متخصص تغذیه: مردم برای گرفتن واکسن تاج مجبور نیستند روزه سریع بگیرند



به گزارش ایرنا ، این گروه 60-65 ساله این روزها در حال واکسیناسیون هستند و به گفته مسئولان ، واکسیناسیون عمومی در کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود.
اما یکی از سوالات متداولی که مردم بعد از نوع واکسن و میزان موثر بودن آن می پرسند ، تأثیر نوع رژیم غذایی بر اثربخشی واکسن تاج است.
بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، به سراغ دکتر محمد سیمیاری ، متخصص تغذیه و محقق مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قزوین رفتیم و با وی گفتگو کردیم.

ایرنا: نکاتی در مورد رژیم غذایی قبل از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا چیست؟
یکی از مهمترین لحظات مربوط به واکسیناسیون تاج است. روزه مردم نیست.
سرگیجه ، حالت تهوع و افت فشار خون به دلیل انتقال استرس از مهمترین ویژگی های همه واکسن ها و درمان های تهاجمی است ، بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات در هنگام واکسیناسیون ، خوردن یک صبحانه یا میان وعده ساده و عصرانه ضروری است. غذاهایی مانند سوپ مرغ ، سبزیجات تازه و غذاهای غنی از آهن و ویتامین ها مانند اسفناج ، جعفری و کلم بروکلی.
همچنین مصرف موادی مانند شیر ، میوه ، تخم مرغ ، نان و پنیر به همراه گوجه فرنگی و خیار توصیه می شود.

ایرنا: برای کاهش استرس در هنگام واکسیناسیون چه پیشنهادی دارید؟
استراحت تنها عامل موثر در کاهش استرس است ، بنابراین توصیه می شود افراد شب قبل از واکسیناسیون راحت و راحت بخوابند و بهداشت خوب را رعایت کنند.
خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامتی و طول عمر انسان در کنار زندگی پر جنب و جوش است و نقش مهمی در آماده سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
شایان ذکر است که یک خواب خوب ، آرام و بدون وقفه به از بین بردن مواد زائد بدن کمک می کند ، بنابراین حداقل یک ساعت قبل از خواب از کار با هر وسیله الکترونیکی مانند تلفن های همراه و کامپیوتر و تماشای تلویزیون برای مدت طولانی خودداری کنید ، چرا؟ این امر به افراد امکان می دهد راحت و عمیق بخوابند و بدن می تواند تا صبح در آرامش کامل استراحت کند.
خوردن غذاهای ساده و سبک می تواند اساس یک خواب خوب باشد و باید سعی کنید حدود دو ساعت بین شام و زمان خواب بمانید و مصرف یک لیوان شیر گرم به شما کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید  ژست عجیب مریم کاویانی | مریم کاویانی با این تیپش جنجال به پا کرد

ایرنا: قبل و بعد از واکسیناسیون کدام غذاها را بیشتر بخوریم؟
فراوانی آب و مایعات ، استفاده از غذاهای ضد التهاب ، مصرف سبزیجات ، میوه ها و مرکبات ، مصرف منابع غذایی پروتئینی و مکمل های ویتامین D از جمله مواد اولیه غذایی قبل از واکسن کرونر است.
هیدراتاسیون کافی قبل و بعد از واکسن Covid 19 بسیار مهم است.
مصرف کافی مایعات نه تنها توانایی واکسیناسیون بدن را بهبود می بخشد ، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولاً از تزریق یا واکسن می ترسند جلوگیری می کند.

افرادی که بیماری قلبی عروقی ، فشار خون بالا یا بیماری ریوی دارند باید در مورد مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند.
پایبندی طولانی مدت به یک رژیم غذایی سالم همچنین پاسخ ایمنی را بهبود می بخشد و به ما کمک می کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها ، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم.
مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها ، سبزیجات ، ماهی های روغنی ، آجیل و آجیل به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند زیرا باعث التهاب کمتری در بدن می شود.
ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار کافی از منابع غذایی تأمین نمی شود و طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، به جز مادران بارداری که دوز روزانه 1000 واحد. مصرف شود.

ایرنا: از چه غذاهایی باید قبل و بعد از واکسیناسیون خودداری کنیم؟
مصرف فست فودها ، غذاهای چرب ، سنگین و شور و همچنین نوشیدنی های بسیار شیرین که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند قبل و بعد از واکسیناسیون توصیه نمی شود ، اگرچه ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم از چنین غذاهایی پرهیز کنید.
همچنین توصیه می شود به دلیل تحریک و التهاب ، از روغنهای گیاهی ، روغنها و چربیهای حیوانی سخت و نیمه سخت خودداری کنید.

بیشتر بخوانید  طرفدارای انیمه ببینند! | محبوب ترین شخصیت های انیمه ای چه کسانی هستند؟

ایرنا: راهکارهای رژیم غذایی برای مقابله با برخی از عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون را توضیح دهید؟
عوارض جانبی واکسن معمولاً در برخی افراد از 12 ساعت تا کمتر از 7 روز پس از واکسیناسیون خفیف است و در موارد بسیار نادر ، برخی از عوارض جانبی ممکن است حداکثر تا یک ماه پس از واکسیناسیون رخ دهد.
تب ، کبودی ، حالت تهوع و استفراغ ، ضعف و بی حالی ، اسهال یا یبوست و بی اشتهایی از عوارض جانبی رایج واکسن است.
اگر تب داشته باشند مردم می توانند. با مصرف مایعات و غذاهای آبدار و همچنین میوه هایی مانند موز ، آلو ، زردآلو ، خربزه ، کیوی و پرتقال و انواع سبزیجات مانند اسفناج و جعفری دمای بدن را کاهش دهید.
برای کاهش کبودی و خستگی ، منابع غنی از امگا 3 مانند ماهی ، به ویژه ماهی قزل آلا ، گردو ، تخمه آفتابگردان ، سبزیجات برگ سبز ، دانه کدو تنبل ، غلات سبوس دار ، بادام زمینی ، شکلات تلخ ، چای و قهوه توصیه می شود.
افراد باید در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون ، از منابع غذایی حاوی B1 ، B6 و B12 ، از جمله غلات کامل ، گوشت ، تخم مرغ ، شیر ، لبنیات استفاده کنند.
شربت عسل همچنین با کنترل قند خون در بیماران دیابتی و سرپایی به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند.
موز رسیده ، سیب آب پز ، ماست ، مرغ آب پز و نان تست نیز در درمان اسهال ناشی از واکسن موثر است.

بیشتر بخوانید  آتش سوزی گسترده در جنگل ها و مراتع "ناراک" گچساران

دیدگاهتان را بنویسید