مجلس با واردات 50 هزار خودروی سواری مخالف است



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، با نظر نایب رئیس مجلس، بودجه 1401 که به واردات خودرو بدون انتقال ارز اشاره دارد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شد.

علی اکبر کریمی نماینده اراکا در سومین جلسه علنی روز شنبه مجلس و در جریان بررسی بند 1 الحاقی تبصره 7 پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد و توضیح داد: این بند برای صنعت خودروسازی داخلی مشکل ساز است. صدور مجوز برای واردات این اقلام به معنای از دست دادن فرصت کار خانگی و دادن به کارگران خارجی است و چه توجیهی برای آن وجود دارد؟

وی ادامه داد: واردات 50 هزار خودروی لوکس به کشور که تنها بیش از یک میلیارد دلار محموله ارزی به کشور تحمیل می کند چه توجیهی دارد. در این راستا مجوزهای دولتی باید به گونه ای باشد که خودروهای طبقه متوسط ​​را وارد کند تا قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد.

کریمی خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت های فعال در تولید ماشین آلات سنگین مانند هپکو که رکورد تولید 2200 دستگاه ماشین آلات معدنی و راهداری را دارد اما به دلیل خصوصی سازی روی خاک سیاه مانده است ضروری است. ما باید از این صنایع حمایت کنیم نه اینکه مجوز واردات 10 هزار دستگاه صنعتی بدهیم.

علی نیکزاد رئیس جلسه توضیح داد: با توجه به اینکه متن قرائت شده با گزارش تلفیق اختلاف نظر وجود دارد، این موضوع برای تعیین تکلیف به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود.

در بند 1 الحاقی تبصره 7 آمده است: «در سال 1401 به دولت اجازه داده شد تا 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 20 دستگاه خودرو را از ارز غیر صادراتی خود یا غیر آن تحت نظارت بانک مرکزی و نظام سیاستگذاری کلی صادر کند.» کامیون‌ها، اتوبوس‌های داخل و خارج مراقبت، تریلر، یخچال‌های تریلر، واگن‌ها، یخچال‌ها و واگن‌های کشنده و 10000 واحد ماشین‌آلات سنگین معدنی و جاده‌ای، اعم از بازسازی یا ساخته شده حداکثر ظرف مدت پنج سال، به بخش خصوصی اعم از افراد و … شخص حقوقی به مصوبه هیأت وزیران اقدام و درآمد حاصل از آن را به ترتیب جدول شماره (5) این قانون واریز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  قیمت گوشت قرمز افزایش یافت

دیدگاهتان را بنویسید