مجلس پا روی شلنگ اینترنت گذاشت


مجلس پا روی شلنگ اینترنت گذاشت

روز جدید : در آشفتگی بی آبی و درماندگی و اعتراضات مردم خوزستان و در شرایطی که به نظر می رسد مهمترین دغدغه همه مسئولان باید بجای پرداختن به این مسائل حیاتی ، شرایط سخت جو کشور ، نمایندگان مجلس باشد. ، در تصویب طرحی برای محدود کردن بیشتر فضای مجازی شرکت کرد. آیا این طرحی است که به عنوان حمایت از حقوق فضای مجازی شناخته می شود ، اما در صورت اجرای آن قسمت بزرگی از حقوق مصرف کننده را نقض می کند.

این طرح با عنوان “حمایت از مصرف کننده و خدمات اساسی در فضای مجازی” در 34 ماده بیان شده و توسط کمیسیونی با 20 عضو به نام “کمیسیون عالی تنظیم مقررات” با اختیارات بسیار گسترده و متنوع در حال اجرا است. به استثنای دو وکیل ، اعضای دیگر مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی هستند. از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، نمایندگان وزارت اطلاعات ، ستاد کل نیروهای مسلح ، سازمان پدافند غیرعامل ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سازمان های اجرای قانون ، سازمان جمهوری اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سه عضو کامل در فضای مجازی ، منتخب شورا ، نماینده سیستم صنفی رایانه ای و غیره ، و همچنین رئیس مرکز ملی فضای مجازی ، ریاست کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.

خدمات اصلی برنامه چیست؟

اولین مقاله در این طرح مفهوم “خدمات برنامه” را تعریف می کند که بر اساس آن کلیه سرویس هایی که کاربر در اینترنت استفاده می کند در این طرح گنجانده شده اند. از پیام رسان ها گرفته تا روترها ، موتورهای جستجو ، شرکت ها ، سرویس های ایمیل ، سرویس های ابری و میزبانی داده و همچنین خلاصه ای از همه برنامه ها و سیستم عامل ها و شبکه های اجتماعی و هر آنچه در مورد اینترنت می دانید ، چه در داخل و چه در خارج. طبق این طرح ، خدمات اصلی با بیش از 1٪ از جمعیت مصرف کننده در کشور ، یعنی. حدود 600 هزار نفر یا برنامه های اصلی و داخلی با متوسط ​​پهنای باند ماهانه بیش از 5٪ از حداقل حجم پهنای باند بین المللی یا پهنای باند داخلی ، باید کلیه مفاد این طرح را رعایت کنند. به زبان ساده ، هر برنامه ، سایت یا پلتفرمی که حداقل 600000 کاربر داشته باشد باید به این طرح متعهد شوند ، در غیر این صورت محدود یا مسدود می شود (بخوانید فیلتر شده).

بیشتر بخوانید  فال قهوه امروز | ته فنجون قهوه‌ات چه خبره؟ | خبرای خوبی در انتظارته! + تفسیر دقیق

خارجی ها مجوز یا فیلتر دارند

با توجه به مواد فصل سوم این طرح ؛ همه ارائه دهندگان خدمات (طبق تعریف همه خدمات و مشاغل) ، حتی خارجی ها ، باید مجوز فعالیت در ایران را داشته باشند. به زبان ساده ، به عنوان مثال ، اینستاگرام ، واتس اپ ، گوگل و بسیاری از شرکت های خارجی که در ایران بسیار فعال هستند باید از کارگروه مجوز بگیرند و متعهد به انجام تعدادی از وظایف و الزامات و در صورت رعایت آنها شوند. آنها حق کار در ایران را نخواهند داشت. علاوه بر پروانه بهره برداری ، آنها باید یک نماینده قانونی در کشور معرفی کنند که متعهد شود تعهدات اطلاع رسانی کمیسیون را بپذیرد. بله ، درست متوجه شدید ، این بدان معنی است که ارائه دهندگان خدمات ایالات متحده مانند Google ، Gmail ، Yahoo ، WhatsApp ، Instagram و موارد دیگر. آنها باید دفتری را به عنوان نماینده خود در ایران تاسیس کنند ، در غیر این صورت مسدود یا محدود می شوند.

موارد داخلی را با ابزار پاک کردن خارجی حفظ کنید

سهم هر یک از خدمات اساسی ترافیک داخلی باید بیشتر از سهم ارائه دهندگان خدمات خارجی باشد.

با توجه به مطالب فصل چهارم این طرح ، ضمن حمایت از ارائه دهندگان خدمات محلی از نظر درآمد و تولید مالیات و غیره که مواد خوبی هستند ، مشخص می شود که سهم ترافیک هر سرویس اساسی خانوار در اطلاعات ملی شبکه باید حداقل توسط کمیسیون تأیید شود. برنامه مربوطه بیشتر در کشور است و تنظیم میزان ترافیک هر ارائه دهنده خدمات خارجی فقط توسط کمیسیون عالی تنظیم مقررات تعیین می شود.
واقعیت ساده این است که کمیسیون می تواند به میزان دلخواه خود به نفع ارائه دهندگان خدمات محلی میزان مراجعه کنندگان ارائه دهنده خدمات خارجی را کاهش دهد و در عمل این بدان معنی است که حتی اگر به طور مثال اینستاگرام فیلتر نشود ، پهنای باند آن به همان اندازه کاهش می یابد خیلی زیاد که باز نمی شود

در اوایل ماه ژوئیه ، صنف رایانه ای تهران در بیانیه ای در اعتراض به این طرح ، نوشت: “ما ، انجمن صنفی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اعتقاد داریم که در خانه رشد نخواهد کرد و ترجیح می دهیم در خارج از منزل کار کنیم با اجازه دهید خدمات خارجی رقابت کنند و شک نداریم که اگر مداخلات غیرضروری دولت را کاهش دهیم و ثبات سیاسی و اقتصادی ایجاد کنیم ، رقابت به روش حرفه ای و پایدار انجام شود. “ما همچنین نمی توانیم بسیاری از تجربه های ناموفق حمایت غیرحرفه ای از خدمات عمومی را فراموش کنیم که منجر به چیزی جز فساد ، رانت خواری و اتلاف منابع مالی عمومی نشد.”

بیشتر بخوانید  طالع بینی | نوع نشستن شما چه ویژگی از شما را فاش می کند

رازداری

مطابق مطالب فصل پنجم این طرح ، ارائه دهندگان خدمات داخلی و خارجی موظفند برای حفظ نظم و امنیت عمومی از قانون پیروی کنند. طبق مفاد این مقاله ، کلیه کاربران باید احراز هویت شوند و اطلاعات آنها باید در کشور ذخیره و ذخیره شود و شرکت ها داده های مربوط به هویت کاربران را ندارند. بعلاوه ، در شرایط لازم ، آنها موظف به رعایت دستورات و تصمیمات صادره از سوی مراجع قانونی و ارائه اطلاعات و داده های نامحدود به کاربران م institutionsسسات مربوطه هستند.

علاوه بر این ، مطابق ماده 26 ، ارائه دهندگان خدمات برنامه های اصلی و محلی باید در صورت سفارش مقامات ذی صلاح ، محتوایی را که مجرم شناخته شده است ظرف 12 ساعت مشخص كنند. به عنوان مثال ، فرض کنید پستی در اینستاگرام ارسال شده است و مقامات ذی صلاح این پست را برخلاف قوانین کشور پیدا می کنند ، بنابراین اینستاگرام باید ظرف 12 ساعت تمام پست های مربوط به این موضوع را حذف کند …
واضح است که این مقاله بسیار مبهم است و با صلاحدید هر یک از افسران امنیتی یا قوه قضائیه قابل تغییر و تفسیر است ، بنابراین نه تنها از حریم خصوصی مصرف کننده محافظت نمی کند ، بلکه مسلماً زمینه ورود دادگستری های مختلف را فراهم می کند ، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی.

تأثیر طراحی بر قیمت یا واردات تجهیزات هوشمند

طبق ماده 24 این طرح ، کمیسیون می تواند هزینه های ورود تجهیزات الکترونیکی هوشمند را که به طور پیش فرض خدمات اولیه خارجی بدون مجوز را نصب کرده اند ، تا 35٪ افزایش دهد. همچنین می تواند این هزینه ها را برای تجهیزات الکترونیکی هوشمندی که خدمات اصلی را برای برنامه های پیش فرض نصب کرده اند ، به همان سقف کاهش دهد. به عنوان مثال فرض کنید که گوگل از رعایت مفاد این طرح امتناع ورزد و بنابراین کمیسیون آن را غیرمجاز برای کار در ایران تشخیص خواهد داد. طبق ماده 24 ، تمام تلفن هایی که برنامه Google به طور پیش فرض بر روی آنها نصب شده است ، وارد کننده باید 35٪ عوارض بیشتری بپردازد. این افزایش تعرفه قطعاً روی قیمت نهایی گوشی تأثیرگذار خواهد بود. فقط برای داشتن یک برنامه Google!
تحویل جرم است

بیشتر بخوانید  پخش زنده و نتیجه والیبال آمریکا آرژانتین امروز المپیک 2020

طبق ماده 33 آن طرح ، هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید ، توزیع ، تولید مثل و تأمین نرم افزار یا ابزار الکترونیکی رایانه ای غیرمجاز (مانند VPN و فیلتر شکن) ، توزیع انبوه (به تشخیص کمیسیون) و تهیه غیر مجاز دسترسی به خدمات مسدود شده به طور مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است و مرتكب با مجازات حبس و مجازات شش درجه مجازات مجازات خواهد شد.

در مورد فیلترشکن ، اگر استفاده از فیلترشکن توسط همان نمایندگان مجلس و سایر مقامات برای دسترسی به تلگرام و توییتر را حذف کنیم ، نکته جالب توجه در این طرح این است که کمیسیون تنظیم مقررات تشخیص می دهد چه کسی آن را منتشر می کند یا در کدام موسسه است. . این یک شرط اساسی و مخالف محسوب می شود. این یکی دیگر از مناطق اجاره ای است. اجاره حقوق برای تحویل سوئیچ فیلتر.

اختیارات گسترده کمیسیون عالی تنظیم مقررات

اختیارات گسترده ، از جمله صدور ، تمدید ، تعلیق یا کاهش مجوز ISP ، تأیید صلاحیت فنی ، حرفه ای و صلاحیت آنها ، تهیه و تصویب قوانین حاکم بر قیمت گذاری و تعرفه های خدمات اساسی ، تعیین نحوه احراز هویت کاربران ، تعیین استانداردهای کمی و کیفیت خدمات ارائه دهندگان ، تهیه و تنظیم قوانین محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران ، تهیه و تنظیم قوانین استفاده از فیلتر سوئیچ ها و VP ، تهیه و تصویب قوانین مربوط به استفاده شخصی یا تجاری یا دولتی ارائه دهندگان خدمات ، تهیه و تصویب ارائه خدمات عمومی ، بانکی و دولت الکترونیکی دستگاه های اجرایی کشور در زمینه خدمات اساسی داخلی و بسیاری از کارهای کوچک و بزرگ دیگر به خوبی نشان می دهند که وظایف این کمیسیون بسیار گسترده و فنی که اجرای آنها مستلزم تشکیل سازمانهای مختلف و به کارگیری نیروهای زیادی است. بنابراین بسیار قابل پیش بینی است که این کمیسیون ، مانند بسیاری دیگر از گروه های غیرفعال ، هزینه های زیادی را به دولت تحمیل کند اما فایده ای نخواهد داشت و بستری برای یافتن رانت و موانع تجارت الکترونیکی فراهم خواهد کرد. شبکه ها و افراد بیشتر از سوئیچ فیلتر استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید