگیران سازمان بیمه های اجتماعی گفت: در بین مستمری بگیران کشور تعداد معدودی حداقل دریافت کنندگان وجوه کشوری و لشکری ​​وجود دارد و این در حالی است که 60 درصد از جمعیت مستمری بگیران بیمه اجتماعی حداقل مشمولان هستند. “

به گفته وی، میانگین حقوق بازنشستگان لشکری ​​از میانگین حقوق بازنشستگان کشوری و میانگین حقوق کشوری از مستمری بگیران تامین اجتماعی بیشتر است.

بر اساس این گزارش، حقوق مستمری بگیران با حداقل دستمزد با 20 سال سابقه کار با خانواده و 2 فرزند در سال 98 بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تومان بوده که پس از دو فاز زوجی در سال جاری به 3 میلیون و 900 هزار تومان افزایش می یابد. و برای کسانی که 30 سال سابقه کار دارند. تجربه یعنی 4 میلیون و 200 هزار تومان.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید دام زنده اعلام شد | قیمت گوسفند زنده چنده؟

سازمان بیمه اجتماعی امسال بیش از 17 هزار میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت کرده و ماهیانه 5 هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کسری دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مجلس در قانون بودجه از سال 1400 بودجه ای را برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی کرد که تقریبا برای مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​انجام شد اما برای مستمری بگیران تامین اجتماعی خیر.

رحیم زارع افزود: نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 حدود 90 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی تصویب کردند تا دولت بتواند با واگذاری سهام و پرداخت بدهی ها، سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و مستمری بازگشایی کند.

به گفته وی در سال 1401 سقف حقوق بازنشستگان کشوری 5 میلیون تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید