مذاکرات وین متوقف نشده است/ هدف ما رسیدن به یک توافق قوی و پایدار است



به گزارش سلام نوح به نقل از فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حمایت همیشگی ایران از فلسطین، گفت: مذاکرات در وین متوقف نشد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار شبکه یمنی «المسیره» به حمایت مستمر ایران از فلسطین اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران در این باره اظهار داشت: جمهوری اسلامی حامی قدس پایتخت باقی خواهد ماند تا کشوری واحد در کل سرزمین تاریخی فلسطین تشکیل شود. «نماز در قدس یک وعده الهی است و خون شهدای مقاومت و مردم فلسطین برای تحقق این وعده الهی نثار شد.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دوم سخنان خود گفت: ما مطمئن هستیم که به زودی در بیت المقدس نماز خواهیم خواند. او همچنان از طریق نمایندگان اتحادیه اروپا با آمریکایی‌ها پیامک می‌دهد.»

امیر عبداللهیان افزود: هدف ما از این مذاکرات رسیدن به یک توافق قوی و پایدار است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع بین باشد. رفع تحریم ها در همه زمینه ها و اخذ ضمانت های اقتصادی از مهمترین محورهای مذاکرات ما است.

وی در پایان گفت: به نظر من طرف آمریکایی خطوط قرمز ایران را به خوبی درک می کند. ما مذاکرات را ادامه می دهیم. زمانی که توافق ما حاصل شد، نماینده ما در مذاکرات تغییرات نهایی را انجام خواهد داد.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که اخیرا سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان تصریح کرد که توافق وین می تواند برجام را احیا کند و تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.

بیشتر بخوانید  مراسم تودیع و معارفه جمعی از مدیران ارشد پترول انجام شد

ولادیمیر جرماکوف، مدیر دپارتمان منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه به تاس گفت: «هیچ مانع غیرقابل عبوری برای «راه حل دقیق» برای «توافق احیای شورای امنیت سازمان ملل» وجود ندارد.

این دیپلمات روس تاکید کرد: نکته اصلی این است که همه طرف های درگیر باید به نفع این موضوع پیش بروند و نه در شرایط زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می دانید قابل تغییر است. در این مورد، قطعاً منظور ما بیش از همه، همکاران آمریکایی ماست. امیدواریم اظهارات آنها در بالاترین سطح و اطمینان از تمایل آنها به بازگشت به بریم در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.»

در همین حال، دیپلمات‌های غربی گفتند مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای فشارهای جدید برای نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد کردند یک مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران بفرستند تا «بن بست فعلی» در مذاکرات را بشکند.

منابع گفتند که انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین به همکاران ایرانی خود گفته است که برای یافتن راهی برای خروج از بن بست آماده بازگشت به تهران است. بر اساس این گزارش، ایران هنوز با دعوت از این پیشنهاد پاسخی نداده است

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات، بارها به جای پیشنهاد ابتکار عملی برای بهبود مذاکرات، تلاش کرده است تا طرف های مختلف را به کندی و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل عدم موفقیت طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در خصوص برجام بود.

بیشتر بخوانید  آواز خواندن فریبا نادری با حجت اشرف زاده

یکی از انتقادات این گروه از نمایندگان آمریکا این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید