مدل موفق واگذاری، مالکیت با دولت، حکومت با مردم


به گزارش سلام نو، هشتاد و هشتمین نشست علمی-تخصصی با رهبری علمی مژگان خانلو ساوجبلاغی; رئیس امور نظارت بر تعهدات دولت و تجهیز وجوه سازمان برنامه و بودجه کشور با سخنرانی: حسین قربانزاده; مهدی حیدری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی؛ یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه خاتم با حضور فعال علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اتاق فکر، کارشناسان، مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی کشوری و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه مژگان خانلو ساوجبلاغی; مدیر نظارت بر تعهدات دولت و بسیج اعتباری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: چرخش های تحول آفرین در حوزه خصوصی سازی با توجه به بازتاب های متعدد در اقتصاد کشور و شرایط ایجاد فرصت برای مردم بسیار چشمگیر و موثر است. برای مشارکت در مدیریت کشور

وی ادامه داد: کاهش فعالیت دولت در حوزه اقتصاد و توجه به بهره وری شرکت ها دو رکن خصوصی سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از خصوصی‌سازی در واقع بهینه‌سازی است، بنابراین در سال‌های 2012 و 2013 وظیفه واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی آغاز شد و این بار باید به‌دقت فکر کنیم. توجه به تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی مستلزم تغییر در برخی قوانین و دستورالعمل ها است.

خانلو افزود: در این مدت به درک و نگاه درستی به موضوع خصوصی سازی دست یافته ایم. خصوصی سازی در واقع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است که نیازمند حمایت همه نیروها در این بخش است. خصوصی سازی نباید به معنای تسلیم شدن باشد، بلکه حرکت به سمت واگذاری به بخش خصوصی توانمند باشد. بهره وری و اصل رقابت پذیری باید در نظر گرفته شود. در این میان باید سهم بخش خصوصی و تعاونی ها مورد توجه جدی قرار گیرد و از بار مالی و هزینه های دولت تا حد امکان کاسته شود.

وی در خصوص بار بودجه سال 1401 به منابع خصوصی سازی گفت: در قانون بودجه 1401 371 تعهد پیش بینی شده است. البته این وظیفه دور از واقعیت است. از سوی دیگر باید تلاش کنیم نگاهمان به درآمدهای خصوصی سازی تغییر کند. باید به تکالیف توجه زیادی کرد. بنابراین استاندارد واحدی در خصوصی سازی رعایت نشد و از طرفی بخش خصوصی قوی یکی از شروط اساسی واگذاری است و باید به نظارت توجه ویژه می شد.

خانلو در پایان گفت: در بحث واگذاری باید چرخش های تحول آفرین در نظر گرفته شود. انتقال مالکیت و سپس انتقال مدیریت مشروط به مدیریت مؤثر.

بیشتر بخوانید  گل اول پرسپولیس به آلومینیوم امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ – ایران چطور

ما باید رویکرد فعالی نسبت به کشورهای پذیرنده داشته باشیم و از سوی دیگر پذیرای ایده های بخش تعاونی و بخش خصوصی در بحث واگذاری باشیم.

مهدی حیدری; یکی از اساتید دانشگاه خاتم به عنوان سخنران دوم گفت: پژوهش بر اساس داده های موجود در موضوع حاکمیت شرکتی در کشور انجام شده است و سوال اصلی این است که کنترل شرکت های بزرگ کشور توسط کیست؟ در ادبیات خصوصی سازی و تمرکز بر افزایش بهره وری، کنترل شرکت مهمتر از مالکیت است. ما 650 شرکت بورسی داریم که ارزش آنها بیش از 6000 همات است و این ارزش بازار نسبت به اندازه اقتصاد ملی ما سهم زیادی دارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر به این شرکت ها دقت کنیم متوجه می شویم که حدود 80 درصد کنترل ارزش بورس ایران در اختیار دولت به معنای عام کلمه از جمله دولت است. حقوق بازنشستگی. صندوق ها و نهادهای دولتی در پاسخ به این سوال که چه کسی اقتصاد را کنترل می کند؟ باید بگوییم حاکمیت. همچنین بر اساس این داده ها، دو سوم شرکت های بورسی ما تحت کنترل دولت هستند.

وی افزود: وقتی به داده ها نگاه می کنیم بحث خصوصی سازی شکست خورده است، نود درصد صنعت پتروشیمی در دست دولت است. در بخش مخابرات کاملا تحت کنترل دولت و در بخش خودرو 85 درصد از سهم دولت است. در این میان، بخش خصوصی در صنایع کوچک نقش دارد.

حیدری به چگونگی حرکت دولت در مسیر واگذاری پرداخت و خاطرنشان کرد: روند کند واگذاری شرکت ها از سال 90 ادامه دارد. در این میان صندوق های بازنشستگی سهم خود را حفظ کردند و تنها دولت فضا را برای بخش خصوصی باز کرد.

مهدی حیدری وضعیت کنترل فرابورس را بدتر توصیف کرد و ادامه داد: هدف از خصوصی سازی بهره وری و ارتقای بهره وری است. بنابراین واگذاری مالکیت هدف اصلی نبود بلکه باید برای رسیدن به بهره وری قدم هایی برداشته می شد که در این زمینه موفق نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم واجد شرایط بودن مشتری مهم است اما چرا در بخش دولتی بحث واجد شرایط بودن مطرح نمی شود؟ اگر راهی داشتیم که مالکیت در دست دولت بود و مدیریت به مردم واگذار می شد، خوب بود، اما کاملا برعکس عمل کردیم.

بیشتر بخوانید  فیلم خداحافظی فرهاد مجیدی از استقلال

این مدرس دانشگاه در تشریح دلایل این مشکلات گفت: معتقدم به این شرکت به عنوان یک ابزار سیاسی نگاه می شود. از شرکت‌ها انتظار می‌رفت که قیمت‌گذاری کنند، مشاغل جدید ایجاد کنند و در منطقه گسترش پیدا کنند، مثلاً وقتی تعیین قیمت توسط دولت انجام می‌شد، باید توسط شرکت‌هایی که متعلق به آنها بودند انجام می‌شد، بنابراین این شرکت‌ها ابزار سیاست‌گذاری بودند. تعارض منافع در تکلیف نیز مورد مناقشه است. از سوی دیگر منافع پنهان و پنهان بسیاری در بنگاه دولتی وجود دارد که موضوع واگذاری را به چالشی جدی تبدیل کرده است.

وی در خاتمه گفت: البته همیشه ترس از بد واگذاری وجود داشت به گونه ای که واگذاری شرایط موجود را بدتر از آنچه هست کند. به همین دلیل است که معتقدم بخش خصوصی باید توسط قانون تنظیم شود. واگذاری به بخش خصوصی باید در چارچوب قانون صحیح باشد و نباید فراموش کرد که بحث انحلال یک شرکت مانند تغییر سلول های بدن انسان است. احترام به حقوق مالکیت و احترام به تجارت آزاد دو اصل اساسی در خصوصی سازی است.

مدل موفق تفویض اختیار، مالکیت با دولت، حکومت با مردم

پس از عیادت حسین گربان زاده؛ معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی مثنوی مولانا را مثال زد و گفت: باید در جهت اجرا گام برداریم و از سخنرانی و هزار بار تکرار حرف های به ظاهر خوب خودداری کنیم.

وی در ادامه با تشریح دلایل اصلی عدم خصوصی سازی بنگاه های دولتی بیان کرد: سختی اجرا در دوراهی پیش روی مسئولان قرار دارد. رفتار افسر در این دو موقعیت یا الگویی برای حل یک تکلیف است یا برای مقابله با بحران در تقاطع ها که باید به تقاطع ها و مناطق درگیر توجه ویژه داشت.

قربان زاده افزود: متأسفانه هنگام بیان بیان از تعصبات سازمانی و نگرش های مقطعی استفاده می شود که البته همیشه صادق است. اما در واقع راهزنان تصمیم گیرنده هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت سودآوری شرکت ها در چرخه اقتصادی خاطرنشان کرد: آیا تولید در این کشور نسبت به سایر اقدامات سودآور است؟ باید به این سوال پاسخ داد که با هزاران مشکل، چرا یک سرمایه دار بیاید و در تولید سرمایه گذاری کند؟ باید دانست که بخش خصوصی با جیب خود شوخی نمی کند. به همین دلیل معتقدم تا زمانی که قوانین و مقررات تغییر نکند، تمایل خریدار تغییر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید  دیدار فرزانه فصیحی با علی دایی

وی در ادامه به چالش های اصلی بحث خصوصی سازی، اهمیت موضوع حاکمیت شرکتی اشاره کرد و ادامه داد: نظارت بر کار دستگاه های اجرایی باید با ابزارهای جدید به بهترین نحو انجام شود تا قیمت ها وابسته به بازار باشد. . . و دخالت بیش از حد دولت در اقتصاد همواره مورد انتقاد بوده است. متأسفانه در این بین با مدل های مختلف توانمندسازی، حاکمیت شرکتی را ضعیف کرده ایم.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: متأسفانه نظارت پس از واگذاری به صورت رباتیک است و به سختی می توان هر بخش خطی را از وزارتخانه ها جدا کرد. گاهی اوقات کارگران فقط برای ایفای نقش در مجمع شرکت انگیزه دارند. گاهی حتی مدیر قبلی از تحویل دادن امتناع می کند. متأسفانه، نگرش این است که اثبات اشتباه این وظیفه تا حد امکان برای بخش خصوصی دشوار شود. ناگهان 10 نماینده با هم تماس می گیرند و این و آن را می گویند. باید گفت دستگاه تخصصی نمی خواهد خصوصی سازی اتفاق بیفتد.

این مسئول در پایان افزود: سیاست گذاری به معنای دقیق کلمه باید اصلاح شود. ما باید شرکت هایی را که در صف جابه جایی هستند از اتاق تاریک بیرون بیاوریم و برای بخش خصوصی روشن کنیم که وضعیت شرکت ها چگونه است. و عملکرد اجرایی در کنار علایق مورد توجه قرار گیرد. این مدل ها باید تا حدودی تضادها را از بین ببرند و مدیریت را کارآمدتر کنند. بنابراین معتقدم عامل اصلی تضاد منافع است. سعی می کنیم با مدل های جدید مزیت های این دو دستگاه را در نظر بگیریم. برای اینکه در فروش موفق باشیم باید علایق را در نظر بگیریم. بنابراین معتقدیم حمایت های لازم در واگذاری باید ایجاد شود.

لازم به ذکر است این هشتاد و هشتمین نشست علمی و تخصصی در روز چهارشنبه 20 شهریور 1401 از ساعت 10 الی 12 به همت دفتر آموزش و ترویج مرکز توسعه و آینده برگزار شد. با حضور کارشناسان داخلی و استانی.

اعلامیه مدل موفق تفویض اختیار، مالکیت با دولت، حکومت با مردم اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

<п>اعلامیه مدل موفق تفویض اختیار، مالکیت با دولت، مدیریت با مردم اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید