متخصص محیط زیست: وزارت نیرو تأمین آب بیولوژیکی دائمی به هورالعظیم – ایرنا را صادر می کند



کرامت حافظی روز شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: “حورالعظیم گنجینه تالابهای خاورمیانه و سایر تالابهای بین النهرین (بین النهرین) است. این تالاب تنها زیستگاه سمور پوشیده از صاف بین النهرین در فهرست سرخ جهانی در ایران است و بسیاری از گونه های تنوع زیستی در این تالاب زندگی می کنند.

وی افزود: همچنین ، گلدان مرغ گور بصره و گل مرمر از گونه های پرورشی مهم در فهرست سرخ جهانی این تالاب است و در تابستان امسال هزاران پرنده در این تالاب در حال تولید مثل هستند که برخی از آنها مانند غول های خاورمیانه هستند. بزرگترین حواصیل ، بنه و اقاقیای آفریقایی در جهان نادر است. این تالاب همچنین مهمترین زیستگاه لاک پشت با پوسته نرم فرات است که گونه ای در معرض خطر انقراض است.

حافظی با بیان اینکه همه موجودات زنده و گونه های موجود در تالاب به آب بستگی دارند ، گفت: حیات وحش و حتی حیوانات اهلی مانند گاومیش به آب وابسته هستند بنابراین جریان بیولوژیکی کرهه همیشه باید جریان داشته باشد و آب بیولوژیکی گروه کر بزرگ باید به طور دائم ارائه شود ”

این متخصص حفاظت از محیط زیست ادامه داد: رودخانه کرخه از استانهای غربی کشور و از زاگرس غربی کشور سرچشمه می گیرد و در بالادست بسیاری از نام ها مانند گاماسیاب ، کشکان ، کهمان ، زال ، کاکا رضا ، آب باریک ، قره سو ، سرابله ، چارداول و سیمره است وقتی وارد دشت خوزستان شد ، كرهه را صدا كرد. هنگامی که مسیر این رودخانه ها را بررسی می کنیم ، می بینیم که وزارت نیرو سدهای حاشیه این رودخانه ها ، توسعه کشاورزی ، شبکه های توزیع آب ، حمل و نقل آب و محموله هایی را شناسایی کرده است که برای پایین دست و دشت های خوزستان و کرخه آب ندارند. .

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس ارومیه تعطیل است یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ | تعطیلی مدارس آذربایجان غربی یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲

وی گفت: هورالعظیم در پایین دست و در انتهای جاده طولانی و پر پیچ و خم کرخه است ، بنابراین بیشتر خسارات زیست محیطی به دلیل مصرف زیاد آب در بالادست به بلاد پایین و فاجعه خشک حورالعظیم در ابتدای دوران سیاه کرخه می رسد. و در طول راه این یک رودخانه است.

حافظی تأکید کرد که اگر این سو mis مدیریت ساماندهی نشود ، رودخانه کرهه که میلیون ها سال پر از آب است ، به یک فضای نیمه فصلی تبدیل می شود.نیرو به سمت این تالاب است ، که از آن غافل شده است.

وی افزود: طبق “آیین نامه نحوه حفاظت ، بازیابی و مدیریت تالاب های کشور” که پس از تأمین آب آشامیدنی توسط وزارت نیرو ، وزارت جهادکشاورزی و حفاظت از محیط زیست جهت اجرا ابلاغ می شود. آب انسان ، حق داشتن آب بیولوژیکی از تالاب های کنار رودخانه نسبت به سایر اهداف (کشاورزی و صنعت) در اولویت است ، بنابراین نیازی به اولویت آب آشامیدنی انسان بر محتوای بیولوژیکی تالاب ها نیست و این الزام قانونی باید رعایت شود توسط وزارت انرژی ، محیط زیست ، قوه قضائیه دستورات لازم را برای این امر صادر کند.

وی گفت: همه می توانند لزوم اجرای این قوانین را ببینند زیرا مسائل زیست محیطی جهانی هستند.

به دنبال کاهش حقوق آب حورالعظیم در روزهای اخیر و از دست دادن گسترده ماهیان و همچنین خشک شدن قسمت هایی از هور و از بین رفتن گاومیش ها ، موجب اعتراض گسترده محیط بانان و روزنامه نگاران شده و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. برای بهبود این وضعیت گرفته شده است.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید کارخانه ای انواع موتور سیکلت اعلام شد + جدول

دیدگاهتان را بنویسید