مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مراقب این 6 موردی که نمی دانستید به دندان های شما آسیب می رسانند باشید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دندان ها

دندان های شما بخش آسیب پذیر بدن شما هستند که در بیشتر مواقع هنگام آسیب، بهبود نمی یابند. عوامل مختلفی وجود دارد که روی دندان تأثیر منفی می گذارد؛ این واقعیت که نوشابه، قهوه و شکر روی دندان‌ها تأثیر بدی دارند، هیچ‌کس را

شگفت‌زده نمی‌کند. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که برای این مرواریدهای سفید مضر هستند و ممکن است در ابتدا به آنها فکر نکرده باشید. این شش آیتمی که در زیر ذکر شده است، قابل توجه هستند.

1. استرس

احتمالا می دانید که استرس برای سلامتی شما مفید نیست، اما آیا می دانستید که برای دندان های شما نیز بسیار مضر است؟ استرس به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند، درنتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند پارودنتیت که یک نوع بیماری لثه است را افزایش می دهد. علائم آن: خونریزی لثه یا بوی بد دهان و در موارد بسیار جدی می تواند منجر به از دست دادن دندان ها مخصوصا دندان های آسیاب شود. آیا این علائم را می شناسید و خودتان آنها را دارید؟ پس بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

2. قند خون بالا

قند خون بالا علامتی است که اغلب افراد دیابتی دارند و مصرف داروهای آن، منجر به خشک شدن دهان می شود؛ کاهش بزاق، دندان ها را بیشتر مستعد پوسیدگی می کند.

3. میوه

اگرچه میوه بسیار سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، اما دندان های شما این میان وعده شیرین را خیلی دوست ندارد. باکتری های موجود در دهان، قندهای میوه را به اسید تبدیل می کنند که باعث آسیب به دندان ها می شود؛ البته، این بدان معنا نیست که شما مصرف میوه را متوقف کنید، بلکه فقط باید مصرف میوه خود را به دو عدد در روز محدود کنید. بزاق شما اسیدیته دهان را پس از خوردن میوه خنثی می کند. بنابراین با اجتناب از خوردن میان وعده زیاد(به عنوان مثال، خوردن انگور در تمام طول روز) آسیب را محدود می کنید.

بیشتر بخوانید  ایا فردا شنبه مدارس البرز کرج تعطیل است ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

4. آهسته نوشیدن

عاقلانه است که نوشیدنی های اسیدی مانند آبمیوه و نوشابه را به دلایل مشابهی مانند قسمت قبلی در خوردن میوه، در سریع ترین زمان ممکن بنوشید. وقتیکه حدود یک ساعت نوشیدنی خود را می نوشید، دندان های شما برای مدت طولانی تری در معرض اسید قرار می گیرند که روی مینای دندان شما تأثیر منفی می گذارد. نکته کمک کننده نوشیدنی های خود را از طریق نی بنوشید.

5. برنج، سیب زمینی و پاستا

به غیر از میوه، بیسکویت و شیرینی، مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیادی قند هستند که احتمالا نمی دانستید. سیب زمینی، پاستا و برنج از جمله آنهاست. انتظارش را نداشتی، نه؟ این غذاها حاوی نشاسته هستند و در دهان به اسید تبدیل می‌شوند؛ در نتیجه با خوردن این غذاها می توانید در دندان های خود پوسیدگی ایجاد کنید. اما نیازی به وحشت نیست! تا وقتیکه، تا حداکثر هفت وعده غذایی در طول روز داشته باشید، دندان‌های شما می‌توانند بعد از هر وعده غذایی بهبود پیدا کنند.

6. انواع داروها

انواع خاصی از داروها برای کند کردن تولید بزاق در دهان شناخته شده اند که می توانند دهان را واقعاً خشک کنند و درست مانند داشتن قند خون بالا، می توانند باعث خراب شدن دندان ها شوند. داروهای رایج با این عارضه جانبی، مانند: داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی که در این صورت، آدامس بدون قند می تواند به تولید بزاق کمک کند. جدا از داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، شربت سرفه، قطره سرفه و پاستیل های گلو نیز می توانند تاثیر منفی بر روی دندان های شما داشته باشند. این داروها حاوی مقدار زیادی قند هستند و بنابراین می توانند باعث خرابی دندان ها شوند. پودر موجود در داروهای بیماران آسمی نیز می‌تواند برای دندان‌های شما مشکل و خرابی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  با دیدن این ویدیو از گرفتن گواهینامه در چین منصرف می شوید!

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *