مستحبات ماه مبارک رمضان و فضیلت آن


فرهنگ و هنر: اعمال مستحبی در ماه رمضان شامل وضو، غسل، نماز، تلاوت قرآن است که فضیلت های فراوانی دارد که ارزشمندترین آنها تلاوت قرآن است.

ماه رمضان بوی بندگی را به مشام انسان می آورد. رایحه ای که فاصله بین زمین و آسمان را کاهش می دهد. به همین دلیل باید قدر شب های ماه مبارک رمضان را بیش از هر زمان دیگری بدانید، ماهی که آرزوها در آن بیش از هر زمان دیگری به گوش حق تعالی می رسد، ماه رمضان نسبت به ماه های دیگر دارای فضیلت و کرامات فراوانی است. رسول خدا برای فرا رسیدن ماه رمضان بی تابی می کرد، چون فرا می رسید، تمام شب ها را به شب زنده داری و عبادت می گذراندند، در ماه رمضان اعمالی سفارش می شد که فضیلت زیادی دارد و روزه داران می توانند آن را انجام دهند. ثواب روزه آنها را چند برابر کن، چنانکه در دعای مخصوص ماه رمضان آمده است:

«و رمضان ماهی است که در آن نسبت به ماه‌های دیگر به آن بزرگی و کرامت و عزت و فضیلت بخشیدی».

رمضان

فضیلت اعمال مستحب ماه رمضان

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «اگر در این ماه آیه ای از قرآن بخواند، ثواب او مانند کسی است که در ماه یک بار به جز ماه رمضان، قرآن را ختم کرده باشد».

حضرت علی علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که فرمود: «هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را در راه خدا روزه بگیرد، مگر اینکه خداوند متعال هفت صفت را برای او لازم قرار داده است، هر چیزی است. در بدن او ممنوع است.بگذار محو شود و ذوب شود. به رحمت خدای متعال نزدیک می شود. (با روزه) خطای پدرش آدم را می پوشاند. خداوند لحظه های مرگش را آسان کند. او در روز قیامت از گرسنگی و تشنگی در امان است. خداوند به او غذای لذیذ بهشتی عنایت فرماید. و بالاخره خداوند متعال برائت و جهنم را نصیب او گرداند. (سوال کننده در این حدیث مفصل یک عالم یهودی بود) که گفت ای محمد راست گفتی.

بیشتر بخوانید  4 جاسوس را در ارتباط با ایران دستگیر کرده ایم

تصمیمات واجب در ماه رمضان

به طور کلی، پنج نوع حکم اجباری وجود دارد. واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح.

اقدامات توصیه شده به این معنی است که …

مستحب عملی است که پسندیده است ولی نه لازم است و نه حرام.

اعمال مستحبی در ماه رمضان شامل موارد زیر است :

1- فراگیری قرآن در ماه رمضان

بهترین اعمال در شب ها و روزهای ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. هر چند تلاوت قرآن در همه حال ثواب دارد، اما چون قرآن در ماه رمضان نازل شده، ثواب و ثواب خاصی دارد.

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: موضوع ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان است.

بهار برای همه است و بهار قرآن ماه رمضان است.

یادگیری قرآن

توضیح:

بر این اساس قرآن به دلیل نازل شدن در ماه رمضان نسبت به ماه های دیگر از امتیازات بیشتری برخوردار است.

همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

من ثواب یک آیه قرآن هستم، اما به عبارت دیگر مانند ثواب ختم قرآن است.

اگر کسی در این ماه آیه ای از قرآن را بخواند ثوابش مانند کسی است که در غیر ماه رمضان آیه ای از قرآن را خوانده است.

2- دعا و مغفرت در ماه رمضان

در روایتی امام موسی بن جعفر (علیه السلام) به روزه داران توصیه می کند که دعای الله، ارزوکا حج بیتک الحرام و دعای معروف یا علی یا عظیم را بعد از نماز واجب بخوانند. همچنین در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که اگر دعای خدا را بعد از نماز واجب تا آخر بخواند خداوند تا روز قیامت گناهان او را می آمرزد.

علی بن ابی طالب علیه السلام می فرماید: علیکم در شهر رمضان استغفار و استغفار بسیار است، اما استغفار مرا از بلا نجات می دهد، ولی استغفار گناهانم را می زداید.

در ماه رمضان استغفار کنید و بسیار دعا کنید. اما دعای شما شر را از شما دور می کند. و اما آمرزش تو گناهان را از بین می برد.

توضیح:

یکی از واجبات روزه داران این ماه، دعا و طلب خیرخواهی از حضرت حق است که به نیازمندان احساس نیاز می کند و دستان خود را به سوی نیازمندان دراز می کند.

بیشتر بخوانید  مدارس ۱۷ شهر به علت بارش برف تعطیل شد | تعطیلی مدارس این شهرها قطعی شد

3- روزهای ماه مبارک رمضان

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای مردم، شهر خداست با برکت و رحمت و مغفرت، شهر بهترین ماهها و بهترین روزها در روزها و بهترین شبهاست. در شب ها و بهترین ساعات

ای مردم، ماه خدا به شما برکت و رحمت و مغفرت داده است، ماهی است که در پیشگاه خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

4- افطار و صدقه دادن در ماه رمضان

امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند:

یا سدیر، جوانی؟ او گفت بله. دروغ فدک این شبهای شهر رمضان است پس زک چیست؟ و به او گفت: اما آیا می دانی که تمام شب من همین شب است؟ به سدیر بابا گفت، تو و مادرم، پول با عاقل حرف نمی‌زند، حتی اگر کافی نباشد، حتی به یک شرکت کننده، می‌گوید: «من یک شب تمام نمی‌توانم افطار کنم. قطعاً پاها؟» گفت: آری و ده. گفت: به خاطر گرفتاران یا سدیر، اگر افطار برادر مسلمان حق آزادی رقیب من پسر اسماعیل است. درود بر او.

ای سدیر! میدونی این شبا چیه؟ سدیر گفت: آری این شبها شبهای ماه رمضان است، این شبها چگونه است؟

امام بکیر (علیه السلام) فرمود: آیا می توانی در هر شب ده غلام از فرزندان اسماعیل (علیه السلام) آزاد کنی؟

پس سدیر گفت: پدر و مادرم فدای تو نیست، مال من کافی نیست، پس امام پیوسته تعداد بندگان را کم کرد، تا آن که در تمام ماه به یک نفر رسید، سدیر گفت: من قدرتی ندارم.

پس امام باکر (ع) به او فرمود: آیا تو قدرت افطار مسلمانی را که هر شب روزه می گیرد نداری؟ سدیر گفت: آری من می توانم تا ده نفر را افطار کنم، پس حضرت به او فرمود: ای سدیر همین را می خواستی، یعنی ده روزه را به ثواب افطار کنی و ده غلام را آزاد کنی. فرزندان اسماعیل (ع) ) به دست خواهید آورد.

افطار

توضیح:

خداوند روزه دار را در خوراك و آشاميدن به حساب نمي آورد، اما در اين امر نبايد تدبير كرد.

بیشتر بخوانید  چشم انداز طلا در روزهای آینده

امام حسین (علیه السلام) فرمود: در شهر رمضان با صدقه ای که خداوند او را ببخشد هفتاد صدقه می دهم.

هر کس در ماه رمضان صدقه دهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می کند.

5- اعتکاف در ماه رمضان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: اعتکاف عشر در شهر رمضان، ترازوی حج ​​و عمره شماست.

اعتکاف در دهه ماه مبارک رمضان معادل ثواب دو حج و دو عمره است.

توضیح:

در ایام و شب های مبارک بنا به سیره ائمه معصومین علیهم السلام توصیه شده است که هر مسلمانی در صورت امکان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد بگذراند که پیامبر اکرم درود خدا در زمان حیاتش انجام داد.

6- استحمام

یکی دیگر از کارهایی که در این ماه سفارش شده و مستحب است، غسل در تمام شب های ماه مبارک رمضان به ویژه شب های قدر است.

آثار مستحبی

اعمال مستحب در روزه و سحر

برای افطار مستحب است که روزه دار با خرما افطار کند. ائمه اطرا (علیهم السلام) فرموده اند که افطار با خرما ثواب اعمال روزه دار را تا چهارصد برابر می کند. البته روزه دار می تواند با شیر و حلوا و شیرینی و نمک افطار کند.

در وقت افطار مستحب است که برای سکوت شما و برای تأمین روزه شما و برای اعتماد شما به درگاه خداوند دعا کند.

در روایات آمده است که امیرالمومنین (علیه السلام) هر وقت می خواستند افطار کنند، می فرمودند: بسم الله صلی الله علیه و آله و سلم ما روزه بودیم و به خاطر طعام خودمان. افطار کرد و او را پذیرفت». [فَتَقَبَّلْهُ]از من، تو هستی که گوش می دهی.

وقتی لقمه اول را می خورد، خوب است که بگوید: بسم الله واسعه المغفیره الغفرلی.

در روایات مختلف داریم که روزه دار قبل از افطار سوره قدر را می خواند و در هنگام افطار صدقه می دهد.

یکی دیگر از مستحبات ماه رمضان، خوردن سحری است که مستحب استغفار و نماز سحر نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید