مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزایا و کارکردهای عرضه تلفیقی در بورس کالا چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش شمانیوز ، وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا مصوبات بیستمین جلسه سازمان بازار کالاهای اساسی را منتشر کرد که در بند 3 آن بر واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی مشابه به شکل تلفیقی ورق های فولادی تاکید شده است. در بورس کالا

در بند 3 این مصوبه که از سوی مدیرکل اداره صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شده، آمده است: مقرر شد قبل از برنامه ریزی برای واردات و عرضه یکپارچه محصولات پتروشیمی، جلسه ای با محوریت پتروشیمی برگزار شود. و دفتر صنعت پلیمر برگزار و موضوع جمع بندی و عملیاتی می شود.

پیشنهاد تلفیقی چیست؟

اما در تعریف عرضه تلفیقی باید گفت که عرضه تلفیقی مدل جدیدی است که توسط وزارت صمت تعریف شده است، به طوری که زمانی که بازار داخلی نیاز به مواد اولیه دارد و شرایط تامین نشدن از محل تولید، تامین می شود. از طریق واردات مورد نیاز است و قیمت آن یکپارچه و قیمت واردات آن محصول می باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کشور به هفت واحد کالا نیاز دارد، اما ما فقط می توانیم پنج واحد در یک کشور تولید کنیم. یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این معنا که می توانیم یک سبد کالایی متشکل از پنج واحد تولید داخل و دو واحد وارداتی ایجاد کنیم که در بورس کالا عرضه می شود.

بنابراین در شرایطی که تولیدکننده داخلی نمی تواند نیاز بازار را تامین کند، می تواند کالای تولیدی خود را وارد کند و کالای وارداتی را با کالای داخلی ترکیب کرده و با هم عرضه کند. این ساده ترین تعریف عرضه تلفیقی است. در شرایطی که کالاهای داخلی و وارداتی همزمان عرضه می شود، قیمت بالاتر کالاهای وارداتی سقوط می کند و مصرف کننده می تواند مواد اولیه لازم را به مقدار کافی و با قیمت عادلانه تری خریداری کند. این رویکرد مدتی است که در بورس کالا آزمایش شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید  خوردن قرص بدون آب خطرناک است

عرضه یکپارچه تمام نیازهای بازار را برآورده می کند

در این خصوص امیر صباغ، مدیر سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی ایمیدرو می گوید: «نیازهای کلی بازار از طریق عرضه های یکپارچه تامین می شود. یعنی صنایع پایین دستی مجبور نیستند مواد اولیه را از بازار آزاد بخرند و سفته بازی و سهمیه بندی هم وجود ندارد، یعنی کل صنعت می تواند در صورت نیاز مواد اولیه خود را خریداری کند.

صباغ با اشاره به تجربه موفق عرضه یکپارچه در گروه پتروشیمی تاکید کرد: الگوی عرضه یکپارچه در گروه پتروشیمی چند سالی است که اعمال می شود. به عنوان مثال پتروشیمی شازند برای کالاهایی که کسری داشتند همین روش را انجام داد و از این حیث هم اکنون کشور ما با کمبود سنگ آهن و کنسانتره مواجه است.

وی گفت: عرضه تلفیقی برای شرکت ها سود چندانی ندارد و هدف آن تنها تامین بازار است.

توابع عرضه یکپارچه در بورس کالا

از سوی دیگر، محمود الهی فرد، کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه عرضه تلفیقی چگونه می تواند در بازار کالا تعادل ایجاد کند؟ وی می گوید: در خصوص محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار مواجه هستند، مشخص شده است که عرضه کننده اصلی نسبت به تامین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کرده و بازار را در قالب عرضه های تلفیقی از طریق کالا تامین کند. تبادل. اینکه نیازهای بازار به طور کامل تامین شود و کسری در بازار وجود نداشته باشد ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، تولیدکننده تناژ خود را در عرضه تلفیقی عرضه می کند که با درصد عرضه از محل واردات قابل تولید در بورس است و قیمت آن با توجه به میانگین موزون عرضه محصولات داخلی و قیمت آن تعیین می شود. بر اساس قیمت پایه و هزینه واردات.

بیشتر بخوانید  کاهش تولید محصولات بی آب منجر به بهبود مدل کشت در قزوین می شود

کالااکبر

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *