مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مخملک: علائم، درمان و عوارض

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مخملک چیست؟

سابقه مخملک

در قرن 19 بیماری هایی مانند: مخملک، آبله، سرخجه، یرقان، بیماری پنجم، یرقان و آبله در کودکان با تب و زخم صحبت شد. سوء تغذیه در دوران کودکی و در دوران بارداری، یکی از عوامل خطر این بیماری بود کاهش گونه های باکتریایی عامل مخملک و استفاده از آن آنتی بیوتیک ها و هر چه مقاومت افراد در برابر این باکتری بیشتر باشد، بیماری کوچکتر می شود دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان مخملک آن ها ملاقات می کنند.

مخملک چیست و چگونه درمان می شود؟

مخملک چیست؟

مخملک یک عفونت ایجاد شده است باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد شد. اگر کودک شما مخملک دارد، باید گلو درد، گلودرد و تب دارند. مخملک یک بیماری نادر است، اما شیوع آن در حال افزایش است. در سال 2014، بیش از 14000 کودک در بریتانیا به این بیماری مبتلا شدند. تعداد مبتلایان به این بیماری در سال 2015 دو برابر سال 2014 بوده است. مخملک در سنین ۲ تا ۸ سالگی بیشتر دیده می شود. از آنجایی که این بیماری کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، آگاهی از علائم مهمتر است.

علائم و نشانه های مخملک چیست؟

گلودرد، سردرد، تب، خستگی مفرط، تهوع و استفراغ اینها برخی از علائمی است که در صورت ابتلا به مخملک در کودک باید از آنها آگاه باشید. بثورات قرمز مایل به قرمز معمولاً 12 تا 48 ساعت پس از عفونت ظاهر می شود. جوش ها معمولا روی قفسه سینه و شکم ظاهر می شوند و به تدریج به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. بعید است که جوش ها روی صورت ظاهر شوند، اما گونه های کودک ممکن است کمی ملتهب باشد، در حالی که پوست اطراف دهان تغییر رنگ می دهد.

برای این کار شیشه شفاف را روی پوست کودک فشار دهید. بثورات مخملک سفید می شود و ناپدید می شود. اگر این اتفاق نیفتد، فوراً به متخصص مراجعه کنید. زیرا احتمال مننژیت وجود دارد. سایر علائم مخملک که می تواند در کودکان ایجاد شود عبارتند از: تورم غدد لنفاوی گردن، بی اشتهایی، درد شکم، سفید شدن لایه خارجی و پوسته پوسته شدن زبان که در نهایت باعث تورم و قرمزی سطح زبان می شود (عارضه زبان توت).

———————————————— ———————————-

علائم اسکارلت

گلودرد معمولاً با تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر شروع می شود، در ابتدای بیماری یک پوشش سفید یا زرد کم رنگ روی زبان بیمار ظاهر می شود که ممکن است پس از مدتی قرمز شود. برجستگی ها و پرزهای زبان ممکن است بزرگتر از حد معمول باشد که در این صورت زبان توت مانند می شود و این علامت مهم مایل به قرمز است. “زبان توت فرنگی” تماس خواهد گرفت. لوزه های کودک شما نیز ممکن است باردار شوند و قرمز و متورم به نظر برسند. در حالی که صورت بیمار قرمز و قرمز می شود اطراف دهان بی رنگ و سفید است. سایر علائم رایج عبارتند از: لرز، درد، از دست دادن اشتها، تورم غدد لنفاوی، بی قراری و ضعف، تهوع و استفراغ.

بیشتر بخوانید  تشخیص سرطان سینه، تشخیص اشتباهات در تشخیص سرطان سینه؟

ضایعات پوستی معمولا در روز دوم بیماری ظاهر می شوند و حدود 2 تا 5 روز طول می کشد تا از بین بروند. راش یک نقطه برجسته کوچک (راش) است که از زیر بغل، گردن، پشت گوش ها و قفسه سینه شروع می شود و سپس در سراسر بدن پخش می شود. معمولاً خارش دارد. گاهی اوقات این بثورات خطوطی را روی ساعد، داخل آرنج و کشاله ران ایجاد می‌کنند که به آن خطوط پاستیا می‌گویند. در هفته دوم بیماری، با ناپدید شدن بثورات، پوست نوزاد شروع به کنده شدن می کند، به خصوص روی بازوها، پاها و کشاله ران.

(مرحله جرم گیری) مخملک در نوزادان نادر است. در صورت عدم درمان، مشکلات کلیوی، گوش، چرک و قلب ممکن است. اشکال خفیف مخملک گاهی اوقات منجر به تشخیص اشتباه می شود، اما در این حالت به دلیل عدم درمان بیمار، خطر انتقال بیشتر است. بثورات قرمز مایل به قرمز به خودی خود مسری نیستند، اما استرپتوکوک های موجود در گلو می توانند گسترش یافته و به فرد دیگری سرایت کنند.

این بیماری 24 ساعت پس از مصرف اولین دوز آنتی بیوتیک دیگر مسری نیست و اگر سایر اعضای خانواده گلودرد داشته باشند باید از نظر مخملک معاینه شوند حتی اگر ضایعات پوستی نداشته باشند.

مخملک

آیا مخملک مسری است؟

بثورات قرمز مایل به قرمز به خودی خود مسری نیستند. اما استرپتوکوک موجود در گلو می تواند گسترش یابد و به فرد دیگری منتقل شود.

چگونه می توان به کودک مبتلا به مخملک کمک کرد؟

برای تسکین تب و گلودرد کودک می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.هرگز آسپرین مصرف نکنید زیرا باعث سندرم ری می شود که یک بیماری نادر اما کشنده است.بلع می تواند برای او دردناک باشد، در این صورت او غذاهای نرم و رقیق شده مانند سوپ، بستنی و غذا با شیر آنها آماده شده اند، برای بچه ای که گلو درد دارد راحت تر است، اگر گلو درد دارد، به تمایل او به خوردن غذای سرد یا گرم توجه کنید. هر کدام می توانند برای او مناسب تر باشند، اگرچه این فعالیت برای او خطرناک نیست و استراحت در رختخواب معمولاً ضروری نیست، اما کودک بیمار شما باید به اندازه کافی استراحت کند. علاوه بر این باید مطمئن شوید که مایعات کافی وارد بدن او می شود، می توانید از دستگاه بخور در اتاق او یا در کل خانه استفاده کنید تا با مرطوب کردن هوا از خشکی گلوی کودک بکاهید.

بیشتر بخوانید  چگونه بعد از جراحی لیپوماتیک بخوابیم؟

———————————————— ———————————-

از ایجاد جای زخم بپرهیزید

  • باکتری ها از طریق تماس و ترشح از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می شوند. این بیماران باید:
  • وقتی سرفه می کنند دهانشان را ببندند.
  • دست های خود را مرتب بشویید.
  • بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را داشته باشید.
  • زخم ها را تمیز و خشک کنید تا خطر عفونت را کاهش دهید.
  • به طور کلی، این بیماری 24 ساعت پس از پایان درمان آنتی بیوتیکی دیگر مسری نیست. پس تا قبل از این زمان از رفتن به محل کار و مدرسه خودداری کنید.

———————————————— ———————————-

آیا مخملک عوارضی دارد؟

اگر علائم ظرف 24 ساعت پس از شروع درمان آنتی بیوتیکی بهبود نیافت یا علائم جدیدی ظاهر شد، باید به متخصص مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که فرزند شما عوارض جانبی مخملک را داشته باشد. مخملک اغلب یک بیماری خفیف بدون عوارض جانبی است. علاوه بر این باید بدانید که وقتی کودک مخملک می گیرد، بعید است که دوباره به مخملک مبتلا شود.

با این حال، این خطر وجود دارد که مخملک می تواند منجر به عفونت های دیگری مانند آبسه گلو، عفونت گوش، سینوزیت، پنومونی یا ذات الریه، نفریت و تب روماتیسمی رهبری. در موارد نادر، مخملک همچنین می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی‌تری مانند مننژیت، بیماری کلیوی، سپسیس (عفونت جریان خون) یا مشکلات استخوان‌ها و مفاصل شود.

———————————————— ———————————-

مخملک چگونه گسترش می یابد؟

مخملک یک بیماری بسیار مسری است که توسط باکتری از فرد آلوده به دیگران منتقل می شود. این باکتری ها از راه های زیر به کودکان منتقل می شوند:

  • قطرات در هوا پس از عطسه، سرفه یا تنفس
  • غذای آلوده
  • تماس با پوست یا بزاق آلوده فرد مبتلا به مخملک
  • از یک لیوان آب، بشقاب، ظروف و سایر ظروف فرد مبتلا استفاده کنید و به دنبال او، دهان، بینی و چشم های او را لمس کنید.
بیشتر بخوانید  قطعی‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی

چگونه می توان از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرد؟

تا بهبودی کامل فرزندتان را به مهدکودک یا مهدکودک نفرستید. تا زمانی که کودک آنتی بیوتیک مصرف می کند بهتر است از سایر کودکان دوری کنید. ظروف استفاده شده و لباس های کودک را به طور مرتب بشویید و دستمال کاغذی را کنار بگذارید. سعی کنید هر بار که به ظروف کودک دست می زنید دست های خود را بشویید.

مخملک: علائم، درمان و عوارض

درمان مخملک چیست؟

در صورت مشکوک شدن به مخملک یا هر نوع عفونت استرپتوکوک روش دیگر، بهتر است از گلوی بیمار نمونه برداری کنید و او را برای کشت برای تایید تشخیص بفرستید. برای نمونه برداری، یک چوب نازک مخصوص که روی آن یک گلوله پنبه قرار می گیرد، جایگزین نامیده می شود. سواب قسمتی از ترشحات گلوی نوزاد را خارج می کند و در محل خاصی رشد می کند. برای راحتی کودک، بهتر است از انواع سواب های بدون درد استفاده شود، در صورت درمان، بهبودی سریع خواهد بود، هرچند که بثورات ممکن است چند روز طول بکشد.

از سوی دیگر، ممکن است چندین هفته طول بکشد تورم لوزه ها و غدد لنفاوی در صورت عدم درمان، هر گونه عفونت استرپتوکوکی می تواند منجر به عوارض جدی مانند آبسه لوزه شود. تب روماتیسمی و عوارض آنهمچنین برخی از مشکلات قلبی که عارضه دیررس مخملک بدون درمان است در اینجا می توانید مطمئن شوید که بیماری عود نمی کند. نوع عفونت استرپتوکوکی اما مخملک اغلب نادر است.

———————————————— ———————————-

عوارض مخملک

  1. عوارض مخملک می تواند شامل موارد زیر باشد: عفونت، تب روماتیسمی، مشکلات استخوانی یا مفصلی مانند آرتریت و استئومیلیت، آبسه، سوزاک، مشکلات کلیوی، هپاتیت، ذات الریه یا انتشار عفونت به سایر نواحی.
  2. عفونت (سپسیس) زمانی رخ می دهد که باکتری وارد جریان خون می شود، که یک بیماری جدی است که می تواند بیمار را شوکه کند.
  3. اگر باکتری به بافت حمله کند، ممکن است یک آبسه یا چرک در پشت گلو یا اطراف لوزه ها پیدا شود. همچنین می تواند منجر به سینوزیت و عفونت گوش (اوتیت میانی) شود.
  4. باکتری ها به ندرت می توانند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند و منجر به مننژیت شوند.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید مخملک چیست؟

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *