مراقبت صحیح از ترمه و هر آنچه که باید قبل از خرید پارچه ترمه بدانید


ردیف های متعدد تاروپود و بافت ظریف این محصول را نسبت به سایر پارچه ها حساس تر کرده است. بنابراین باید راه های صحیح نگهداری و مراقبت از ترمه را بدانید. در این صورت پارچه شما تا سال ها کیفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

اهمیت ترمه در بین صنایع دستی ایران

کاشمر یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین صنایع دستی یزد و سراسر ایران است. نقوش و نقوش این پارچه بسیار متنوع است که هر کدام نمایانگر نگاه دنیای طراحان و بافندگان آن است. این پارچه ظریف و زیبا با قدمت چند صد ساله به دو صورت دستی و ماشینی بافته می شود. بسیاری از کارگاه های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف ایران به تولید پارچه ترمه می پردازند. اما معروف ترین آنها ترمه ایزد است.

در چند خانه ایرانی دیده می شود که از این پارچه زیبا به هیچ وجه استفاده نشده است. مدیران کافه ها، رستوران ها، هتل ها و بسیاری از مکان های پذیرایی و غیره. آنها همچنین از ترمه های مختلف در دکوراسیون خود استفاده می کردند. بسیاری از گردشگران خارجی نیز ترمه را به عنوان سوغاتی می خرند.

در این مقاله به ارائه ایده هایی در مورد استفاده از انواع ترمه در منزل و همچنین نحوه صحیح شستشو و نگهداری ترمه می پردازیم.

پرکاربردترین مکان های خانه برای استفاده از ترمه کجاست؟

آیا علاقه مند به استفاده از لوازم خانگی مدرن یا سنتی هستید؟ آیا از طرفداران خطوط ساده، رنگ ها و طراحی مدرن هستید؟ یا دکوراسیون ایرانی را ترجیح می دهید؟ شاید ترکیبی از مدرن و سنتی را دوست داشته باشید.
سبک دکوراسیون منزل شما هر چه که باشد، می توانید از محصولات ترمه برای جذابیت بیشتر منزل خود استفاده کنید. تنوع محصولات ترمه به حدی است که محدودیتی در انتخاب نوع دستگاه نخواهید داشت. در زیر به معرفی پرمصرف ترین اقلام ترمه در خانه می پردازیم. و سپس راه های نگهداری و مراقبت از ترمه را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  6توصیه برای نظم دادن به کابینت های آشپزخانه

پذیرایی و نشیمن

پانسیون یا پذیرایی مهمترین قسمت هر خانه است. معمولاً بیشترین بودجه برای دکوراسیون منزل را خرید مبلمان در این قسمت می دانند; زیرا اینجا محل اصلی پذیرایی از مهمانان است. احتمالاً رایج ترین استفاده از ترمه در اتاق نشیمن است.
از پارچه ترمه در ساخت لوازم خانگی استفاده می شود. در اینجا تعدادی از این محصولات آورده شده است:

مبلمان ترمه:

انواع مبلمان کلاسیک و مدرن با سطح ترمه در بازار موجود است.

ست پشت کینگ نش:

یکی از محبوب ترین محصولات ترمه، ست پشتی خان سالار است. می توانید این ست ها را روی زمین یا تخته های سنتی قرار دهید و از راحتی و زیبایی آن ها لذت ببرید.

پرده ترمه:

این پارچه ها به صورت رول، پهن و طول نیز به فروش می رسند. آیا تا به حال تصور کرده اید که دکوراسیون اتاق نشیمن شما با نصب پرده ترمه چقدر خاص می شود؟

سفره ترمه:

ست های رومیزی یا تکی ترمه در ابعاد و اندازه های مختلف انواع مختلفی دارد. استفاده از این محصول زیبا جذابیت میز و در نهایت تزئین پذیرایی شما را دو چندان می کند.

سفره ترمه

نحوه مراقبت از ترمه با شستشوی صحیح

ظرافت در طراحی و ساخت پارچه ترمه یکی از دلایل اصلی ارزش و در عین حال رایج ترین روش استفاده از آن به عنوان رومیزی است که بیشترین توجه را می طلبد.

طول عمر پارچه و حفظ کیفیت آن ارتباط مستقیمی با نحوه شستشوی پارچه دارد. برای مراقبت از پارچه ترمه و حفظ قیمت رومیزی ترمه باید نحوه نگهداری و شستشوی صحیح آن را نیز بدانید. در اینجا مهمترین این راه حل ها آورده شده است:

بیشتر بخوانید  کیک عروسی و نامزدی - گروه یک

1. به طور منظم گرد و غبار را از روی پارچه پاک کنید. هنگامی که گرد و غبار یا لکه های کوچک را از روی آن پاک کردید، دیگر نیازی به شستشوی منظم آن ندارید.
2. به هیچ عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و پارچه را با دست بشویید.
3. پارچه را نگیرید و آن را نپیچانید. پارچه را با کمی فشار فشار دهید.
4. پارچه را با آب داغ و سفید کننده نشویید. شوینده های ملایم برای کودکان بهترین گزینه برای شستن ترمه هستند.
5. اقلام بزرگ ترمه مانند پرده، میز ناهارخوری و فرش و همچنین مواردی که رنگ را به خشک کن باز می گرداند را بشویید.
6. اگر پارچه را چند دقیقه قبل از آخرین مرحله آبکشی در محلول آب و سرکه قرار دهید، براق تر می شود.

نکته مهم در شستشوی ترمه

به طور کلی بهتر است از شستن ترمه با آب خودداری کنید و با شستن آن را تمیز کنید. زیرا آب به مرور زمان باعث پوسیدگی پارچه می شود. از آنجایی که ترمه از نخ های مرغوب و ظریف بافته می شود، این پوسیدگی و پیری سریعتر اتفاق می افتد. همچنین توصیه می شود ترمه های بزرگ مانند پرده، میز ناهار خوری، فرش و آنهایی که به خشکشویی رنگ می دهند را کنار بگذارید.

نحوه مراقبت از ترمه و خشک کردن آن

1. بهتر است پارچه را تا حد امکان با حوله مرطوب کنید. زیرا رطوبت به ترمه آسیب می رساند.
2. آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در سایه خشک کنید.
3. پارچه را روی یک سطح صاف پهن کنید. آویزان شدن از طناب و تسمه به آن آسیب می رساند.

چگونه برای مراقبت از ترمه آن را اتو کنیم؟

1. دمای اتو را روی متوسط ​​به پایین تنظیم کنید.
2. اتو را مستقیماً روی پارچه قرار ندهید. یک پارچه نخی روی آن قرار دهید، سپس اتو کنید.
3. ترمه را از دو طرف اتو کنید. به این ترتیب پارچه اینرسی خود را از دست نمی دهد.

بیشتر بخوانید  نحوه تمیز کردن چرخ خیاطی

فرش ترمه

فرش ها از پارچه های مختلف دوخته می شوند. ترمه یکی از پارچه های ظریفی است که برای دوخت جانماز استفاده می شود. کشمیر یکی از نفیس ترین پارچه های ایرانی بافته شده از نخ ابریشم و نقش و نگار با طرح اصیل ایرانی است. کشمیر سوغات یزد و یکی از زیباترین صنایع دستی ایرانی شناخته شده در سراسر جهان است.

امروزه برای دوخت سجاده و سجاده از ترمه استفاده می شود. فرش های ترمه ای از ابریشم و پلی استر در بازار وجود دارد. قیمت فرش و پولیپ ارزان است و کیفیت خوبی ندارد.

فرش‌های ترمه در رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، آبی کاربنی و آبی تیره با نقش‌های شاه عباسی، برج، نسترن، افشار، سالار، سپهر، هامون و چهل ستون در بین مردم محبوبیت زیادی دارد.

پشتی سنتی

پشتی سنتی سلطنتی

سرویس پشتی سنتی سلطنتی مجموعه کاملی از تشک های تک نفره، تکیه گاه، تکیه گاه های کوچک سنتی و زیر دستی می باشد. در گذشته در خانه های اشراف و اشراف همه نوع پشت شاهی دیده می شد. طبقه متوسط ​​نیز اتاق های مهمان را با اقامتگاه سلطنتی تزئین می کرد.

پشتی امپراتوری اغلب در کافه ها، رستوران های سنتی و خانه هایی با دکوراسیون سنتی استفاده می شود.. نخ این گاوداری ها می تواند نخ، ابریشم و پلی استر باشد. این پشتی ها معمولا دارای ست 5 تا 9 تکه هستند و قیمت های متفاوتی دارند. در زیر شما را با چند طرح سنتی سلطنتی آشنا می کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید