مراقبت از پا (بخوانید دیابتی ها)


در اینجا چند نکته برای مراقبت از پای دیابتی آورده شده است

با این قسمت از دلگرم کننده بروز بمان اصول مراقبت از پا در بیماران دیابتی بدانید.

پای دیابتی

چند نکته خوب برای مراقبت از پا برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت عامل اصلی قطع عضو در کشوری مانند فرانسه است. متأسفانه این بیماری باعث شده است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان یک یا چند دست و پا به خصوص پاهای خود را از دست بدهند. برای مقابله با این مشکل، بیماران دیابتی باید مراقبت جدی از پاهای خود داشته باشند. در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا از پای خود در دیابت استفاده کنید

همه افراد مبتلا به دیابت نگران مراقبت از پا هستند زیرا مراقبت نامناسب از پا می تواند منجر به قطع پا یا ساق پا شود.پزشک شما توصیه می کند که هر سال برای معاینات منظم مراجعه کنید. اگر به طور منظم از پاهای خود مراقبت کنید، مطمئنا از مشکلات جدی سلامتی مرتبط با دیابت جلوگیری خواهید کرد.

شستشوی روزانه

برای شستن روزانه پا، بیماران دیابتی نیاز به استفاده از صابون های ملایم و آب گرم دارند. پس از شستن پا باید کاملا خشک شود و برای جلوگیری از ترک خوردن از لوسیون استفاده کنید.هرگز از کرم بین انگشتان پا استفاده نکنید زیرا احتمال عفونت را افزایش می دهد.زخم های کوچک با احتیاط روی کف پا باید با دقت شناسایی شوند. اگر کف پا را نمی بینید، حتما از دیگران کمک بخواهید یا از آینه استفاده کنید.

مراقبت از ناخن

مراقبت از پا (بخوانید دیابتی ها)

بعد از استحمام و زمانی که ناخن نرم شد آن را کوتاه کرده و سپس با تیغ صاف کنید. از بریدن گوشه انگشتان خود اکیداً خودداری کنید. هیچ شاخه ای را در کنار ناخن ها نبرید. اگر ناخن در بافت انگشتان فرو رفت، آن را با پزشک معالجه کنید. استفاده از قیچی برای کوتاه کردن ناخن ها را فراموش نکنید.

از پاهای خود با کفش و جوراب محافظت کنید

هنگام ورزش حتما کفش راحتی روی پا داشته باشید زیرا در صورت آسیب دیدگی کفش های نامناسب شرایط را بدتر می کند از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید زیرا این نوع کفش ها یا صندل ها باعث می شوند که پاهای شما بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرند و باعث شوند مطمئن باشید که احساس خوبی دارید، هیچ زبری یا تحریکی در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  آشنایی کامل با قطره سیپروفلوکساسین (سیپلکس)

برای تست تناسب کفش، مراحل زیر را دنبال کنید. روی یک تکه کاغذ بایستید. حتما بایستید چون هنگام نشستن شکل پا تغییر می کند دور پا را خط بکشید دور کفش را خط بکشید سپس خطوط را با هم مقایسه کنید. آیا کفش نازک تر است؟ آیا پا به طور کامل داخل کفش را پر می کند؟ به طور کلی کفش باید حدود 1 سانتی متر بالاتر از شست پا باشد و عرض آن باید متناسب با عرض پا باشد. داخل کفش باید نرم و بدون سختی باشد و قسمت بیرونی کفش از مواد سفت باشد.

از پاهای خود در برابر گرما و سرمای شدید محافظت کنید. برای تقویت پاهای خود ورزش های ساده و راحت مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری را انجام دهید. اگر پاهایتان دردناک و ناراحت کننده است ورزش نکنید. اقدامات ایمنی را افزایش دهید ( چیدمان مناسب مبلمان ) از فرش های گشاد روی سطوح سرامیکی استفاده نکنید، از چوب و … استفاده نکنید) از ضربه و آسیب به اندام تحتانی خودداری کنید همیشه قند خون خود را کنترل کنید. داروهای خود را به موقع مصرف کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. هرگز سیگار نکشید و الکل ننوشید.

پابرهنه راه نروید

اگر دیابت دارید، نباید با پای برهنه راه بروید. در افراد دیابتی بیماری اعصاب حسی (نوروپاتی) در ناحیه پا شایع است، به این معنی که احساس پا بسیار ضعیف است و بیمار نمی تواند متوجه درد در پا شود.
نوروپاتی باعث از دست دادن حس می شود. در این حالت فرد دیابتی متوجه درد ناشی از زخم و جراحات جزئی پا نمی شود که باعث عفونت جدی زخم و پس از مدتی مرگ بافت زنده و در نتیجه قطع پا می شود. در مورد نوروپاتی، تمام زخم ها و هماتوم های کوچک (خونریزی در محیط های بسته) ناشی از جریان خون ضعیف، مستعد عفونت هستند. اما معمولا یک دیابتی به سرعت متوجه این مشکل نمی شود.

توصیه می شود حتی در تابستان با پای برهنه در کنار دریا یا روی چمن و … راه نروید زیرا هر ضربه احتمال زخم پا و عفونت های بعدی را افزایش می دهد شب ها در تاریکی راه نروید و قبل از هر چیزی روشن کنید. نور برای کاهش خطر ابتلا به انگشتان پا و به خصوص انگشتان پا به مبلمان منزل برخورد می کند.

بیشتر بخوانید  بیماری آمپیم چیست؟ آیا این بیماری خطرناک است؟

پوست پا را ترک کنید

پاهای خود را مرطوب نگه دارید، از نظر فیزیولوژیکی، پاهای شما خشک هستند، زیرا اپیدرم در این ناحیه حاوی مقدار کمی غدد چربی (غدد چربی) است. این پدیده در صورت ابتلا به دیابت تشدید می شود، زمانی که پوست بیش از حد خشک می شود، خطر ایجاد ترک در پوست پا افزایش می یابد و این ترک ها محل ورود میکروب ها و قارچ ها می شوند، بنابراین لازم است پوست را مرطوب و روان کنید. پوست پا را روزانه با کرم های نرم کننده یا روغن هایی مانند روغن بادام شیرین و غیره استفاده کنید. قبل از شستن پاها، دمای آب را با دستان خود بررسی کنید. زیرا اگر نوروپاتی داشته باشید، به احتمال زیاد گرمای آب را احساس نمی کنید و پاهایتان می سوزد.

جوراب برای بیماران دیابتی

جوراب را با دقت انتخاب کنید جوراب نقش مهمی در محافظت از پای بیماران دیابتی دارد. توصیه می کنیم به جای جوراب هایی با الیاف مصنوعی (پلاستیک یا نایلون) از جوراب های پشمی یا نخی استفاده کنید.الیاف مصنوعی پاها را گرم کرده و خاک را برای رشد و تکثیر قارچ ها فراهم می کند.
جوراب های بدون دوخت را انتخاب کنید جوراب های فشاری برای درمان واریس و ورم پاها مناسب هستند اما اگر از آرتروز رنج می برید استفاده از این جوراب ها توصیه نمی شود، زیرا به پاها فشار می آورند و جریان خون را افزایش می دهند. قبل از خرید این نوع جوراب با پزشک مشورت کنید.

میخچه و تاول

مراقب تاول ها و میخچه ها باشید تاول ها و میخچه های اطراف از جمله مشکلات اصلی پای دیابتی ها هستند. در صورت بروز نوروپاتی، خطر هیپرکراتوزیس (ضخیم شدن لایه شاخی) معمولا افزایش می یابد.بیشتر افراد با دیدن این تاول ها و میخچه ها تمایل به دستکاری آنها پیدا می کنند. اما در نظر داشته باشید که با دستکاری پینه ها و میخچه های پا، امکان ایجاد هماتوم در زیر این پوست ضخیم پینه دار (خونریزی در محیط بسته) وجود دارد.

در این صورت بدون اینکه متوجه باشید به مرور زمان زخمی جدی ایجاد می شود که به سختی قابل التیام است.توصیه می کنیم در صورت داشتن تاول و میخچه سریعا آنها را به پزشک معالجه کنید.مراقبت روزانه از پا برای جلوگیری از چنین اتفاقی. مشکلات می تواند کمک کند. برای پا می توانید از سنگ استفاده کنید اما استفاده از چاقو، تیغ فلزی و اشیایی که باعث زخم شدن پا می شوند توصیه نمی شود. البته لازم نیست سنگ پا را محکم بکشید.

بیشتر بخوانید  علت و درمان بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس

پاهای خود را در آب خیس کنید

پاهای خود را با دقت بیشتری بشویید رعایت بهداشت برای بیماران دیابتی بسیار مهم است. لازم است هر روز پاهای خود را بشویید و از همه مهمتر خوب خشک کنید. حتما آنها را بین انگشتان خود با دقت خشک کنید، در غیر این صورت احتمال ایجاد قارچ وجود دارد. پاهای خود را در وان به دقت بررسی کنید. و مراقب زخم یا لخته شدن خون روی پاهایتان باشید.اگر به دلیل اضافه وزن یا انعطاف ناپذیری پاها نمی توانید پاهای خود را به درستی معاینه کنید، از کسی بخواهید که در این زمینه به شما کمک کند. می توانید از آینه هم استفاده کنید.

درد در انگشتان پا

علائم نوروپاتی را جدی بگیرید نوروپاتی (بیماری اعصاب حسی) عارضه جدی پاهای افراد دیابتی است، زیرا آسیب عصبی منجر به از دست دادن حس می شود، در این حالت بیمار دیابتی متوجه درد ناشی از زخم ها و جراحات جزئی می شود. به پاها رخ نمی دهد و این باعث عفونت جدی زخم می شود و پس از مدتی منجر به مرگ بافت زنده و در نتیجه قطع پا می شود. نوروپاتی همچنین باعث تغییر شکل پاها و ایجاد تاول و هیپرکراتوزیس می شود. توصیه می کنیم به محض مشاهده اگر تاول روی پا یا هر احساس عجیب دیگری در پا احساس کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم آرتریت دیابتی را بشناسید

مراقبت از پا (بخوانید دیابتی ها)

آرتریت دیابتی یکی دیگر از عوارض دیابت است که پای افراد دیابتی را به طور جدی درگیر می کند و زمینه ساز ایجاد عفونت های جزئی زخم می شود.اگر در حین راه رفتن در پشت ساق پا احساس درد کردید که با توقف ناپدید می شود و دوباره راه رفتن را شروع کنید. به پزشک مراجعه کنید پزشک ضربان قلب شما را از طریق مچ پا کنترل می کند و سونوگرافی داپلر را برای اندازه گیری جریان خون و فشار خون تجویز می کند. به خاطر داشته باشید که سیگار خطر ابتلا به آرتریت را افزایش می دهد. در افراد دیابتی افزایش می یابد.

————————————————- —————————————-


دیدگاهتان را بنویسید