مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مذاکرات دوحه بدون نتیجه به پایان رسید / مذاکرات هسته ای پایان یافت؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، مذاکرات دوحه نیز به پایان رسیده است. بدون هیچ نتیجه و موفقیت خاصی. اما در مذاکرات دوحه چه گذشت و آیا این مذاکرات ادامه خواهد داشت؟

مذاکرات در دوحه ابتدا قرار بود دو روز به طول انجامد و در این مدت دو طرف سعی خواهند کرد در مورد موضوعات باقی مانده مذاکره کنند.

معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا دقایقی پیش از پایان مذاکرات هسته ای در دوحه خبر داد و گفت: متاسفانه پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امیدوار بود هنوز حاصل نشده است.

به گزارش آکیس، این مقام آمریکایی گفت: ایرانی ها، مسائل قدیمی که حل شده و برخی مسائل دیگر که جدید هستند، اما ربطی به توافق هسته ای ندارند. [در این مذاکرات] “آنها آن را برداشتند.”

این خبر در صورت صحت نشان می دهد که اختلافات ایران و آمریکا همچنان قوی است و ایران حتی پیشنهادها و خواسته های جدیدی را مطرح کرده است.

امید به احیای بورجا از 20 به 30 درصد افزایش یافته است!

تنها پنج روز از سفر نماینده عالی اتحادیه اروپا به تهران تا پایان مذاکرات درباره قطر می گذرد. آغاز مذاکرات این شبهه را ایجاد کرده است که احتمالا ایران و آمریکا به راه حل جدیدی برای مشکلات خود دست یافته اند و بسیاری در داخل و خارج از کشور به نتیجه مذاکرات دوحه امیدوار هستند.

اما برخی معتقد بودند که شانس دستیابی به توافق افزایش یافته است، اما این لزوما به معنای توافق طرفین نیست.

جوزف بورل در جریان سفر به تهران گفت: «هنوز نمی‌دانم که آیا دو طرف می‌توانند اختلافات سیاسی خود را حل کنند یا خیر». «چون الان مشکل مشکلات سیاسی است.

بیشتر بخوانید  Какви бяха някои от успешните искания на моите редактори на Fars / Fars News Agency в Шахрекорд?

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین الملل بحران به تجارت نیوز گفت: در مجموع خروج قطار مذاکره کننده از ایستگاهی که در سه ماه و نیم گذشته تسخیر شد، نکته مثبتی است. اما در حال حاضر نمی توان قضاوت کرد که آیا قطار در مسیر درست قرار دارد یا خیر. اما معتقدم احتمال احیای توافق برجام که در سه ماه و نیم اخیر به زیر 20 درصد رسیده است، امروز حدود 30 درصد است. اما باید منتظر ماند تا ببینیم آیا پیام های اولیه تغییر رویکرد طرفین را نشان می دهد یا حکایت از ادامه جنگ اراده ها دارد.

اما به نظر می رسد رویکرد طرفین در این مذاکرات تغییر نکرده و مذاکرات آغاز نشده به پایان رسیده است.

مذاکرات هسته ای تمام شد؟

مذاکرات در دوحه به پایان رسیده است. سخنگوی وزارت امور خارجه اما اعلام کرد که باقری و مورا طبق روال گذشته برای ادامه مذاکرات و مرحله بعدی مذاکرات همواره در تماس خواهند بود.

کنعانی گفت: در ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، نظرات و پیشنهادات عملیاتی ایران در مورد بقیه موضوعات ارائه شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. ما به تلاش های خود برای بازگرداندن توافق به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

این اظهارات به این معناست که مذاکرات قطر باید با هدف حل و فصل اختلافات باقی مانده انجام می شد و اکنون باید به شکل دیگری ادامه یابد.

اما در دور قبلی مذاکرات در وین، طرفین بارها خاطرنشان کردند که متن توافق آماده است و فقط یکی دو مورد باقی مانده است و در آن موارد طرفین چندین بار بحث کردند. اما اکنون دوباره همین موضوع مطرح شده و تلاش ها برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  بازدید مدیرعامل و معاونان شرکت بیمه کوثر از بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

مذاکرات در وین؟

به گفته سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هدف از مذاکرات دوحه دستیابی به توافق نهایی نبوده است، گفت: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا توسط اتحادیه اروپا تسهیل می شود.

پیتر استانو با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم برجام و تیم های مذاکره کننده آمریکایی-ایرانی در قطر گفت: مذاکرات برجام از وین به جای دیگری منتقل نشده است.

بر این اساس می توان گفت که مذاکرات برجام احتمالا در وین ادامه خواهد داشت. اما چشم‌اندازی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد. زیرا جلسه وحی نشان داد که اختلافات به قوت خود باقی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *