مرکز تحقیقاتی به برخی از س aboutالات مربوط به طرح حمایت از مصرف کننده مجازی پاسخ می دهد


س Quesالاتی درباره طرح حفاظت از کاربر مجازی

MeetNews مرکز تحقیقات مجلس به منظور آگاه سازی مردم درباره برخی از ابهامات و سوالات رایج در مورد پروژه “حمایت از حقوق مصرف کننده و خدمات اساسی کاربرد” ، پاسخ داد:

مسائل مربوط به مفاد کلی طرح

1) نمونه خدمات اساسی چیست؟

نمونه های اصلی خدمات اساسی برنامه طبق تصمیم شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکه های اجتماعی ، سئو ، مکان اصلی و خدمات نقشه (مانند دانش فنی) ، خدمات میزبانی داده و …

2) طرح اصلی که طرح حفاظت نامیده می شود ، دارای کاستی های بسیاری است.

طرح حمایتی سال 1399 غیرفعال و بایگانی شد و مفاد طرح جدید طی چندین نشست تخصصی مورد بازنگری قرار گرفت.

3) چرا باید این طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟

1- ابعاد فنی و تخصصی طراحی بالا بوده و از پیچیدگی زیادی برخوردار است. 2- ذینفعان زیادی دارند؛ 3- 85 سالگی فرصت مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانون را فراهم می کند ، اما در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود. 4- تصویب قانون با کیفیت بهتر امکان پذیر است. 5- متن نهایی قانون دائمی نخواهد بود ، اما موقت خواهد بود (3-5 سال) و در نتیجه اصلاح بیشتر قانون دائمی امکان پذیر خواهد بود.

4) چرا کمیته اصلی در حال بررسی طرح کمیته فرهنگ و سایر کمیته ها از جمله کمیته صنعت و امنیت ملی و سیاست خارجی نیست؟

بر اساس قانون 85 ، تصمیم بر این شد که این طرح به کمیته مشترکی با اعضای چندین کمیته ارجاع شود.

بیشتر بخوانید  تا ۵ سال آینده به ۴۰محصول متنوع خواهیم رسید

5) ضمانت 85 بودن اصل چیست تا روند نامناسب سایر طرحها تکرار نشود؟

الزامات پیشنهادی برای قانون 85: 1- به یک کمیته مشترک متشکل از چندین کمیته مراجعه کنید. ۲. نماینده معاون قانون باید در همه جلسات شرکت کند. 3. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت باید در همه جلسات شرکت کنند. 4. کارشناسان مستقل ، نمایندگان دولت و بخش خصوصی. 5- مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه علنی می شود

مسائل تجاری

1) آیا محدوده طرح شامل خدمات پرکاربرد مشاغلی مانند دیجی کالا ، دیوار و اسنپ آچارا آپارات و امثال آن است؟

خیر ، این طرح فقط در محدوده خدمات پایه ای مصوب در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسات 35 و 66) است و عناصر ذکر شده در س areال خدمات عملی هستند و خدمات اساسی نیستند ، بنابراین شامل نمی شوند.

2) آیا این طرح مشکلی برای تجارت در فضای مجازی ایجاد می کند؟

نه این طرح نه تنها مشکلی برای تجارت ایجاد نخواهد کرد. فصل تعمیر و نگهداری در 13 مقاله ، محورهای پشتیبانی از خدمات اساسی را مشخص می کند که شامل موارد زیر است:

1) در نظر گرفتن حق الزحمه تولیدکنندگان محتوا ، 2) ممنوعیت تبلیغات سازمان های دولتی در خدمات اساسی غیر مجاز خارجی ، 3) اعطای معافیت های مالیاتی ، 4) الزام به ارائه خدمات بانکی و دولت الکترونیکی تخصصی

3) آیا تصویب این طرح تبلیغات مشاغل محلی در سیستم عامل های خارجی را ممنوع می کند؟

نه در این طرح آمده است كه افراد و شركت ها از تحریم تبلیغات برنامه های خارجی غیرمجاز معاف هستند.

بیشتر بخوانید  محدوده مهم قیمت دلار کجاست؟

4) آیا با تصویب این طرح ، فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی (مسدود یا رایگان) تخلف محسوب می شود؟

نه هر سرویس اساسی که نیازهای مردم (داخلی یا خارجی) را برآورده نکند ، نمی تواند مسدود شود. دولت همچنین ملزم به تأمین نیازهای اساسی کشور برای خدمات اساسی است.

5) آیا این طرح فیلتر کردن WhatsApp ، Instagram ، Google و سایت های پربازدید خارجی را که توسط مشاغل استفاده می شود تأیید می کند؟

نه ، هیچ یک فیلتر نمی شوند ، زیرا هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. ما همچنین باید از این خدمات برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتوای لوکس ایرانی استفاده کنیم.

6) آیا با تصویب این طرح استفاده از کلید فیلتر ممنوع است؟

اصل استفاده از کلید فیلتر در این طرح مورد بحث قرار گرفته و پیشنهاد شده است که معیارهای آن توسط کمیسیون عالی تنظیم مقررات تعیین شود.

7) آیا با تصویب این طرح توزیع قطع کننده های مدار فیلتر توسط اشخاص جرم محسوب می شود؟

نه طبق ماده 33 این طرح ، فعالیت های تجاری فقط به منظور کسب درآمد و توزیع کلیدهای بزرگ فیلتر ، فقط در موارد غیرمجاز به تشخیص کمیسیون عالی جرم شناخته می شود.

8) آیا تصویب این طرح باعث کاهش پهنای باند اینترنت می شود؟

لازم نیست به عنوان ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود کردن برخی از سیستم عامل ها مورد استفاده قرار گیرد.

مسائل مربوط به محرک ها

1) آیا تصویب این طرح از اختیارات وزارت ارتباطات می کاهد؟

نه فقط اصلاحاتی که پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی در ساختار این وزارتخانه ضروری بود ، انجام می شود. همانطور که وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است ، وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  کنایه سنگین نویدکی از نکونام و فولاد

2) آیا با تصویب این طرح ، ستاد کل نیروهای مسلح بر کشور مسلط می شوند؟

نه صلاحیت نیروهای مسلح برای فضای مجازی محدود به امنیت زیرساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات تحت نظارت مرکز ملی فضای مجازی است که در واقع در گذرگاه های مرزی امن خواهد بود. علاوه بر این ، نیروهای مسلح مجاز به ارائه مواردی با محتوای مجرمانه ، خدمات غیر مجاز و تغییر در ترافیک در کشور نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید