مذاکرات برای احیای برجام ادامه خواهد داشت



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، ظهر امروز نشست خبری مشترک «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان با «جوزف بورل» نماینده عالی امور خارجی و امنیت اتحادیه اروپا برگزار شد. سیاست در وزارت امور خارجه در خصوص روابط دوجانبه، برخی مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها تبادل نظر شد.

امیر عبداللهیان در خصوص روابط با قاره اروپا گفت: سطح روابط به ویژه روابط تجاری دو طرف با ظرفیت های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و هر کشور همخوانی ندارد و امیدواریم روابط دوجانبه ادامه یابد. ” در ادامه مذاکرات و توافقاتی که امروز با همکارم آقای بورل داشتیم، شاهد توسعه و پیشرفت روابط خواهیم بود.

او گفت: «آقای بورل اخیراً با من تماس گرفت و پرسید که چگونه می‌توانیم بر بن‌بست ناشی از قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت کنیم و از این بن‌بست خارج شویم». وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر دیپلماسی استقبال می کند. و مذاکرات شرافتمندانه، البته بر اساس نتایج حاصله، و از شما دعوت می کنم به تهران بروید تا یک بار دیگر در حضور تیم های مذاکره کننده مشترک ما و شما به عنوان هماهنگ کننده، همه جوانب این موضوع را با جزئیات بیشتری مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اتحادیه اروپا را دنبال کنید. پس از این گفتگو میزبان آقایان بورل و مورا خواهیم بود. در مورد مطالبات جمهوری اسلامی ایران گفتگوهای مفصل، مفصل و مفصل داشتیم. ما تاکید کردیم که اولاً آمادگی داریم مذاکرات را در روزهای آینده ادامه دهیم و ثانیاً آنچه برای ایران مهم است، نفع اقتصادی کامل ایران از توافق حاصل شده در سال 2015 و هر موضوعی است که بتواند بر سود کامل اقتصادی ما تأثیر بگذارد. دیدگاه دولت آقای رئیسی و ایران قابل قبول نیست. ما سعی خواهیم کرد مشکلات و اختلافات موجود را در مذاکراتی که به زودی ادامه خواهد داشت، حل کنیم. امیدواریم این بار خصوصاً طرف آمریکایی در جریان مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانه را به صورت واقع بینانه و منصفانه انجام دهد.

بیشتر بخوانید  واکنش استقلالی ها به شروع برق آسا پرسپولیس در نقل و انتقالات

وزیر امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفت: ایران جنگ را راه حل نمی داند. با نگاهی به ریشه‌های این بحران و جنگ، بر مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی تاکید می‌کنیم تا به وضعیت نابسامان منطقه برسیم و جنگ در اوکراین پایان یابد. من همچنین نقل قولی از آقای بورل از آخرین بیانیه ام با لاوروف وزیر خارجه روسیه در پنجشنبه گذشته می کنم.

وی در مورد افغانستان نیز گفت: ما بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید کرده ایم. در اینجا لازم می دانم که صمیمانه تسلیت و تسلیت خود را به قربانیان زلزله دلخراش در افغانستان ابراز کنم. برای آسیب دیدگان این زلزله رحمت و مغفرت الهی و برای مجروحان برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم. جمهوری اسلامی ایران به ارسال کمک ها به مناطق زلزله زده تحت مسئولیت بشردوستانه خود ادامه خواهد داد.

امیر عبداللهیان در خصوص جنگ یمن گفت: هر دو طرف از ادامه آتش بس در این کشور حمایت می کنند و بر رفع کامل محاصره انسانی و ادامه مذاکرات سیاسی یمنی و یمنی تاکید داریم.

وی درباره سوریه و فلسطین گفت: این دو موضوع برای ما بسیار مهم است. در مورد سوریه، ما معتقدیم که لغو تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید در دستور کار قرار گیرد و مردم سوریه باید از سطح زندگی خوب برخوردار باشند و در یک محیط امن و صلح‌آمیز، هر تصمیمی را که لازم است اتخاذ کنند. زمان. ما به صدای مردم سوریه احترام می گذاریم و به حمایت از دولت، مردم و رهبری سوریه در مبارزه با تروریسم و ​​حفظ تمامیت ارضی این کشور ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید  فارس۲۴| ازضرب الاجل رئیسی تا طلای کاراته ایران

وی ادامه داد: مسئله فلسطین یکی از مسائل اصلی ما در منطقه است. تحریم‌های رژیم جعلی صهیونیستی را تحمل نمی‌کنیم و ایران از تهدید رژیم صهیونیستی از جمله اقدامات مخرب این رژیم در بحث درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خودداری نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه در خاتمه خاطرنشان کرد که از جمله موضوعاتی که ما و آقای بورل در مورد آن صحبت کردیم، همکاری در زمینه انرژی، مبارزه با تروریسم، ادامه مبارزه با مواد مخدر و موضوع مهاجرت از جمله مهاجران افغان در ایران بود. همچنین برخی از مسائل کنسولی و درخواست های جمهوری اسلامی ایران از هموطنان حاضر در اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بورل: ما مذاکرات را در روزهای آینده ادامه خواهیم داد

جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت گفت: آمدن به ایران برای ما بسیار مهم بود و سفر ما هنوز تمام نشده است و دیدار دیگری خواهم داشت. هدف اصلی من از سفر به ایران شکستن بن بست برجومی و کاهش تنش است. عبور از بن بست برجام و آغاز مذاکرات برجام در روزهای آینده و به سرعت برای من مهم است.

بورل در خصوص روند مذاکرات گفت: ما به عنوان هماهنگ کننده برجام پیشنهاداتی را در اسفند ماه ارائه کردیم و متون و سوالاتی بود که ایران و آمریکا باید به آنها پاسخ می دادند و مذاکرات باید متوقف می شد. اما نباید سه ماه متوقف می شد. مذاکرات باید امروز ادامه پیدا کند و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود. پس از سفر من، مذاکرات در وین آغاز می شود و تیم من در آنجا حضور خواهد داشت. توافق برای کل جهان مهم است، زیرا ما از فوریه و چهار ماه قبل از شروع تصمیم برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین، در دنیای دیگری زندگی می کنیم و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما حاصل شود، این است. بسیار مهمتر از همیشه و اگر به توافق برسیم، منافع اقتصادی آن نصیب ایران خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تصویب طرح تفصیلی شهرهای فرخی و فلاورجان در کمیسیون تحت ماده 5 استان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید