اگر شرکت یا شخصی قصد انجام اقداماتی را داشته باشد که ممکن است به محیط زیست یا جامعه آسیب برساند، از نظر اجتماعی غیرمسئولانه تلقی می شود. بر اساس این مفهوم، مدیران باید تصمیماتی اتخاذ کنند که نه تنها سود سازمان را به حداکثر برساند، بلکه از منافع جامعه و کل جامعه محافظت کند.
مسئولیت اجتماعی و اصول اخلاقی
اصول اخلاقی به مجموعه ای از اصولی اطلاق می شود که بر رفتار یک شرکت یا شخص حاکم است. سازمان ها باید در اقدامات روزانه خود به اصول اخلاقی، به ویژه تصمیماتی که بر دیگران یا محیط تأثیر می گذارد، پایبند باشند. قواعد مسئولیت اجتماعی و رفتار اخلاقی باید در درون سازمان و همچنین در تعامل با دیگران خارج از شرکت اعمال شود. تا زمانی که سازمان استانداردهای اخلاقی قوی را حفظ کرده و به اصول مسئولیت اجتماعی پایبند باشد، کارکنان و محیط به یک اندازه برای سودآوری اهمیت دارند و بر یکدیگر اولویت ندارند. با این حال، اگر یک شرکت استانداردهای اخلاقی خود را نادیده بگیرد و اقداماتی را انجام دهد که از نظر اجتماعی غیرمسئولانه است، مانند نادیده گرفتن مقررات زیست محیطی برای افزایش سودآوری، مداخله دولت اغلب ضروری است.
به گفته «مک ویلیامز و دیگران»، مسئولیت اجتماعی شرکت به آن دسته از اقدامات شرکت ها اطلاق می شود که فراتر از سود و منافع شرکت و نیز الزامات قانونی است و «خیر اجتماعی» را تقویت می کند. “هاستد و سالازار” بیان می کنند که در مسئولیت اجتماعی شرکت باید به گونه ای عمل کند که نه تنها منافع سهامداران، بلکه منافع گروه های ذینفع در جامعه را نیز تامین کند.
نگاهی سه بعدی به مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی بر این باور است که دوران نگاه تک بعدی به ترازهای مالی شرکت ها که سود خالص را تنها معیار موفقیت و شهرت در بین رقبا می دانستند، به پایان رسیده است.
به همین دلیل مسئولیت اجتماعی به جای نگاه سنتی، نگاهی سه بعدی به مقوله کسب و کار و تراز مالی شرکت دارد. به این معنی که مسئولیت اجتماعی اعتبار سنجی شرکت ها، سود (PROFIT)، جامعه (PEOPLE) و محیط (PLANET) را به طور همزمان در تراز مالی شرکت و مجموعه رفتارهای اقتصادی شرکت مورد بررسی قرار می دهد و در نظر می گیرد.
سود با در نظر گرفتن جامعه و محیط زیست
شرکت هایی که خود را حامی توسعه پایدار و اخلاق تجاری می دانند، باید مزایایی را به مخاطبان خود معرفی کنند که به ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی احترام بگذارند. به عنوان مثال، اگر سود شرکتی به دلیل استفاده از روش های جایگزین و مصرف کمتر بنزین، گازوئیل، کاغذ و برق کاهش یافته باشد، باید این مقوله در ترازنامه ثبت و به اطلاع عموم برسد.
نگاه اخلاقی به تجارت؛ نتیجه نوعی تفکر در مورد کسب و کار مسئولیت پذیر اجتماعی است
در واقع، بحث CSR عمدتاً به این موضوع مربوط می شود که چگونه فعالیت های تولیدی یا خدماتی شرکت های تجاری از محیط زیست، جامعه، اقتصاد پایدار، حقوق برابر کارگران، حقوق انسان و حیوانات حمایت می کند.
نگاه اخلاقی به تجارت را می توان نتیجه نوعی تفکر در مورد کسب و کار مسئولیت پذیر اجتماعی در دنیای امروز دانست که به نوعی اعتبار شرکت ها را در سطح بین المللی تعریف و توضیح می دهد.
انتشار گزارش مسئولیت اجتماعی
معمولاً شرکتهای چندملیتی بزرگ گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی (گزارش سالانه CSR) را منتشر میکنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران یا کاربران) اطلاع دهند که چگونه فعالیتهایشان در سال گذشته با استانداردهای زیستمحیطی، زیستمحیطی و اجتماعی مطابقت داشته است. حمایت شدند و محصول نهایی آنها عامل مخربی برای آینده بشریت نبود.
نیاز به شرکت های اخلاقی
مقوله مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مقوله اخلاقی و اخلاقی در کسب و کار است و تلاش می کند بینش خوبی از فعالیت های کلی شرکت ها در موضوعات حفاظت از محیط زیست، احترام به حقوق شهروندان و جامعه و توسعه پایدار به جامعه ارائه دهد. هزاران مقاله، کتاب و سخنرانی در این زمینه به زبان های مختلف منتشر شده است.
مسئولیت اجتماعی شرکت، اخلاق شرکتی است. در هر بخش از جامعه، اخلاق یکی از مهمترین معیارهای بررسی و قضاوت است. پس اگر ورزشکاری اخلاق ورزشی نداشته باشد، حتی اگر خوب بازی کند، مورد تمجید بزرگان و جامعه قرار نمی گیرد. شاید بتوان اریک کانتونا، فوتبالیست فرانسوی را نمونه ای از این دست دانست! همین بحث در حوزه کسب و کار وجود دارد که به آن «مسئولیت اجتماعی شرکتی» یا CSR می گویند.
CSR در ایران
مقوله مسئولیت اجتماعی در ایران موضوعی کاملاً جدید است و حتی در بین شرکت های بازار سرمایه کشور که سهامدار عام هستند، حوزه بسیار خامی است و فعالیت های مالی، اقتصادی و فرهنگی آنها به درستی در ترازنامه آنها دیده نمی شود.
اگرچه فعالیت های مهمی در راستای اطلاع رسانی و شناخت مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران انجام شد (مانند برگزاری چهارمین کنگره مسئولیت اجتماعی با حضور تهران و اتاق بازرگانی ایران که در آن نمایندگان اتحادیه ملت ها، یونسکو جهانی)، اما هنوز با مسئولیت اجتماعی جهانی فاصله داریم و این موضوع ضرورت مواجهه با مسئولیت اجتماعی در ایران را نشان می دهد.
در قسمت چهارم از سلسله مقالات «مسئولیت اجتماعی شرکت و نمونه های موفق آن»، تیم تولید محتوا در ویکی نیکی به معرفی چند شرکت موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت که نمونه هایی از آنها در زیر آمده است:
برای اطلاعات بیشتر و شناخت مسئولیت اجتماعی، چهارمین کنگره مسئولیت اجتماعی با حضور تهران و اتاق بازرگانی ایران در ایران برگزار شد و نمایندگانی از سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و یونسکو در این کنگره حضور داشتند. و کنگره مورد استقبال قرار گرفت.
مسئولیت اجتماعی چیست؟
مسئولیت اجتماعی یک رویه و رویکرد اخلاقی است که بیان می کند که فرد موظف است به نفع جامعه با سایر افراد و سازمان ها همکاری و همکاری کند. مسئولیت اجتماعی به عنوان یک چارچوب اخلاقی، فرد را ملزم به مشارکت اجتماعی می کند که به نفع جامعه است. مسئولیت اجتماعی به این معناست که فرد به عنوان عضوی از جامعه فعالانه مشارکت داشته باشد و نسبت به مشکلات و معضلات بی تفاوت نباشد و بتواند در تغییر و بهبود شرایط سهیم باشد.
این مشارکت و حضور فعال از مشارکت در پاکسازی محیط زیست تا کمک مالی یا مشارکت در رویدادهای اجتماعی را شامل می شود. مسئولیت اجتماعی وظیفه ای است که هر فرد برای حفظ تعادل بین اقتصاد و محیط زیست از جمله گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها باید انجام دهد، به عنوان مثال، مسئولیت اجتماعی عبارت است از انجام کاری با هدف اطمینان از اینکه مردم ساکن در نواحی روستایی دارای شرایط مناسبی هستند. سلامتی و کمک به رفع موانع زندگی راحت مانند جاده های بد و مشکلات مالی. این مسئولیت می تواند منفعلانه باشد، با اجتناب از اقدامات مضر اجتماعی، یا فعال، با درگیر شدن در فعالیت هایی که مستقیماً اهداف اجتماعی را پیش می برد. مسئولیت اجتماعی باید بین نسلی باشد به این معنا که شرایط نسل های بعدی را نیز در نظر می گیرد. زیرا اقدامات یک نسل عواقبی برای نسل بعدی دارد.
مسئولیت اجتماعی در چه سطوحی معنا دارد؟
برای درک بهتر مسئولیت اجتماعی باید دانست که این مفهوم مهم که ناجی جوامع بشری است دارای سه سطح است:
سطح اولیه: در این سطح مسئولیت اجتماعی به عنوان احساس تعهد و رفتار نوع دوستانه هر یک از اعضای جامعه نسبت به یکدیگر تعریف می شود.
سطح میانی: در این سطح، مسئولیت قابل توجهی در برخورد با گروه، جامعه، سازمان و گروه های بزرگتری که فرد عضوی از آنها محسوب می شود، وجود دارد.
سطح کلان: در این سطح مسئولیت دولت های ملت در قبال نظام جهانی مطرح می شود.
انسان بدون حضور افراد دیگر در زندگی خود وارد دنیا نمی شود، پس از همان آغاز تولد زندگی اجتماعی او آغاز می شود. به عبارت دیگر، یک فرد اجتماعی برای ارضای نیازهای خود با دیگران در تعامل است و زندگی مدنی او در ارتباط با دیگران معنا پیدا می کند. برای صلح بیشتر در این جهان و برقراری صلح، مسئولیت اجتماعی کلید این تعاملات در هر یک از سطوح فوق خواهد بود.
حوزه های مختلف مسئولیت اجتماعی
افراد، خانواده ها، گروه های مردم، سازمان های دولتی و خصوصی، نهادهای جامعه مدنی و دولت، همگی می توانند در حفظ کرامت انسانی، برقراری عدالت، کاهش تبعیض، کاهش فقر و آسیب های اجتماعی سهیم باشند. پذیرش و انجام تعهدات فردی و سازمانی خود. ارتقای سلامت و سلامت روحی و جسمی، گسترش اخلاق و احترام به دیگران و محیط زیست، توسعه پایدار، ایجاد و حفظ آرامش، استفاده بهینه از منابع.
هر یک از ما به عنوان یک فرد یا عضوی از یک گروه یا سازمان می توانیم با انجام اقدامات کوچک نقش فعالی در بهبود وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی جامعه خود ایفا کنیم. این اقدامات کوچک می تواند از طریق اقدامات فردی در قالب جمع آوری درب بطری ها برای تهیه ویلچر برای نیازمندان جهت ساخت بیمارستان توسط یک شرکت خصوصی باشد. طیف گسترده ای از مسئولیت اجتماعی فرصت هایی را برای افراد ایجاد می کند تا به نگرانی های خود در مقیاس خرد و کلان رسیدگی کنند.
شرکت های بزرگ و مسئولیت اجتماعی
شرایط کنونی دنیای ما به گونه ای است که بسیاری از شرکت های معتبر و شناخته شده دنیا در سال های اخیر به مسئولیت اجتماعی به عنوان تنها راه ممکن برای ادامه زندگی و کسب و کار خود نگاه می کنند.
به عنوان مثال شرکت اچ پی که در زمینه تجهیزات الکترونیکی فعالیت می کند در بخشی از محصولات خود از پلاستیک بازیافتی استفاده می کند که علاوه بر پاکسازی محیط و فرهنگ سازی می تواند در کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه نیز موثر باشد. این مورد تنها یکی از صدها مثال ممکن در این زمینه است.
امروزه در سطح این کره خاکی می توان کارخانه های اسباب بازی سازی بسیار معروفی را یافت که از منابع گیاهی به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند و یا مثلا در زمینه پوشاک می توان به آدیداس اشاره کرد که بخشی از مواد اولیه خود را از پلاستیک دور ریخته شده استفاده می کند. زباله در دریا استفاده می شود.
Erasin