مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مردان هم دچار یائسگی می‌شوند / علائم یائسگی مردانه چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کارشناس مامایی گفت: یائسگی مردانه به مرور با کاهش یک درصدی میزان تولید تستوسترون بعد از ۳۰ سالگی هر ساله اتفاق می‌افتد.

فائزه صالحی در رابطه با یائسگی مردانه، اظهار کرد: به یائسگی مردانه «آندروپوز» گفته می‌شود که در اثر کاهش هورمون‌های جنسی مردانه به خصوص تستوسترون اتفاق می‌افتد، زیرا تاثیرات هورمونی تاثیر مستقیم بر کیفیت روابط زناشویی دارد.

وی با بیان اینکه آندروپوز با افزایش سن در آقایان رخ می‌دهد، افزود: میزان تولید تستوسترون بعد از ۳۰ سالگی هر ساله یک درصد کاهش پیدا می‌کند و به دلیل اینکه این فرآیند تدریجی رخ می‌دهد، علائم آن نادید گرفته می‌شود.

این کارشناس در رابطه با علائم آندروپوز یا یائسگی مردانه، تصریح کرد: از دست دادن تمرکز، ضعف حافظه، خستگی و بی‌خوابی، افسردگی، کج خُلقی، کاهش میل جنسی، ریزش مو، افزایش سطح چربی بدن، کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی از جمله علائم یائسگی مردانه است.

کارشناس مامایی با بیان اینکه مشاهده علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای تعیین میزان تستوسترون از جمله علائم تشخیص آندروپوز است، گفت: استرس، کمبود خواب، دیابت، سندروم متابولیک، مصرف الکل، افسردگی، مصرف برخی داروها، سرطان یا جراحی بیضه و روش‌های درمانی سرطان پروستات، از جمله دلایل کاهش تستوسترون است.

صالحی در رابطه با پیشگیری از علائم یائسگی مردانه یا آندروپوز، اظهار کرد: ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و کاهش استرس، استفاده از تستوسترون برون‌زاد (هورمون درمانی) که متاسفانه داروهای حاوی تستوسترون در مردان مسن‌تر باعث افزایش ریسک سرطان پروستات، حمله قلبی و سکته مغزی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  خبر عجیب روی بیلبورد دانشگاه امیرکبیر! / نقاشی

وی در رابطه با تفاوت یائسگی مردانه (آندروپوز) و یائسگی زنانه (منوپوز)، خاطرنشان کرد: منوپوز در اثر کاهش ناگهانی هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) اتفاق می‌افتد و یائسگی زنانه به صورت تدریجی اتفاق نمی‌افتد و تا حدودی ناگهانی بوده و تغییرات و علائم نیز سریع‌تر نمایان می‌شود. گفتنی است زنان پس از یائسگی توانایی بارداری را از دست می‌دهند ولی مردان توانایی باروری دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *