متن کامل سخنان رئیس جمهور در حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو



متن کامل سخنان دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای شورای تدریس، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو به شرح زیر است.
به نام خدا
جناب آقای سادوویچی!
رئیس محترم دانشگاه دولتی مسکو!
اعضای محترم هیئت مدیره!
اساتید و محققین عزیز!
بسیار خوشحالم که در جمع شما روشنفکران، محققان و اساتید دانشگاه دولتی مسکو هستم و از دولت و مردم فدراسیون روسیه به خاطر پذیرایی گرم من و هیئت ایرانی در شهر زیبای مسکو تشکر می کنم.
این دانشگاه، قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه روسیه، یکی از معروف ترین دانشگاه های جهان است و منبع مقالات و خدمات علمی بسیاری برای روسیه و جامعه بین المللی و علاقه مندان به آموزش و پژوهش بوده است.
آموزش، تحقیق و پیشرفت علمی نه تنها برای ما اساسی است، بلکه یک امر اعتقادی و تعهد دینی است. ادیان الهی برای مبارزه با جاهلیت و ترویج تعلیم و تربیت تأکیدات و توصیه های فراوانی داشتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: فرشتگان برای طالب علم بال می گشایند و استغفار می کنند.
مفهوم دیگر در ادبیات اسلامی، مفهوم علم مفید است; این بدان معناست که فایده آن علم در مردم احساس می شود که مستلزم پیوند علم و اخلاق و معنویت است. علمی که ضامن نجات بشریت است. علمی که فاقد این خصلت باشد، خود را نابود می کند، آن را به بمب تبدیل می کند و به سوی مردم پرتاب می کند، یا آن را به اشغال سرزمین فلسطین به مدت 70 سال و آواره شدن مردم آن سوق می دهد.
خانم ها و آقایان!
در این سفر علاوه بر دیدار با آقای پوتین، این فرصت را داشتم که با جمعی از نمایندگان جامعه روسیه در زمینه های اقتصادی، علمی، فرهنگی و مذهبی دیدار کنم. به یقین می توانم بگویم که ظرفیت های مختلف برای توسعه روابط و همکاری ها در گرو نقش نخبگان به ویژه جامعه دانشگاهی و علمی دو کشور است.
تثبیت و بهره مندی روابط بین دو دولت ایران و روسیه نیازمند اراده جمعی است و دولت ها می توانند از طریق تبادلات عمومی به ویژه دانشگاهیان در ایجاد شبکه ای قوی از همکاری و تامین منافع دوجانبه یا چندجانبه موفق شوند.
جامعه دانشگاهی روسیه علیرغم داشتن مراکز علمی معتبر با طیف وسیعی از رشته ها و بهره مندی از زیرساخت های فناوری، می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه دیپلماسی علمی و توسعه تعاملات در زمینه نوآوری و تجاری سازی علم ایفا کند.
دانشمندان ارجمند، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر علی‌رغم وجود تحریم‌های سرکوبگرانه در حوزه پژوهش و تجاری‌سازی دانش، در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، برق و الکترونیک، سلول‌های بنیادی، لیزر، پزشکی و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات ، کشاورزی و ساخت و ساز، موفقیت بزرگی است.
هر وقت برای استقلال و آزادی خود جنگید، آمریکا را در مقابل خود دید. جامعه دانشگاهی ما پس از انقلاب اسلامی و رهایی از سلطه آمریکا رشد چشمگیری را تجربه کرده است و با وجود تحریم علمی، بالاترین نرخ رشد مقالات علمی و تخصصی را در عنوان خود به ثبت رسانده است. جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ارزش‌های فرهنگی مبتنی بر شریعت اسلامی و تمدن کهن پارسی، به مؤسسات علمی و آموزشی و پژوهشی اعتبار بخشیده است و امروزه یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در افزایش نرخ باسوادی است. و تعداد جوانان تحصیل کرده در دانشگاه های مختلف.
دانشمندان و اساتید محترم!
امروزه بشریت با مشکلات و چالش های مشترکی مواجه است. در حالی که غرب تشخیص می دهد که جهان به سمت «غرب زدگی» پیش می رود. ایالات متحده عقاید، فرهنگ‌های ملی و سنت‌های انقلابی را هدف قرار می‌دهد که ریشه در هویت و تمدن ملت‌های مستقل دارد.
نخبگان ایران و روسیه باید الگویی از «هویت تعاملی و سازنده» ارائه دهند تا هر دو ملت را از این هویت زدایی مخرب و ارتجاعی مصون بدارند و از انقراض فرهنگ بیگانه جلوگیری کنند.
تجربه نشان داده است که تهدیدها می توانند به فرصت تبدیل شوند. تحریم های ظالمانه نه تنها مانع رشد علمی ما نشده است، بلکه منجر به توسعه مجلات تخصصی و تسریع تجاری سازی فناوری ها در ایران شده است. تعداد شرکت های دانش بنیان که همگی ریشه در دانشگاه های ایران دارند به چندین هزار شرکت رسیده است که علاوه بر ارتقای استانداردها، رشد چشمگیری در تجاری سازی علم داشته اند. سهم شرکت های دانش بنیان در صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته است و در حوزه تولید دارو و واکسن و بسیاری از حوزه های دیگر به اکوسیستم و چرخه تولید داخلی دست یافته ایم.
چنین دستاوردهایی ما را مصمم می کند تا با توجه به نیازهای روزافزون کشور، روابط خود را در زمینه های علمی و تخصصی با سرمایه گذاری در نوآوری و تجاری سازی توسعه دهیم. همکاری در حوزه علم و فناوری برای ما یک اصل است.
جوانان و اساتید با انگیزه ایران به عنوان مهمترین برگ برنده جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و مشارکت در پروژه های مشترک فناوری و تجاری سازی هستند.
مخاطب عزیز!
اندیشمندان عزیز!
خانم ها و آقایان!
مبارزه با سیاست یکجانبه گرایی، تبعیض بین المللی، جنایت سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، بی ثباتی کشورها و بازگشت افراط گرایی و تروریسم بدون همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه امکان پذیر نخواهد بود.
روابط خوبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه وجود دارد و هر دو کشور به سمت پیشرفت و تعالی حرکت می کنند. روابط سیاسی و امنیتی و تجربه موفقیت آمیز همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز در سوریه و هماهنگی برای کمک به برقراری صلح و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راه های خوبی برای توسعه روابط دو کشور است. همسایگان در مناطق دیگر
توافقات خوبی برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترک اقتصادی صورت گرفته است. دو طرف علاقه مند به همکاری در زمینه های حمل و نقل و ترانزیت جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین در زمینه های انرژی از جمله نفت، گاز، برق، تجارت و کشاورزی هستند. ما برای بهبود سطح همکاری اقتصادی تلاش می کنیم. اما به این نکته نیز توجه داریم که اساس همه تلاش ها همکاری علمی-پژوهشی است.
در مواجهه با گفتمانی که به دنبال امنیت و نظامی کردن روابط بین ملت‌ها است، مکتبی را دنبال می‌کنیم که دانش را منبع قدرت می‌داند.
امام علی (ع) می فرمایند: «العلم، ملک و قدرت است. «هر کس به آن دست یافت، برنده شد و هر کس به آن دست یافت، شکست خورد.
ما معتقدیم تسهیل تردد اتباع دو کشور به ویژه روشنفکران و دانشگاهیان و آشنایی بهتر و آگاه سازی نخبگان از ظرفیت های موجود در روابط متقابل می تواند نقش بسزایی در بهبود توافق و توسعه روابط داشته باشد.
در اینجا از شما اساتید و پژوهشگران عزیز دانشگاه دعوت می کنم به ایران سفر کنید. وجود ثروت مشترک تاریخی و تمدنی بستر مناسبی برای توسعه همکاری های علمی و فرهنگی است. اگرچه شناخت نسبی متقابلی از مفاخر ادبی دو کشور وجود دارد و آثار زیادی نیز ترجمه و منتشر شده است، اما فضای همکاری فرهنگی نیازمند کار بیشتر در این زمینه است.
بیش از دویست سال آموزش زبان فارسی و همچنین وجود مراکز یادگیری ایرانی در روسیه و وجود متقابل هزاران ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاه های روسیه، فعالیت مراکز متعدد آموزش زبان روسی و مطالعات روسی در دانشگاه های ایران و آموزش. مراکز ظرفیت های ارزشمندی هستند که باید به درستی از آنها استفاده کرد.
در پایان به این نکته اشاره می کنم که ما اکنون در نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور هستیم. از اساتید دانشگاهی، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور انتظار می رود در این زمینه نقش مهم و تاریخی ایفا کنند تا مردم همسایه ایران و روسیه با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، بیشترین تعامل را داشته باشند. ، و کرامت
برای دولت و مردم روسیه صلح، آرامش، سعادت و سعادت و موفقیت برای همه شما آرزومندم!
از توجه همه شما متشکرم
در پایان این مراسم دکترای افتخاری از دانشگاه ملی مسکو به آیت الله رئیسی اعطا شد.

بیشتر بخوانید  فال عطسه امروز | عطسه کردن در ساعات مشخص چه پیامی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید