متن کامل بیانیه اروپا درباره ایران


مجله تشویقی: اتحادیه اروپا متن بیانیه او مجموعه ای با عنوان «خلاصه» ایران منتشر کرد.


نکات کلیدی خلاصه بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران به شرح زیر است:

برنامه اقدام مشترک جامع یکی از مولفه های کلیدی معماری منع اشاعه و دستیابی به دیپلماسی چندجانبه است.

– اتحادیه اروپا از ادامه تعهد ایران به اجرای کارآمد و کامل تعهدات هسته ای خود استقبال می کند.

– اتحادیه اروپا درک می کند که لغو تحریم ها یکی از مولفه های کلیدی برجام است و از اقدام ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم ها عمیقا متاسف است.

شورای اروپا در مورد پیشرفت انجام شده در اجرای اصلاحات لازم [در زمینه FATF] از ایران استقبال کرده و از ایران می‌خواهد که قوانین لازم را در راستای تعهداتش ذیل برنامه اقدام FATF اتخاذ و اجرا کند.

– اتحادیه اروپا از حمایت عمومی ایران از مذاکرات سازمان ملل در سوئد درباره یمن که منجر به توافق استکهلم شد، استقبال می کند.

در زیر، این بیانیه این شورا بدون اشاره به نقش برجسته و محور مقاومت ایران در مبارزه با تروریست های تکفیر در منطقه و جلوگیری از تجزیه عراق و سوریه در راستای سیاست آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع و متجاوز منطقه، اعلام کرد. از جمله ارائه کمک های نظامی، مالی و سیاسی به بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان. شورا همچنین نگران مداخله نظامی ایران و ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه است.


در این بیانیه همچنین ادعا شده است:

– شورای اروپا به شدت نگران فعالیت های موشکی بالستیک ایران است و از ایران می خواهد که از این گونه فعالیت ها به ویژه پرتاب موشک هایی که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت هستند، خودداری کند.

بیشتر بخوانید  سبک عجیب نیمه شعبان نژاد در فیلم جدیدش!

– اتحادیه اروپا به شدت نگران فعالیت‌های خصمانه ایران در خاک چند کشور عضو اتحادیه اروپا است و تصمیم گرفته است دو نفر و یک سازمان را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.

واکنش ایران به بیانیه اتحادیه اروپا

وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا وی در پنج بند بیانیه ای درباره ایران صادر کرد.

ایران با استقبال از دیدگاه های مثبت بیان شده در بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران، به ویژه برجام و سایر نکات قابل قبول، برخی از نکات و انتقادات خود را نسبت به این بیانیه به اشتراک می گذارد.

– ایران ملاحظات و انتقادات جدی نسبت به مواضع اتحادیه اروپا دارد. ابتدا همانطور که قبلا اعلام شد، از ثبت سازوکاری برای حمایت از مبادلات تجاری (مناطق) با ایران استقبال می کنیم. برای ما جنبه های اقتصادی برجام و رفاه ایران بسیار مهم است و نحوه اجرای تعهدات طرف های اروپایی برجام می تواند معیاری تعیین کننده و اساسی در تنظیم روابط آینده ما باشد. پیوند دادن اجرای این سازوکار که وظیفه ذاتی برجامی است با مطالبات نهادهایی مانند FATF غیرقابل قبول است.

اتهامات بی اساس، مانند قصد یا اقدام تروریستی در اروپا، از همان ابتدا بی اساس و غافلگیرکننده بوده است. طرح این گونه اتهامات واهی و بی اساس و ابراز نگرانی اروپایی ها در شرایطی که گروه های تروریستی و جنایتکار در اروپا برای جهانیان شناخته شده و گواهی شده اند، نه تنها در شرایط کنونی سازنده است، بلکه در راستای اهداف دگراندیشانی است که می خواهند. روابط مبهم با اروپا ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان حملات تروریستی و به عنوان کشوری که در مبارزه با گروه هایی مانند داعش که حتی امنیت اروپا را تهدید می کند، پیشتاز شده است، همواره انتظار دارد اتحادیه اروپا واقعی و دور از انتظار به نظر برسد. از استانداردهای دوگانه مرسوم برای رسیدگی به این موضوع و رسیدگی جدی به آن و اقدام.

بیشتر بخوانید  404 پیدا نشد

– موضوع فعالیت های دفاعی ایران کاملاً دفاعی، بازدارنده و خودسرانه است و این موضوع هرگز در دستور کار مذاکرات ما با کشورهای دیگر نبوده و نخواهد بود.

– ایران به کشورهای اروپایی اکیداً توصیه می کند که به رویدادها و مسائل منطقه نگاه واقع بینانه داشته باشند و تحت تأثیر جریان و غریزه عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه و توسعه روابط بین دولت ها و ملت ها قرار نگیرند.

– ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم می کند. ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، در شرایطی که جایگاه برتر ایران در منطقه از نظر موازین حقوق بشر بر همگان آشکار است، برای انحراف افکار عمومی و اصرار بر روندی اشتباه است که می تواند بی اعتمادی به روابط بنیامین را افزایش دهد. . سکوت اتحادیه اروپا در مورد نقض گسترده حقوق بشر در کشورهای عضو، از جمله محرومیت از حقوق اولیه پناهندگان و مهاجران، افزایش تمایلات راست افراطی و رفتار نژادپرستانه با اقلیت های قومی و مذهبی، به ویژه مسلمانان (سخنان نفرت انگیز برخی از مقامات اروپایی و افراط گرایان) انسانی اتحادیه حقوق

– ایران خواهان تعامل سازنده بر اساس منافع متقابل و احترام با اتحادیه اروپا است. تجربه گفت‌وگوها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه تجربه به‌دست‌آمده در سال‌های اخیر به‌ویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی برای همکاری و توسعه روابط بین دو طرف وجود دارد. امیدواریم با اجرای تمامی تعهدات اروپایی، هر چه زودتر شاهد تعمیق روابط دو طرف باشیم.

بیشتر بخوانید  سری جدید پیامهای تبریک ۲۲ بهمن


دیدگاهتان را بنویسید