مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مسئله خوزستان اولین اثر توسعه نامتعادل است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



یک کارشناس مسکن با بیان اینکه در آینده مشکل مهاجرت از جنوب به حومه تهران و استان های شمالی شدت می گیرد ، اظهار داشت: بعد از 50 سال هنوز سند ملی مدیریت اراضی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط ، توسعه نامتوازن ، کمبود آب ، مشکلات زیست محیطی و اقتصاد در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.

مهدی روانشاد در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: خلیج فارس و دریای عمان کم جمعیت ترین مناطق کشور هستند. در حالی که در سایر کشورها بیشتر تجارت از طریق دریا انجام می شود و این مناطق دارای جمعیت هستند و تراکم جمعیت آنها از متوسط ​​این کشورها بیشتر است. این نابرابری در سالهای اخیر در کشور ما شدت گرفته است ، که نشان می دهد در تدوین و اجرای سیاستهای آمایش سرزمین موفق نبوده ایم.

وی افزود: به دلیل تحولات نامتعادل در دهه های اخیر ، ما با تخلیه جمعیت در نوار جنوبی روبرو شده ایم و این مشکل به خوزستان گسترش یافته است ، جایی که شاهد اولین اثرات آن هستیم. اگر ما عمدتاً به توسعه زیرساخت ها ، مشکل آب و گرد و غبار در مناطق جنوبی کشور فکر نمی کنیم ، باید بیش از هر زمان دیگری منتظر بمانیم تا جمعیت از خوزستان تخلیه شوند و مردم تحت فشار قرار دادن تهران و قسمت شمالی کشور.

روانشادنیا با بیان اینکه هنوز سند ملی مدیریت اراضی مصوب و قابل اجرا نداریم اظهار داشت: 50 سال پس از معرفی سیاست های آمایش سرزمین ، سند جدید آمایش سرزمینی تهیه شده است که در مرکز تحقیقات توسعه و آینده پژوهی در مرحله نهایی است. . بودجه رو به اتمام است و همان عدم تعادل در جنبه های زیست محیطی و اقتصادی کشور تا زمان شکل گیری ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس مشهد شنبه 24 دی

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در حومه تهران به اندازه ساکنین جمعیت وجود دارد. رشد جمعیت تهران در سالهای اخیر گاهی منفی بوده است ، اما در حومه پایتخت با نرخ رشد دو رقمی روبرو هستیم. مهاجرتهای گسترده ای از جنوب و مرکز ایران به استانهای تهران ، البرز و استانهای شمالی در حال انجام است که تأثیرات آن در آینده بیشتر احساس خواهیم شد. به زودی با مشکل تأمین آب آشامیدنی مجتمع های شهری تهران و کرج روبرو خواهیم شد. در حال حاضر ، به دلیل تراکم جمعیت در جنوب تهران ، شاهد مشکلات زیست محیطی از جمله فرونشست هستیم. اگر زیرساخت های اقتصادی در شهرهای مبدا مهاجران فراهم باشد ، احتمال بازگشت خانوارها به شهرهای خود کمتر است.

وی سواحل مکران را یکی از ارکان برنامه ششم توسعه دانست و گفت: ما در آخرین سال برنامه ششم توسعه هستیم اما می بینیم که هیچ اقدام قابل توجهی در زیرساخت های منطقه مکران انجام نشده است و ما از کشورهای فارس بسیار عقب هستیم از نظر توسعه ساحل. “در حالی که به دلیل وجود کوه زاگرس ، آب و هوا در سواحل جنوبی کشور ما از کشورهای جنوب خلیج فارس بهتر است. آب دشت خوزستان نیز از منابع زاگرس تأمین می شود ، در حالی که کشورهای عربی این کار را انجام می دهند این نعمت را نداشته باش

به گفته روانشادنیا ، ما در روند توسعه نیافتگی به سر می بریم ، زیرا سالهاست که اثرات منفی آن را در مناطق جنوبی کشور مشاهده می کنیم. در این زمینه ، ما تصمیمات اشتباهی می گیریم و گاهی بودجه خود را از دست می دهیم. حدود 80 هزار محصول نیمه تمام در کشور وجود دارد که سالانه دو تا سه هزار پروژه می تواند افتتاح شود و ما اولویت زیادی به آنها نمی دهیم. به عنوان مثال ، ما برای قسمت جنوبی کشور سد خواهیم ساخت ، اما شبکه ها و خطوط انتقال آن را نخواهیم ساخت. آب به پایین دست نمی رسد و نارضایتی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  مسابقه فوتبال ساحلی سپاهان بین شهرداری سمنان و شاهین خزر رودسر

این اقتصاددان مسکن تأکید کرد: روند توسعه نامتعادل و پایدار برای آینده کشور تنها با تغییر الگو به توسعه پایدار با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی ، حقوق صاحبان سهام و مدیریت زمین امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *