مرگ پرستاران ایرانی با تاج رکورد شکست



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، دبیرکل خانه پرستاران گفت: کمبود پرستار فشار کاری آنها را افزایش داده است. فشار کاری بالا باعث افزایش استهلاک کار و افزایش این خطای عملیاتی می شود. ما از نظر تعداد خواهران فوت شده جزو اولین ها در جهان بودیم.

در این دو سالی که از فوران تاج می گذرد، شاید بیش از هر زمان دیگری به اهمیت حضور پرستاران پی برده ایم. آنها در این دوره بیشتر در معرض این بیماری بودند. حضور روزانه در مکانی که در شرایط سخت خطرات زیادی برای زندگی و کار وجود دارد و به معنای واقعی کلمه طاقت فرسا است، وضعیت پرستاران در این دو سال بوده است. اما آیا خواسته های آنها تا حدی برآورده شده که خود را فدا کرده اند؟ آیا این شرایط خاص باعث شده است که مسئولان به فکر تدابیر ویژه برای این نیروها باشند؟ مشکلات پرستاران چیست و سال 1400 را چگونه سپری کردند؟

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه سالمندان) وی در پاسخ به این سوال گفت: آغاز سال 1400 مصادف با اوج تاج بود. در ایام عید پرستاران شرایط سختی را پشت سر گذاشتند. بسیاری از همکاران به تاج پادشاهی پیوستند و تعداد کشته شدگان افزایش یافت. این وضعیت تا پایان سال ادامه داشت و اکنون درگیر تاج جدیدی به نام Omicron هستند. بنابراین اولین چیزی که در مورد وضعیت پرستاران در این دو سال رویش تاج به ذهن متبادر می شود، حجم بالای کار این گروه نسبت به سال های دیگر است.

کمبود کادر پزشکی؛ فشار بر پرستاران، آسیب به مردم

وی با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت: کمبود پرستار را می توان هم مشکل پرستاران و هم مطالبه مردم دانست. ببینید، استاندارد نیروی کار ما نصف کل دنیاست. یعنی طبق استانداردهای جهانی می گوید به ازای هر هزار نفر سه پرستار داشته باشیم که در کشور ما یک و نیم است. این حداقل نیمی از استانداردهای جهانی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کمبود پرستار با افزایش مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد، بنابراین کمبود پرستار به طور مستقیم به مردم آسیب می زند.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

شریفی مقدم گفت: از سوی دیگر کمبود پرستار باعث افزایش فشار بر نیروهای موجود می شود. در حال حاضر، پرستاران تمام تلاش خود را می کنند، اما مردم هنوز حتی نیمی از مراقبت هایی را که باید دریافت نمی کنند.

دبیرکل خانه سالمندان با بیان اینکه در سال 1400 هیچ اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفت، گفت: امسال خروجی داشتیم اما ورودی نداشتیم؛ در سال 1400 هیچ اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفت. یعنی علیرغم اینکه تعدادی از سربازان به دلیل بازنشستگی، مهاجرت و ترک کار رفتند اما جذبی انجام نشد. البته کنکور در بهمن 99 برگزار شد و امسال پذیرفته شدند اما مربوط به امسال نبود. یعنی اگر برای 1401 جذب می شدند امسال هم باید اتفاقی می افتاد چون این پروسه یک سال طول می کشد.

شریفی مقدم با بیان اینکه فشار کاری بر پرستاران بسیار زیاد است، گفت: فشار کاری بالا استهلاک کار را افزایش می دهد و خطای کاری را افزایش می دهد. ما از نظر تعداد خواهران فوت شده جزو اولین ها در دنیا بودیم و یکی از مهم ترین دلایل آن حجم زیاد کار است.

وی بیان کرد: اشتباه پرستار با افزایش فشار کاری اجتناب ناپذیر می شود که در این صورت هم پرستار و هم بیماران آسیب می بینند.

قانون تعرفه ها بعد از گذشت 14 سال هنوز اجرا نمی شود

دبیرکل خانه پرستاران تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پرستاران عدم اجرای قانون تعرفه است. قانون تعرفه های پرستاری مصوب 1386 با گذشت 14 سال هنوز اجرایی نشده است. در طول سالیان متمادی، روسای سه قوه و همچنین مدیریت در مقاطع مختلف بر اجرای این قانون تاکید داشته اند، اما وزارت بهداشت و جریان حاکم بر پزشکان در وزارت بهداشت همواره با اعمال این قانون مخالف بوده اند. این قانون قانون.

بیشتر بخوانید  در کدام کشور طلاق ممنوع است

شریفی مقدم گفت: قانون گمرک باید از ابتدای دی ماه اعمال می شد. البته در دستورالعمل 1401 در این زمینه آمده بود که ما اصلا قبول نداریم. ببینید الان 8000 خدمات پزشکی و 2000 خدمات پیراپزشکی شارژ می شود. تنها گروهی که خدمات آنها هزینه ای ندارد، پرستاران هستند و فرمی که همراه سیستم مراقبتی است مورد قبول ما نیست.

تقاضا برای پرستاران؛ فوق العاده خاص با ضریب سه

دبیرکل خانه پرستاران به سومین مشکل پرستاران اشاره کرد و گفت: با ضریب سه مورد از الزامات نیروهای بهداشتی و درمانی کشور فوق العاده ویژه است که برای برخی دستگاه ها صدق می کند، اما برای پرستاران این مشکل وجود ندارد. پرستاران تجمعات را زیر نظر گرفتند و برگزار کردند، اما باز هم اقدام مشخصی صورت نگرفت.

دوازده مدل قرارداد برای پرستاران. کار یکسان با حقوق متفاوت

شریفی مقدم ادامه داد: مشکل چهارم مربوط به نوع قرارداد پرستاران است. پرستاران دوازده مدل قرارداد دارند. پرستاران 89 روزه، پرستاران شرکتی، تبصره 3، تبصره 4، قراردادی، قراردادی، رسمی و مدل های مختلف قرارداد برای پرستاران هستند. حقوق و مزایای هر کدام از این پرستاران متفاوت است و شغل همه یکسان است. حدود 35 درصد از پرستاران در حال حاضر شرکتی هستند و قرارداد آنها موقت است که بهره برداری از آن بسیار غیر اخلاقی است. چرا باید پرستاران در پیک کرونا استخدام شوند و بعد از سه ماه خواب پیک اخراج شوند؟

وی با اشاره به طرح ساماندهی اشتغال کارکنان کشور گفت: در صورت تصویب این طرح، پرستاران نیز مشمول آن خواهند شد، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. حدود 45 درصد از پرستاران ما قراردادهای موقتی دارند که انتظار داریم آنها را تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید  افراد بالای ۱۸ سال باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند / شرط مهم تزریق دز سوم واکسن کرونا اعلام شد -

شریفی مقدم با بیان اینکه مشکلات پرستاران متعدد است، گفت: این 4 مورد از اساسی ترین مشکلات پرستاران است که در سال 1400 برای رفع آنها اقدامی صورت نگرفت.

وی با اشاره به اظهاراتی که مدعی است پرستار بیکار در کشور وجود ندارد، گفت: این گفته اصلا صحت ندارد. در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان در کشور، حدود یکصد هزار پرستار بیکار داریم. پارسال 70 هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و خب این آمار رسمی نشان می دهد که 70 هزار پرستار جویای کار داریم که ده هزار نفر بیشتر از پارسال است که در مجموع 85 هزار پرستار جویای کار می شوند. با این حال، تعداد قابل توجهی از پرستاران فارغ التحصیل وضعیت را مناسب نمی بینند و به همین دلیل تمایلی به ورود به بازار کار ندارند. پس می توان گفت بیش از صد هزار پرستار بیکار داریم.

دبیرکل خانه کارگر در پایان تاکید کرد: علیرغم اینکه پرستاران در این مدت زحمات زیادی کشیدند و جان خود را از دست دادند، مشکلات اصلی حل نشده است و تصمیم مسئولان برای حل مشکلات آنها پابرجاست. فقط یک شعار” و مطالبات؛ ضمن اینکه گاهی با طرح های خواهر ستیزانه به روحیه جامعه خواهران توهین می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید