مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزداوند; عمیق ترین غار خراسان رضوی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: غار مزداوند یا مزداوند در نزدیکی شهر سرحس و در سه کیلومتری شهر مزداوند قرار دارد. این غار که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد در ارتفاعات چاهک و شورلک قرار دارد. نام دیگر غار مزدوران مزداوند (یا مرزداران) است. غار مزداوند به دلیل طول یک کیلومتری یکی از بزرگترین و عمیق ترین غارهای استان خراسان است. نورپردازی در داخل غار قرار گرفته است.

غار مزدوران در استان خراسان رضوی و در شهرستان مزدوران یا مزداوند یا مرزداران قرار دارد. شهر مزدوران یا مزداوند یا مرزداران در جنوب غربی شهر سرحس و در بخشی از شهرستان مرزداران قرار دارد. سرحس در 200 کیلومتری مشهد قرار دارد. مرزداران از نظر سکونت و قومیت با سرحی تفاوت های زیادی دارد. غار مزدوران به طول 100 متر یکی از منحصر به فردترین و قدیمی ترین غارهای افقی ایران است.

مزداوند;  عمیق ترین غار خراسان رضوی

دمای این غار همیشه ۲۵ درجه سانتیگراد است. تمام طول این غار پوشیده از ستون ها و سازندهای آهکی است. دیدن فانوس های آویزان در سالن بزرگ را فراموش نکنید. این غار توسط غارشناسان و کارشناسان شناسایی و برق رسانی شد. این رویداد ایمنی غار را تضمین می کند. البته به دلیل قطعی برق در غار، خفاش ها از خانه امن و بزرگ خود ناراضی بودند و مجبور بودند در گوشه های دنج و تاریک غار پناه بگیرند.

مزداوند;  عمیق ترین غار خراسان رضوی

کشف غار مزداوند

این غار در سال 1335 توسط دو غارشناس (زنده یاد منوچهر مهران و زنده یاد سهری) کشف شد که یکی از بزرگترین غارهای کشف شده ایران در آن زمان به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید  فیلمی وحشتناک از زورگیری چند زن و مرد صاحب مغازه در بلوار پیروزی مشهد

غاری نزدیک این غار

در نزدیکی این غار غار دیگری به نام بزگان وجود دارد که برای دیدن آن باید از روستای بزگان در دهستان سرخس به سمت جنوب غربی رفت. قدمت این غار نیز به قبل از میلاد مسیح می رسد و جزو آثار تاریخی ایران است که به شماره 659 به ثبت رسیده است. روستای بزنگان در 128 کیلومتری شرق مشهد در منطقه ای جلگه ای قرار دارد و رشته کوه زیبای آن در بین کوهنوردان شهرت دارد. کشور. .

به گفته اهالی این دو غار (مزدوند و بزگان) احتمالاً به هم متصل هستند.

مزداوند;  عمیق ترین غار خراسان رضوی

قدمت این غار به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد. این غار به شماره 652 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نمایی از غار مزدور

از شگفتی ها و زیبایی های درون غار بگذریم. باید از منظره وصف ناپذیر بیرون از غار صحبت کنیم. در دهانه غار که می ایستی، زیر کوهی را می بینی که مثل دشتی رویایی تو را صدا می زند. در دل این دشت زیبا دریاچه ای کوچک با درختان زیبا خواهید یافت. شاید باورتان نشود اما می توانید زیباترین عکس را در کنار این دریاچه کوچک و درختان جذابش بگیرید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *