مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزایای هوش فرهنگی در محیط کار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مشاغل امروزی بیش از هر زمان دیگری چندفرهنگی هستند و کار با افرادی از مکان های مختلف با پیشینه های فرهنگی متفاوت کاملاً طبیعی است. در حالی که این چندفرهنگی می تواند فرصت های زیادی را برای ما ایجاد کند، می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد و بر اهمیت هوش فرهنگی تاکید دارد. به هوش فرهنگی عامل فرهنگی (CK) نیز گفته می شود. فردی با هوش فرهنگی بالا می تواند با افرادی از فرهنگ های مختلف به خوبی کار کند و مشکلات کاری کمتری نسبت به افراد دیگر داشته باشد. در این مقاله در مورد مولفه ها، فواید و روش های تقویت هوش فرهنگی صحبت خواهیم کرد. دلگرم کننده باشید

هوش فرهنگی یعنی چه؟

هوش فرهنگی به معنای توانایی برقراری ارتباط و کار موثر در موقعیت های مختلف فرهنگی است.
پروفسور کریستوفر ارلی و سان آنگ مفهوم هوش فرهنگی را در کتابی به همین نام در سال 2003 ارائه کردند و آن را به عنوان «توانایی سازگاری با محیط فرهنگی جدید» تعریف کردند.

افراد با هوش فرهنگی بالا در شناخت هر نوع فرهنگی متخصص نیستند، اما مهارت هایی را دارند که آنها را قادر می سازد با اطمینان وارد محیط های جدید شوند و بر اساس مشاهدات خود قضاوت آگاهانه ای داشته باشند. افراد با هوش فرهنگی بالا رفتارهای ناآشنا یا مبهم را به خوبی درک می کنند. آنها می دانند که تأثیرات فرهنگی پیچیده و به هم پیوسته است و معتقدند که علاوه بر اهمیت هر فرهنگ خاص، عواملی مانند وضعیت شغلی و شخصیت نیز می تواند تأثیر بسزایی در رفتار فرد داشته باشد.
به عنوان مثال، فرض کنید با یک کارگزار بورس ایتالیا جلسه ای دارید. به نظر شما رفتار این فرد نتیجه ایتالیایی بودن اوست یا دلال بورس است؟ رفتار این فرد تا چه اندازه به سن یا شخصیت درونی او بستگی دارد؟ رفتار او احتمالاً ترکیبی از همه این عناصر است.

مولفه های هوش فرهنگی

بررسی تاثیرگذار هاروارد بیزینس ریویو سه مؤلفه کلیدی هوش فرهنگی را شناسایی کرده و آنها را با سر (دانش و درک)، بدن (اعمال) و قلب (اعتماد به نفس و تعهد) مقایسه می کند.

بیشتر بخوانید  با چه کساني نبايد درد و دل کنيد؟


1. دانش و درک

این مولفه به معنای درک نیاز به هوش فرهنگی است. دستیابی به این درک تا حدی از طریق مشاهده و تحقیق به دست می آید، اما شما همچنین به استراتژی هایی برای جمع آوری اطلاعات جدید و توانایی استفاده از آن اطلاعات برای درک فرهنگ ها نیاز دارید.


2. کار می کند

این مؤلفه به معنای تبدیل اطلاعات فرهنگی به عمل است و معمولاً واضح ترین راه برای نشان دادن هوش فرهنگی شما به دیگران است. به عبارت دیگر این مولفه هوش فرهنگی شما را در قالب حرکات، زبان بدن و وظایف شما نشان می دهد.


3. اعتماد به نفس و تعهد

برای داشتن هوش فرهنگی بالا باید:

مطمئن باش؛
از اشتباه کردن نترسید؛
اعتماد به نفس کافی برای ادامه کار خوب در موقعیت های فرهنگی جدید داشته باشید.

مزایای هوش فرهنگی


مزایای هوش فرهنگی


1. باعث می شود با افراد مختلف خوب کار کنید

چه در خارج از کشور کار کنید یا یک گروه چندفرهنگی را از راه دور اداره کنید، هوش فرهنگی بالا می تواند از مسائل ناخوشایند و ناخوشایند جلوگیری کند. چنین مشکلاتی می تواند برای پروژه یا معامله مشکل ایجاد کند.


2. به شما بینشی از فرهنگ سازمان می دهد

هر چه بیشتر ارزش ها و انتظارات مردم را درک کنید، بهتر می توانید به قوانین فرهنگی آنها پایبند باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد حرفه‌ای با هوش فرهنگی بالا در انجام وظایف بین‌المللی موفق‌تر هستند، زیرا آنها راحت‌تر با زندگی و کار در زمینه‌های فرهنگی جدید سازگار می‌شوند.


3. می تواند به عنصر کلیدی سبک رهبری شما تبدیل شود

هوش فرهنگی بالا شامل بسیاری از مهارت‌های قابل انتقال، مانند خوداندیشی، گشودگی و توانایی پیش‌بینی مشکلات است. تحقیقات نشان داده است که سازمان هایی که موانع فرهنگی را از بین می برند و پذیرش متقابل را ترویج می کنند، بهتر از سازمان هایی که از آن آگاهی ندارند، عمل می کنند.

بیشتر بخوانید  اختلال سوگ یا سوگ پیچیده چیست ؟


4. یک مزیت رقابتی به کسب و کار خود اضافه کنید

داشتن هوش فرهنگی یک تغییر مثبت برای یک شغل است، زیرا به معنای دسترسی بیشتر به منابع، اطلاعات و استعدادها است. یک رهبر با هوش فرهنگی بالا می تواند تفاوت هایی را که می تواند باعث ناسازگاری یا درگیری شود را درک و کنترل کند.
دکتر دیوید لیورمور در کتاب خود با عنوان تفاوت هوش فرهنگی در سال 2011 چهار جنبه عملی این نوع هوش را برجسته می کند:

  • محرک CK;
  • دانش CK;
  • استراتژی CK;
  • اقدام CK.

به گفته دکتر لیورمور، ما باید هر چهار جنبه را توسعه دهیم تا هوش فرهنگی خود را تقویت کنیم.


1. محرک CK

محرک CK یک انگیزه متفاوت برای یادگیری فرهنگی است. وقتی سعی می‌کنید چیزی در مورد یک فرهنگ جدید بیاموزید، فرصت‌های جدیدی برای شما باز می‌شود و به‌جای اینکه برخورد با آن فرهنگ برایتان دشوار باشد، تفاوت‌های فرهنگی جالب و هیجان‌انگیز می‌شوند.


تقویت هوش فرهنگی


برای تقویت این محرک، می توانید:

با افراد جوامع و گروه های اجتماعی مختلف ارتباط برقرار کنید.
یک زبان خارجی بیاموزید و مهارت های ارتباطی بین فرهنگی خود را بهبود بخشید.
در پروژه هایی که شما را با تیم ها، سازمان ها یا گروه هایی از فرهنگ های مختلف مرتبط می کند، داوطلب شوید.


2. دانش CK

دانش فرهنگی لزوماً به معنای دانستن تمام جزئیات یک فرهنگ نیست، بلکه به معنای درک چگونگی شکل دادن آن فرهنگ به رفتارها، ارزش ها و باورهای افراد است. وقتی این را بفهمید، قوانین رفتاری یک فرد بسیار مهم تر می شود. نحوه ارتباط مردم با فرهنگ های مختلف را مشاهده کنید و به زبان بدن آنها توجه کنید.


3. استراتژی CK

اگر عادت کنید به تفاوت های فرهنگی و تأثیر آنها فکر کنید، این روند به تدریج غریزی و بخشی از برنامه ریزی شما خواهد شد. 3 راه برای ایجاد این عادت وجود دارد:

بررسی کنید که چرا اتفاقات در فرهنگ های مختلف به روش های مختلف رخ می دهد.
رسانه‌ها و سرگرمی‌های محلی را دنبال کنید، زیرا آنها بینش‌های جدیدی در مورد چگونگی تأثیر فرهنگ بر رفتار مردم ارائه می‌دهند.
آنچه را که از این فرآیند آموخته اید یادداشت کنید. این یادداشت ها به شما در بهبود هوش فرهنگی در دراز مدت کمک می کند.


4. اقدام کمیته مرکزی

آخرین عنصر CC نحوه رفتار و واکنش شما است، به خصوص زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. گاهی اوقات ممکن است مشکلات یا سوء تفاهم هایی ایجاد شود و شما باید بتوانید احساسات خود را کنترل کنید.
اگر دلیل حرف یا رفتار کسی را نمی فهمید، از پرسیدن سوال نترسید. اگر این کار را با احترام انجام دهید، علاقه ای که به فرهنگ خود نشان می دهید را دوست خواهند داشت و تمایل شما را برای انجام کار درست تشخیص خواهند داد.

همچنین توجه به زبان بدن و عدم نشان دادن علائم مغایر با حرفه شما بسیار مهم است. اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان، فکر می‌کنید اشتباهی گفته‌اید یا انجام داده‌اید، از عذرخواهی نترسید. از اشتباهات خود درس بگیرید و دفعه بعد راه درست را به خاطر بسپارید!

هوش فرهنگی و هوش هیجانی

هوش فرهنگی با هوش هیجانی (EC) مرتبط است، اما یک قدم فراتر می رود. افراد مبتلا به EC بالا احساسات، خواسته ها و نیازهای افراد را درک می کنند و می دانند که چگونه احساسات و رفتار آنها بر دیگران تأثیر می گذارد، اما اگر بخواهند عوامل فرهنگی موجود را درک کنند و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم کنند، به مهارت های بیشتری نیاز دارند.
توسعه CK به شما امکان می دهد با ارزش ها، باورها و نگرش های افراد از فرهنگ های مختلف سازگار شوید و آگاهانه با همدلی واکنش نشان دهید.


بیشتر بخوانید  ۹ راز مهم برای تسلط بر ذهن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *