مجارستانی روستایی تاریخی در دل طبیعت


به گزارش سلام نو، مجارشین (به انگلیسی: majarshin، آذربایجانی: məcarsin) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گنبرف در بخش مرکزی شهرستان اسکو قرار دارد و در حدود 65 کیلومتری این کلانشهر قرار دارد. . از تبریز این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 دارای 1122 نفر سکنه بوده است.مجارشین روستایی تاریخی است که در دل طبیعت سرسبز، بکر و کوهستانی استان آذربایجان شرقی واقع شده است. مجارسین به دلیل وضعیت طبیعی خود روستایی کوهستانی با خانه های پلکانی و گنجینه ای از آثار تاریخی، مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری متنوع است.

مجارستانی روستایی تاریخی در دل طبیعت

نام (دلیل قرار ملاقات)

مجارها در اصل میرزانشین (میرزا راشین – میرزه (میرزا) نشین) بودند و در زمان سیاست وحدت فرهنگی رضا شاه پهلوی که نام اماکنی در ایران به ویژه آذربایجان را تغییر داد، نام این روستا مانند . مکان های دیگر تغییر. اکتشافات ایرانی تغییر کرده است. البته اهالی این روستا و روستاهای اطراف از نام این روستا با گویش قدیمی آن «میرزه راشین» (یا میرزنشین) استفاده می کنند.

فعالیت اهالی روستا:

بارزترین خصوصیات مردم محلی کشاورزی، دامداری و قالی بافی است.روش گیاهی مجارها بیشتر گردو و صنوبر (بریده) است.

دامداری این روستا به دلیل وجود مراتع زیاد به ویژه مراتع سرسبز سوجوه بولا و آگ دره نسبت به روستاهای اطراف بیشتر است که نتیجه آن وفور لبنیات و در نتیجه به اقتصاد خانوار روستایی کمک می کند.

مهمترین منبع درآمد اهالی روستای مجارستانی فروش محصولات کشاورزی مانند گردو، گل محمدی و بیدمشک خام و … است. همچنین فروش شیر حاصل از گاوهای سنگین و سبک نیز یکی دیگر از منابع درآمد روستاست و همه اینها در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد. اما در فصل زمستان قالی بافی و فروش مهم ترین منبع درآمد روستاییان است.

بیشتر بخوانید  چیستان | اون چیه که مردم میخرن که بخورن ولی هرگز نمی‌خورنش؟

مجارها و همچنین سایر روستاهای اطراف علیرغم اینکه یکی از روستاهای شهرستان اسکا هستند اما بیشتر یا می توان گفت که تمام داد و ستد و خرید و فروش دهقانان با شهرستان آذرشهر صورت می گیرد و بیشتر به شهر آذرشهر سفر می کنند. شهر. oskog برای امور اداری.

مجارستانی روستایی تاریخی در دل طبیعت

موقعیت روستای مجارستانی:

روستای مجارستانی دو بار دوراهی از آذرشهر به گنبرف و همچنین از اسک به گنبرف است که از این نظر موقعیت بسیار ویژه ای نسبت به روستاهای اطراف دارد. جاده ای که این روستا را به شهرهای اسکو و آذرشهر متصل می کند، جاده ای آسفالته است.

موقعیت جغرافیایی و کوه های اطراف مجارستان:

مجارستان در عرض جغرافیایی 37 درجه و 44 دقیقه و طول جغرافیایی 46 درجه و 9 دقیقه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 2050 متر است. مساحت روستای مجارستان 160000 متر مربع است. همچنین فاصله این روستا از شهرستان اسکو 30 کیلومتر و از شهرستان آذرشهر 20 کیلومتر است.

ارتفاع کوه اوریان: 2850 متر

ارتفاع آنهاتون: 2820 متر

ارتفاع چنگیلا: 2550 متر

ارتفاع یک متر: 2170 متر

مجارستانی روستایی تاریخی در دل طبیعت

کوه اوریان (Hot Orian) مرتفع ترین نقطه روستا با ارتفاع قله 2850 متر است.

جکه سورا کوهی است که در دامنه آن دهکده مجارستانی شکل گرفته و در بین ساکنان روستای مجارستان بسیار مقدس است.

بناهای تاریخی روستای مجارستان

گورستان تاریخی مجارستان:

یکی از مناطق تاریخی روستا، گورستان تاریخی مجارستان است که در آن سنگ قبرهایی به زبان عربی نوشته شده است که نشان از رواج خط عربی در دوران باستان در این روستا دارد. این گورستان نیز یکی از آثار دوران تاریخی پس از اسلام است

بیشتر بخوانید  قیمت دلار و یورو 16 خردادماه 1402

بوشلار:

یکی دیگر از این آثار بوشلار (خانه های سنگی تاریخی مجارستانی) است. این خانه ها سنگی و در دل کوه مدفون هستند و دارای طاقچه هایی هستند که زندگی مردمان این مکان را در گذشته های دور نشان می دهد. این خانه ها بیشتر در حالت دفاعی برای محافظت از خود در برابر مهاجمان تخریب شدند.

https: //upload.vikimedia.org/vikipedia/fa/d/dd/11_%285%29.jpg

مسجد سنگی مجارستان:

مسجد سنگی مجارستان متعلق به قرون وسطی و اواخر دوره های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ 6 اسفند 1386 با شماره ثبت 17506 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری روستای مجارستان:

علاوه بر آثار تاریخی ذکر شده، این روستا به دلیل وجود درختان و چشمه های فراوان که برخی از آنها منابع آب معدنی و محل عبور رودخانه گنبر چاج هستند، دارای طبیعت بسیار زیبایی برای گردشگری است.

یکی دیگر از مکان های جالب این روستا، برکه گوگلی در دامنه «کوه چنگیل» است.

معروف ترین منابع مجارستانی عبارتند از: ماهیر چشمه سی، آق بلاغ چشمه سی، رستم چشمه سی، کوی چشمه.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید