مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزیت پخت در کاسه سنگی برای سلامتی بدن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


امروزه انواع ظروف سرطان زا جایگزین ظروف سنگی مرغوب شده اند. ظروف تفلون، ظروف آلومینیومی و شیشه ای، ظروف لعاب دار و سرامیکی. این ظروف بدون سنگ علاوه بر اینکه باعث ایجاد انواع سرطان می شود و به مرور زمان قسمتی از بدن این ظروف وارد غذا و بدن ما می شود، تاثیر بسیار بدی روی غذایی که در آن پخته می شود می گذارد. این ظروف باعث تغییر بافت و ساختار غذا می شوند. «یکی از دلایل این تغییر نرخ گرمایش بالای این شناورها است.
بافت و مواد معدنی غذا را نمی توان با این میزان بالا تنظیم کرد. در نتیجه ساختار غذایی که بدن باید از آن استفاده کند در نهایت به سموم و سرطان تبدیل می شود). همانطور که می بینید غذاهایی که در این ظروف طبخ می شوند طعم غذاهای قدیمی و قدیمی را که در دیزی سنگی و کاسه سنگی پخته می شدند، ندارد.

در مرحله بعد، طبق وب سایت رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که یکی از معتبرترین منابع دارویی و غذایی است.

خواص دیگ سنگی برای سلامت بدن



دیزی سنگی از نظر طب سنتی سالم ترین غذاهای ارگانیک است. انسان از خاک است اگر ظرف سنگی باشد محکم و آرامبخش است پس بهترین ظرف غذا ظروف سنگی است. اما قابلمه ها و ظروف اکسپرس تفلون نیز بیماری زا و گاهی اوقات ظروف آلومینیومی سرطان زا هستند.

دکتر پروانه کاظمی مشاور تغذیه گفت: ظروف سنگی باعث کم آبی بدن نمی شود.
انتشار مواد معدنی مفید در این دیگ های سنگی به مرور زمان و به تدریج مواد لازم را در اختیار بدن قرار می دهد و غذا را فوق العاده خوشمزه می کند.

ظروف آلومینیومی باعث آلزایمر و پوکی استخوان می شوند و باعث زخم معده، کولیت، خشکی دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان می شوند. بر خلاف این رگ های مضر، استفاده از رگ های سنگی باعث آزاد شدن آهن و مواد معدنی در بدن می شود که برای ایجاد خون، شادی و نشاط در بدن لازم است.


دیگ سنگ

لوازم سنگ به دلیل خاصیت مغناطیسی که دارند آهن مورد نیاز بدن را تامین می کنند.لوازم سنگی سرشار از آهن و منیزیم هستند و برای بدن بسیار مفید هستند. این سنگ توانایی خوبی در انتقال و مقاومت در برابر حرارت دارد و گلدان های ساخته شده و سنگ هایی که گلدان از آن ساخته می شود کاملا طبیعی بوده و قابلیت برش و ضربه زدن و خراش را دارد.

بیشتر بخوانید  شعب بانک خاورمیانه در شیراز به همراه آدرس و تلفن

خواص ظرف سنگی کم مصرف:

بهتر است غذا در قابلمه و تابه با کمترین درجه حرارت طبخ شود. غذا در قابلمه سنگی با کمترین شعله گاز طبخ می شود تا علاوه بر حفظ بافت و سلامت غذا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

خواص ظروف پخت و پز سنگی:

طعم غذاهای پخته شده در کاسه های سنگی با غذاهای دیگر قابل مقایسه نیست و غذاهای پخته شده در این ظروف بسیار لذیذ و لذیذ است. این به دلیل سنگی بودن ظرف است.از دیگر نکات مهم دیزی استون این است که خود را از چربی و باقی مانده مواد غذایی اطراف آن پاک می کند. خاصیت ضد چسبندگی آن تا آخر عمر با آن خواهد ماند. جالب اینجاست که داخل دیگ سنگی هیچ گاه خط و خش وجود ندارد.

خواص ظروف سنگی برای سرعت پخت:

ظروف سنگی و دیزی سنگی مانند دیگ از قبل پخته شده غذا را در مدت کوتاهی اما بدون خطر و آسیب می پزند. هر نوع گوشتی که داخل این دیزی سنگی است به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم خوب پخته می شود.
یکی از خواص دیگ سنگی حفظ خواص مواد غذایی موجود در آن است. ظروف سنگی بسیار راحت است و غذا با حرارت ملایم حدود دو تا دو ساعت و نیم پخته می شود که واقعا زمان کمی است. در واقع راز طعم لذیذ غذاهای قدیمی و خورش ها در پخت آهسته آنها در غذاهای واقعی بود. که خواص زیادی برای بدن داشت و مهمتر از آن غذای موجود در آنها بسیار خوشمزه بود این قابلمه ها به هیچ عنوان غذا را نمی سوزانند.

خواص گلدان های سنگی نسوز:

به دلیل نیاز به حرارت کم و همچنین سنگی بودن و در نتیجه گرم نبودن غذا اصلا نمی سوزد.

خواص ظروف سنگی صرفه جویی در مواد شوینده:

ظروف سنگی و ظروف سنگی شستشوی بسیار آسانی دارند. حتی برخی از غذاهایی که پخته می شوند به راحتی بدون مواد شوینده و آب ولرم و سرد شسته می شوند.

ویژگی های لوازم سنگ از نظر امام رضا ساوس:

اباصلت هروی گزارش می دهد که وقتی امام رضا (ع) وارد سناباد شد، نزدیک سناباد به کوهی رسیدیم که از کوزه های سنگی و کوزه های سنگی ساخته شده است. از اهل این کوه استفاده کنید و غذاهایی را که مردم در دیگ ها و دیگ های سنگی این کوه می پزند، برکت دهید.» آنگاه دستور دادند برایشان دیگ هایی از همان سنگ بیاورند و فرمودند: گل مروارید سنگی و دیزی سنتی.

بیشتر بخوانید  علائم ، تشخیص و درمان فوری هلیکوباکتر در سگ و گربه


خواص ظروف سنگی


انتخاب ظروف غذای مناسب:

برخی از ظروف با ترشح ترکیبات مختلفی که در مواد، لعاب و رنگ یا آنها به کار می رود، اثرات مضری بر بدن ایجاد می کنند. این مضر است در مرحله اول مصرف کننده می تواند کیفیت و طعم غذا را در نظر بگیرد اما باید در نظر داشته باشید که کیفیت غذایی که می خورید به اندازه کیفیت غذای مصرفی اهمیت دارد. زیرا از نظر علمی کارشناسان به شهروندان توصیه می کنند از انواع ظروف استفاده کنند، نظر و حتی گاهی اوقات از برخی از آنها استفاده کنند.


سرامیک و لعاب:

از ظروف سفالی بدون لعاب برای نگهداری و پخت غذا استفاده نمی شود، زیرا اختلالات زیادی دارد که باعث نفوذ و ماندن مواد غذایی در آن می شود. و برخی از مسمومیت های طولانی مدت دیگر.


ظروف سرامیکی:

همچنین نوعی سفال هستند که در صورت استفاده از لعاب مناسب برای آنها مشکلی در پخت و پز ندارند.


ظروف مسی:

ظروف مسی بهترین نوع ظروف هستند البته اگر قلع شده باشند، اگر ظروف مسی به درستی قلع بندی نشده باشند یا از مواد سرب دار برای قلع بندی استفاده شود، این عنصر در دراز مدت هنگام بلعیدن باعث بلعیدن می شود.
اگر ظروف مسی قلع‌بندی نشده باشند، مصرف طولانی‌مدت مس در غذا می‌تواند بر اندام‌ها و اندام‌های داخلی بدن تأثیرات بدی بگذارد و ذخیره آن در کبد در نهایت به از کار افتادن اندام کمک می‌کند. به همین دلیل با فلز دیگری مانند ورق فلزی پوشانده می شود. بنابراین در هنگام شست و شو باید مراقب بود که این لایه از بین نرود و خراشیده نشود، از طرفی مواد اسیدی یا غذاهای اسیدی لایه بالایی ظروف مسی را از بین می برند بنابراین باید هر از چند گاهی قلع بندی شوند. .

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد چکاوک سنگلاخ یا چکاوک بیابانی+فیلم


کارد و چنگال ملامینه:

اگر روند تولید این ظروف علمی و اصولی باشد مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمی کند. لعاب پوشش داده شده ملامینه برای محافظت به کار می رود و بسیار نازک است. بنابراین باید از ناپدید شدن آن جلوگیری کرد تا میکروب ها وارد ظرف ملامین نشوند استفاده از ملامین ترک خورده و کهنه به دلیل نفوذ میکروب توصیه نمی شود. اگر این ظروف سالم باشند و لعاب آنها از بین نرود، ترش و ترش روی آن تاثیری ندارد.


ظروف کریستال، ظروف غذاخوری پیرک و ظروف شیشه ای:

ظروف ساخته شده از کریستال، پیرکس و شیشه برای پخت و پز مناسب هستند، زیرا تحت تأثیر مواد اسیدی و قلیایی قرار نمی گیرند و مخلوط در اثر حرارت وارد غذا نمی شود.
برخی از افراد این ظروف را روی حرارت زیاد و شعله مستقیم اجاق گاز قرار می دهند اما باید بدانید که این روش کاملا اشتباه است پیرک حرارت را به خوبی اما به صورت ناهموار منتقل می کند پس باید توجه داشت که ظروف پیرکس با عناصر الکتریکی و حرارتی بیش از حد نباید در تماس مستقیم باشد، اما باید به طور غیر مستقیم در مایکروویو یا فر گرم شود.

باید بخوانید:


ظروف فولادی:

ظروف استیل از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته می شوند و در هنگام پخت به غذا ترکیبی اضافه نمی کنند اما باید مراقب بود که غذاهای ترش و شور به مدت طولانی در ظروف استیل نگهداری نشود.بزرگترین مشکل این ظروف استیل همین ظروف است. و اگر غذا سرخ شده باشد غذا می سوزد بنابراین بهترین توصیه استفاده از ظروف استیل برای پخت غذا به شکل آبدار (مانند سوپ و آبگوشت) است.


ظروف پلاستیکی:

سرو غذا در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف باعث مشکلات سلامتی می شود. این روزها استفاده از ظروف یکبار مصرف رایج شده است. حتی برخی خانواده ها از این ظروف برای پخش غذای نذری استفاده می کنند و یا باید به برخی از مهمانی های آنها اشاره کرد. استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف و بی رنگ برای نوشیدنی های گرم مانند قهوه و چای کاملاً نامناسب است زیرا حرارت زیاد باعث آزاد شدن برخی از ترکیبات شیمیایی و مواد آلی در دیواره آنها می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *