مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزایای باورنکردنی پوشیدن جوراب هنگام خواب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خوابیدن با جوراب


با جوراب خوابیدن شبیه به گذاشتن شیشه آب گرم در انتهای تخت خواب یا خوابیدن سگی خانگی روی پاهایتان است. از دیرباز، انسان ها به گرم کردن پاهایشان در هنگام خواب گرایش داشته اند. علم نشان داده است که این ایده درستی بوده است.


برای درک این که چرا با جوراب خوابیدن برای شما خوب است، شما ابتدا باید بدانید که ترمولاسیون بدن چگونه کار می کند. انسان ها، اندوترم (خون گرم) هستند یعنی ما دمای بدنمان را برخلاف خزندگان که برای گرم شدن نیازمند گرما و نور خورشید هستند، تنظیم می کنیم.


به رغم اثرات خارجی مانند محیط یا برنامه ورزشی، مغز ما در طول روز تلاش می کند تا دمای بدن را در حدود 37 درجه سانتیگراد نگه دارد. به هر حال، بدن شما در دمای 37 درجه باقی نمی ماند.


دمای بدن در طول روز تغییر می کند و در هنگام شب کاهش می یابد و به حداقل میزان خود در هنگام خواب می رسد تا این که قبل از بیدار شدن شما در لحظات اولیه صبح شروع به بالا رفتن کند.


به این دلیل است که دمای ایده آل برای خواب بین 21 تا 16 درجه سانتیگراد است که کاهش طبیعی دمای بدن را برای مغز تسهیل می کند. حفظ دمای بدن در طول خواب موجب داشتن شبی آرامش بخش خواهد بود.


پاهای سرد ممکن است علت ناآرامی شما در طول شب باشد. وقتی پاهای شما سرد هستند، رگ ها و شریان های خونی شما منقبض شده و باعث می شود جریان خون در بدن کند شود. گرم کردن پاهایتان قبل از خواب کمک می کند که مغز شما پیام شفافی مبنی بر رسیدن وقت خواب دریافت کند.


و ساده ترین راه گرم کردن پاهایتان با جوراب خوابیدن است. پوشیدن جوراب در تخت خواب امن ترین راه برای گرم نگه داشتن پاهای شما در طول شب است. روش های دیگر از قبیل گذاشتن بطری آب گرم یا پتوی برقی گرم کننده ممکن است شما را بیش از اندازه گرم کند.

بیشتر بخوانید  مواد غذایی حاوی گلوتن کدامند ؟


خواب خوب تنها مزیت با جوراب خوابیدن در طول شب نیست. ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد مزایای این عادت جدید در تغییر زندگیتان بیشتر آشنا شوید.


فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب


1. خوابیدن با جوراب از ترک پا جلوگیری می کند


این مزیت برتر پوشیدن جوراب در هنگام خواب، می تواند از ترک خوردن پاهای شما پیشگیری کند و از آن ها محافظت کند. آیا تا به حال شده که صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که پاهایتان درد می کند یا ترک خورده است ؟ این اتفاقی ناخوشایند است.


2. خوابیدن با جوراب، پاهای شما را گرم نگاه می دارد


بسیاری از مردان و زنان، گزارش داده اند که آزار دهنده ترین وضعیتی که هنگام خواب دچارش می شوند، یخ کردن پاهایشان است.


اگر شما هم از بوجود آمدن چنین شرایطی متنفر هستید، پس باید از این به بعد هنگام خواب جوراب بپوشید، تا پاهایتان گرم بماند. آیا جلوگیری از یخ کردن پاها، یک مزیت عالی برای پوشیدن جوراب هنگام خواب نیست ؟


3. خوابیدن با جوراب، احتمال تعریق پا را از بین می برد


شرایط تعریق بیش از اندازه و غیر طبیعی در مناطق خاصی از بدن، بخصوص پاها، عارضه ایست که بنام هایپرهیدروز شناخته می شود. اگر شما از تعریق زیاد در پاهایتان رنج می برید، پوشیدن جوراب هنگامی که خواب هستید کار آرامش بخشی است،


چرا که جوراب عرق را جذب می کند. شاید در روزها شما از همین خاصیت جوراب استفاده می کند تا دیگران را از بوی پای خود فراری ندهید.

بیشتر بخوانید  چگونه دیاستما (فضای بین دندانی) را درمان کنیم؟


4. خوابیدن با جوراب به کمک مرطوب کننده، پاهایتان را نرم و صاف نگاه می دارد


اگر می خواهید پوست پاهایتان سالم و نرم بماند، دفعه ی بعدی که با دمپایی لا انگشتی تان بیرون رفتید، قبل از خواب به پاهایتان کرم مرطوب کننده یا لوسیون پا بمالید، صبر کنید تا خشک شود، سپس جوراب بپوشید. جوراب، رطوبت روی پوست را نگاه خواهد داشت و صبح بعدی پوستی نرم و صاف برایتان به ارمغان خواهد آورد.


5. خوابیدن با جوراب از بوجود آمدن قارچ و عفونت پیشگیری خواهد کرد


پوشیدن جوراب کمک خواهد کرد تا از پاهایتان در مقابل گرد و خاک و باکتری ها محافظت شود. بدین ترتیب از بوجود آمدن قارچ و انواع عفونت جلوگیری می شود و از انجایی که مشکلات قارچ در پوست پا درمانی سخت دارند پس بهترین روش برای جلوگیری از بروز این مشکل پوشیدن جوراب است.


6. خوابیدن با جوراب و جلوگیری از گرگرفتگی


برخی از زنان متوجه شده اند که پوشیدن جوراب می تواند به خنک نگه داشتن دمای درونی بدنشان کمک کند.


7. خوابیدن با جوراب و کاهش احتمال سندرم حمله رینود


سندرم رینود زمانی اتفاق می افتد که قسمت مبتلا شده پوست که معمولا محدوده انگشتان است، گردش خون خود را از دست می دهند و شروع به لرزش و تورم می کنند. با جوراب خوابیدن می تواند با گرم نگه داشتن پاها و گردش خون به جلوگیری از این حمله کمک کند.


هنگام خواب چه جورابی بپوشیم؟


پوشیدن جوراب هایی از جنس الیاف طبیعی از قبیل پشم یا کشمیر، بهترین گزینه ها می باشند. معمولا این ها گران تر از جوراب های نخی یا الیاف مصنوعی هستند اما ارزش هزینه کردن بیشتر را دارند. از این که جوراب های شما تنگ و کشی نباشند اطمینان پیدا کنید، چرا که این ها مانع گردش آزادانه خون خواهد شد.

بیشتر بخوانید  ترفندهای طلایی برای افزایش شیر مادران


یکی از عوارض احتمالی با جوراب خوابیدن این است که ممکن است زیادی گرمتان شود. اگر شما احساس گرمای زیاد داشتید جوراب هایتان را دربیاورید و پاهایتان را بیرون از لحاف بگذارید.


نکاتی برای پوشیدن جوراب هنگام خواب


اگر شما هم به دلایل مختلف قصد دارید که جوراب بپوشید و بعد بخوابید، باید چند نکته مهم را رعایت کنید. این نکات عمدتا به جنبه‌های بهداشتی اشاره دارند ولی بسیار مهم هستند و فواید حاصل از پوشیدن جوراب در حین خواب را به حداکثر می‌رسانند.


افرادی که در حین خواب جوراب می‌پوشند، باید جوراب‌ها را هر شب عوض کنند و به هیچ وجه از جوراب‌هایی که در طول روز پوشیده‌اند، استفاده نکنند. بنابراین، یک جفت جوراب برای تخت‌ خواب انتخاب کنید.


هر روز صبح بعد از بیدار شدن آن‌ها را بشویید. اگر این کار را جدی نگیرید، فضای لازم برای رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کنید و در نهایت احتمال شکل‌گیری عفونت‌های قارچی در ناحیه پاها را افزایش می‌دهید. علاوه بر این، رعایت نکردن نکات بهداشتی در استفاده از جوراب، باعث خشکی شدید پوست پاها (خصوصا فاصله بین انگشتان) می‌شود.


جنس جورابی که برای خواب انتخاب می‌کنید هم واقعا مهم است. جوراب‌های خیلی ضخیم یا ساخته‌ شده از عناصر غیرطبیعی، مانع از گردش مناسب هوا در پاها می‌شوند و می‌توانند گرمای پاها را آنچنان بالا ببرند که تعریق را هم بدتر کنند.


این اتفاق می‌تواند به افزایش باکتری‌ها در پاها منجر شود و عوارض مختلفی داشته باشد. بنابراین، همیشه جوراب‌های نخی و نسبتا نازک را انتخاب کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *