مرعشی: مذاکرات مرحله دولت روحانی را پشت سر گذاشته است / رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین“آیا مذاکرات با بردزامی در دولت روحانی موفقیت آمیز خواهد بود یا به مسئولیت دولت رئیسی سپرده خواهد شد؟” “دولت آینده به رهبری ابراهیم رئیسی درباره سیاست های مذاکرات هسته ای چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟” این روزها.

حسین مرعشی ، سخنگوی حزب کارگزاران و از چهره های شاخص اصلاحات ، معتقد است که احتمال مذاکره یا مذاکره در دولت روحانی به پایان رسیده است و ابراهیم رئیسی در دولت بعدی باید درباره این موضوع مهم تصمیم بگیرد.

این شخصیت سیاسی اصلاح طلب تأکید می کند که مسئله ایران و غرب در دست ایران است و به نوعی غرب وظیفه روشنی دارد اما ایران این کار را نمی کند. اکنون ، اگر ایران بخواهد با جهان کار کند ، شرایط همکاری از قبل فراهم شده است. در عین حال ، اگر ایران راه حل دیگری دارد ، البته رئیس جمهور منتخب باید مسئولیت های خود را بپذیرد.

مصاحبه مفصل برای یک خبرگزاری خبرآنلاین شما با حسین مرعشی ، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی می خوانید ؛

********

* آقای مرعشی! پیش بینی شما از دولت آقای رئیسی چیست؟ به عنوان مثال ، در زمینه دیپلماسی ، به عنوان رئیس ، از چه سیاست و روش استفاده می کنید؟

ما از زمان اعلام نتایج انتخابات هنوز درمورد آقای رئیسی اظهارنظر نکرده ایم و قرار دیگری برای تعیین محل حرکت وی در سیاست خارجی تعیین نشده است ، بنابراین این موضوع تا حدی زودرس است و این یک تحلیل است تا یک تحلیل خبری.

رهبر باید برای تحقق وعده های خود در گسترش روابط بین الملل تلاش کند

* اگر بخواهیم حدس و گمان را در نظر بگیریم و علائم آن را دنبال کنیم ، به عنوان مثال ، در اولین جلسه دیپلماتیک رئیس جمهور ، باقری کنی در نزدیکی ظریف حضور داشت. برخی نقش برجسته ای را برای این شخص در پست ریاست جمهوری پیش بینی می کنند و حتی نگرانی از بازگشت به سیاست خارجی دولت احمدی نژاد وجود دارد.

بیشتر بخوانید  عکس کمیاب از فردوس کاویانی و همسرش

آقای احمدی نژاد دولت اول با دولت احمدی نژاد متأخر تفاوت داشت. آقای احمدی نژاد سیاستمدار نبود. آقای رئیسی به عنوان شخصی که می خواهد کشور را اداره کند و به قول هایی که به مردم داده است عمل کند ، معمولاً در روابط بین الملل خود شخصاً حرکت خواهد کرد ، مطمئناً به دنبال گسترش روابط خود با جهان صنعتی و کشورهای منطقه است . خواهد بود.

ایران باید تکلیف خود را روشن کند ، نه اروپا

مشکل اصلی غرب مسئله برجام است ، زیرا اولویت غرب امنیت اروپا است. از نظر غربی ها ، امنیت اروپا با برجام گره خورده است. هیچ اولویتی برای غرب مهمتر از احیای برجام نیست. وابسته و نزدیک نباشید. به عبارت دیگر ، اروپایی ها مایلند با ایران به عنوان پرجمعیت ترین کشور در منطقه و با منابع انرژی همکاری کنند.

در حقیقت ، تکلیف غرب روشن است ، بنابراین ایران باید تصمیم بگیرد که ایران می تواند توافقات انجام شده در زمان روحانی و وین را بپذیرد و آماده تصویب نهایی است. تنظیمات جزئی ممکن است با یک سری گفتگوها انجام شود. یا ممکن است در تحمل قانونی که خیلی کارشناسی نیست و در مجلس یازدهم تصویب شده است ، سختی تحمل کند.

ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد تا دوباره توافق نامه جدیدی شکل بگیرد. مسئله ایران و غرب در دست ایران است. اگر ایران می خواهد با دنیا کار کند ، شرایط همکاری اکنون فراهم شده است. در عین حال ، اگر ایران تصمیم دیگری گرفت ، البته رئیس جمهور منتخب باید مسئولیت های خود را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید  شلیک پدر به قلب دخترش

این گفتگوها مرحله دولت روحانی را پشت سر گذاشت

* برخی معتقدند که بهتر است در دولت ریاست جمهوری به توافق برسیم و آن را در مجلس تصویب کنیم تا بعداً از دولت روحانی س notال نشود. نظر شما چیه؟

در هر صورت ، دولت آقای روحانی قادر به تأیید کمیته اجرای تعیین شده از سوی مدیریت و پذیرش آن نبود ، بنابراین دولت آقای روحانی را فرستاد. گفتن اینکه دولت آقای روحانی تصویب کرده است به این معنی است که ما از 1400 شش ماه ضرر کرده ایم و نتوانسته ایم نفت بفروشیم ، ارز مورد نیاز کالاهای اساسی خود را تأمین کنیم ، ما نتوانسته ایم نیازهای بودجه خود را برآورده کنیم ، فشار بر مردم و این اقتصاد کشور بود.

مذاکرات درباره برجامی به دولت اصلی رسیده است

سوال: بنابراین شما پیش بینی می کنید که مذاکرات تا پایان این دولت به پایان نرسد؟

نه مذاکرات به دولت آقای رئیسی رسید.

سوال: آیا شما پیش بینی می کنید که مذاکرات در دوره آقای رئیسی پایان یابد یا خیر؟

بستگی دارد ، همانطور که گفتم ، شرایط آماده است. دولت ممکن است بر اساس گفتگوهای انجام شده در دولت روحانی با اصلاحات جزئی پیش برود ، یا ممکن است آن را تشدید کند.

دلیلی ندارد که رئیس قدرت بیشتری در مذاکرات داشته باشد

* برخی می گویند ممکن است قدرت و اقتدار بیشتری در مذاکرات هسته ای وجود داشته باشد. به نظر شما چنین چیزی امکان پذیر است یا خیر؟

نه بی دلیل. از همان ابتدا مشخص بود که سیاست های رهبری با تغییر دولت تغییر نمی کنند.

بیشتر بخوانید  لحظه تحویل سال 1401 | سال 1401 چه حیوانی است؟

۲۷۲۱۹

دیدگاهتان را بنویسید