به گزارش سلام نو به نقل از فارس، در سال های اخیر با توجه به افزایش فعالیت گروه های جهادی و خیریه، عده ای درصدد جمع آوری کمک های مالی برای زکات فطره برای کمک به نیازمندان استان های مختلف هستند. اما آیا زکات فطره به آنها داده می شود؟
بر اساس دستور دین مبین اسلام، پرداخت زکات فطره در پایان ماه مبارک رمضان یکی از اعمال واجب است و کسانی که به سن پیری رسیده اند و از طرفی نان آور خانه محسوب نمی شوند و فقیر نیست، باید زکات فطره را بپردازد. حتی ادای اصرار برای کسی که به هر دلیلی نمی تواند یک روز یا تمام ماه رمضان را روزه بگیرد واجب است و روزه به هر نحوی دلیل بر عدم ادای غریزه نیست.
زکات بدهید، شر را از خود دور کنید
در روایات فراوانی به اهمیت زکات فطره و ادای ثواب روزه کامل اشاره شده و آمده است: «کسی که روزه بگیرد و عمداً زکات ندهد، عملاً روزه نگرفته است». حتی پرداخت زکات را وسیله ای در برابر بلا و مرگ ذکر کرده اند و از این جهت از امام صادق علیه السلام نقل شده است که به وکیل خود فرمود: «می ترسم یکی از آنها را به او بسپارم. امام علی (علیه السلام) نیز می فرماید: «کسی که زکات فطره را بپردازد، خداوند نقص حاصل از زکات مالش را جبران کند».
چه زمانی زکات فطره را بدهیم؟
برای پرداخت فطره وقت خاصی است و هنگام غروب آفتاب قبل از شب عید فطر تا ظهر عید باید این مبلغ پرداخت شود. و اگر کسی تا آن زمان پرداخت نکرد، باید مبلغ غریزی را کنار بگذارد و در اسرع وقت اقدام کند. همچنین اگر چند روز بعد زکات فطره را بدهد، احتیاط واجب آن است که هر وقت بود نیت فطره را تکرار کند.
آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر 14 تا 17 سوره «العالی» به بیان آداب عید فطر پرداخته و معنای تزکیه را در آیه اول این سوره چنین تفسیر کرده است: «تزکیه»، «ذکر» را می شمارد. بسم الله و سپس «اقامه نماز» منظور از «زکات فطر» در روز عید فطر است که ابتدا باید زکات داده شود و سپس نماز عید خوانده شود، زیرا این معنا بوده است. در روایات متعددی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است.
هشت مورد پرداخت زکات/ میزان زکات فطره به گروه های جهادی داده شود؟ مقدار زکات در اسلام سه کیلوگرم از قدرت غالب مسلمانان است که عمدتاً شامل گندم، برنج و جو است. البته باید در نظر داشت که قوت غالب در طول سال ملاک است و نه فقط در ماه رمضان. همچنین پرداخت بهای این کالاها برای پرداخت زکات فطریه مجاز است.
در سالهای اخیر با توجه به رشد روزافزون گروههای جهادی برای کمک به نیازمندان بهویژه در مناطق فقیرنشین، عدهای با انتشار شماره کارت، مبلغ زکات فطره را به مناسبتهای خاص برای ساختن خانه و مدرسه یا حتی کمک به بیماران و نیازمندان میدهند. در شهرهای مختلف. اما در این زمینه باید توجه داشت که زکات فطری در موارد خاصی استفاده می شود.
حال سوال این است که زکات فطری به چه کسانی تعلق می گیرد؟ خداوند در قرآن کریم می فرماید: همانا انفاق (زکات) برای حاجت مسافران و کارگزاران زکات و جلب دل ها و آزادی بردگان و ادای بدهی بدهکاران و (بهای جهاد) در راه خداست و رزق، این دستور فرمانی است از جانب خدا و خداوند دانا و دانا «هو حکیم».
بر اساس این آیه، زکات به «فقیر»، «فقیر»، «حامی زکات»، «آزادی بردگان»، «کافرانی که اگر زکات داده شود اسلام بیاورند»، «مسافری که باقی مانده است»، «بیدارند» اطلاق میشود. بازگشت مخارج به زادگاهش “” بدهکار که نمی تواند قرض خود را بپردازد “” در راه خدا برای کارهای خیری که به نفع عموم مسلمانان است “و از این موارد به عنوان هزینه های هشت گانه زکات یاد می شود.
آیا در استان های مختلف می توان به نیازمندان زکات فطریه داد؟
اما به گفته برخی از علمای شیعه، مانند آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی، «فطرت برای فقرا و نیازمندان شیعه است و نیازی به صرف آن در امور دیگر نیست». حتی برخی از آیات عظام معتقدند که باید به فقرا و نیازمندان غروب غروب غریزه داد. مقام معظم رهبری همانطور که در استفتاء فرمودند: بنابر احتیاط واجب، پرداخت غریزه در همان شهر شخص پرداخت شود. حتی در همه پرسی پرداخت زکات فطره به زلزله زدگان در استان های دیگر آمده است: «با وجود فقرای مؤمن در محل سکونت، انتقال زکات فطره به جای دیگر بنابراحتیاط واجب جایز نیست. “
آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز تأکید می کند: «احتیاط واجب آن است که اگر در شهر شما فقیری است به او فطره بدهید و افرادی را که خارج از شهر هستند به طرق دیگر کمک کنید و احتیاط واجب آن است که زکات الفطره را بدهید. همانطور که میتواند جایی را بخورد، مثلاً نمیتواند آن را برای اقوام خود که در شهر دیگری هستند بفرستد، مگر اینکه در آن مکان مستحقی پیدا شود و اگر فطره را به جای دیگری برد و گم کرد، اوست. ضامن، ولی حاکم شرع «می تواند اجازه دهد که در صورت نیاز به جای دیگری برده شود.
علاوه بر این، باید توجه داشت که زکات سادات و عموم باید از یکدیگر جدا شوند; زیرا طبق دستورات قانونی و نظر مراجع تقلید «غیر سادات نمی توانند فطریه سادات بیچاره را بپردازند». این در حالی است که بسیاری از گروه ها و یا حتی افراد جهادی تنها تعدادی اکانت برای واریز وسائل غریزی منتشر می کنند و با این اقدام غرایز ساده و عام می توانند در هم آمیخته و در قیمت آنها مشکلات قانونی و شرعی ایجاد کنند.
به گفته آیت الله علوی گرگانی، «فطریه باید در اقامتگاه زکات دهنده صرف شود و به شیعی که واجد شرایط یکی از موارد هشت گانه زکات باشد، داده شود». همچنین به گفته اکثر فقها «شیعیان 12 امامی باید زکات خود را به شیعیان 12 امامی بپردازند و آنها مجاز به پرداخت آن به دیگران نیستند».
بر این اساس، اگر زکات دهنده، مستحق زکات را بشناسد، می تواند مستقیماً زکات فطری او را به او بپردازد. البته طی تماس خبرنگاران خبرگزاری فارس با مرکز پاسخگویی به سوالات دینی (0960)، کارشناسان این مرکز به پرداخت زکات فطره به خیریه ها و گروه های جهادی به شرح زیر پاسخ دادند. اما اگر بخواهید به جای آن مبلغ غریزی را به کارت منتقل کنید، قابل انتقال است. البته مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند «این عمل خلاف احتیاط است و بهتر است این کار انجام نشود». همچنین باید توجه داشت که اگر گروه ها یا مؤسسات معتبری را می شناسید، این افراد مجاز به خرید اجناس یا چیزهای دیگر از مقدار غریزی برای فقرا نیستند، بلکه باید به همان میزان به فقیر مؤمن داده شود.
آیا زکات فطره به صورت الکترونیکی قابل پرداخت است؟
همچنین با توجه به الکترونیکی شدن خدمات بانکی ممکن است عده ای قصد واریز مبلغ فیلتر را از طریق کارت بانکی داشته باشند که رهبر معظم انقلاب در استفتائی فرمودند: جایز نیست و در صورت وجود فقرا. . در شهر او پس از جدا شدن غرایز، انتقال به شهر دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست».
مصرف زکات فطره اگرچه استفاده از زکات فطره محسوب می شود، اما امام بنا بر احتیاط هایی که فقها و مراجع تقلید به آن ها استناد می کنند، باید به فقرا و مؤمنان متقی همان شهر داده شود. زکات فطره را در جای دیگری به دلیل بی اطلاعی از مفاد آن می پردازند، پس زکات فطره همچنان بر عهده شخص است. بنابراین بهتر است افراد غریزی بر اساس استفتاء مراجع تقلید به برخی نهادهای بزرگ مانند دفتر مراجع عظام تقلید، سازمان اجتماعی یا کمیته امداد مراجعه کنند.