مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی لورفت



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: کارگران مشمول قانون کار در حین کار از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود برخوردارند که یکی از مهمترین آنها عیدی و پاداش سالیانه است.

هیچ منع قانونی برای پرداخت مرخصی سالانه و مستمری به کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما کارفرما باید رسید پرداخت را با امضای کارمند داشته باشد.

همانطور که از عنوان مشخص است، کارفرمایان موظفند در پایان هر سال عیدی و پاداش مربوط به آن سال را به کارکنان خود پرداخت کنند.

در اجرای ماده منحصر به فرد قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگرانی که بر اساس قانون کار مصوب 15 اسفند ماه 1370 در کارگاه ها مشغول به کار هستند، ضوابط مربوط به میزان، محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به شرح زیر منتشر می شود.

ماده 1 – کلیه کارفرمایان موظفند به هر یک از کارکنان خود آخرین حقوق را به میزان شصت روز (دو ماه) برای یک سال کار به عنوان مرخصی و پاداش پرداخت کنند.

اما گاهی دیده می شد که کارفرمایان ماهانه به باجرم و صنعت پرداخت می کنند. حال این سوال پیش می آید که آیا امکان پرداخت عیدی و مستمری کارگران به صورت ماهانه وجود دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند منع قانونی برای پرداخت ماهانه عیدی و مستمری کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند وجود صورتحساب حقوق و فرم محاسبه ماهانه است که در آن پرداخت موارد فوق به صورت اختصاصی ذکر شده و توسط کارمند امضا شده است.

شرایط بازنشستگی زنان از تامین اجتماعی تغییر کرد؟

بر اساس بند «15» ماده «2» قانون بیمه های اجتماعی، بازنشستگی به عنوان «بیکاری بیمه شدگان به دلیل سن بازنشستگی مقرر در این قانون» تعریف شده است. «سن» و «سابقه پرداخت بیمه» یا سنوات سابقه بیمه دو معیار مشمولیت مستمری در قانون مذکور است.

در صورتی که مستمری افراد کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه در این بند باشد، به حداقل دستمزد افزایش می یابد.

همچنین باید گفت که شرایط بازنشستگی برای تمامی بیمه شدگان اعم از الزامی، اختیاری و مستقل یکسان است. محمد حسن زاده، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در پاسخ به این سوال که آیا مستمری بیمه شدگان در رده های مختلف متفاوت است؟ او پاسخ داد که «طبقات مختلف فکر می کنند حقوق بازنشستگی آنها متفاوت است. تا زمانی که اینطور نیست. به عنوان نانوا، شیرینی پزی و در هر شغل دیگری، طبق قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی برای آقایان با 50 سال سن و 30 سال سابقه و برای خانم ها با 45 سال سن و 30 سال سابقه امکان پذیر است و طبق قانون تامین اجتماعی. این قانون برای همه است.

بیشتر بخوانید  آخرین تصویر به جا مانده از مشاور وزیر ورزش قبل از مرگ + عکس

وی افزود: البته اگر کار سخت و زیان آور است باید به کمیسیون های سخت و زیان آور در دفاتر کار که در آنجا تشخیص داده می شود مراجعه کرد. فرد مشمول قانون سخت و نامطلوب می تواند با 20 سال سابقه خدمت مستمر یا 25 سال خدمت متناوب بدون محدودیت سنی بازنشسته شود.

قاعده کلی برای بازنشستگی این است که بیمه شده می تواند از سازمان تامین اجتماعی مستمری بگیرد و کارفرما نمی تواند مستمری را از کارمند خود مطالبه کند. تنها در یک مورد کارفرما می تواند تقاضای بازنشستگی کارمند خود را داشته باشد و آن در صورتی است که سن بیمه شده حداقل پنج سال بالاتر از سن قانونی بازنشستگی باشد که در مورد زنان 60 سال وجود دارد. یعنی کارفرما می تواند از سازمان بخواهد که کارمند خود را که به 60 سال تمام رسیده است بازنشسته کند

شرایط بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی

طبق ماده ۷۶ قانون، مشمولان این قانون در صورت داشتن شرایط زیر حق استفاده از مستمری سالمندی را خواهند داشت:

– حداقل سابقه پرداخت حق بیمه مقرر قبل از تاریخ درخواست بازنشستگی را داشته باشند.

– سن مردان به 60 سال و زنان به 55 سال رسید.

در زیر خلاصه ای از شرایط و انواع بازنشستگی زنان و مردان آمده است:

شرایط و نحوه بازنشستگی مردان

1- فرد تحت پوشش با 60 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شود.

2- فرد تحت پوشش با 60 سال سن و کمتر از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه با توجه به سنوات پرداخت حق بیمه بازنشسته می شود.

بیشتر بخوانید  فال روزانه چهارشنبه 9 اسفند 1402

3- فرد تحت پوشش با 60 سال سن و 10 سال سابقه کار

* اگر فردی کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند با خرید حق بیمه سابقه خود را تکمیل و با 10 روز حقوق بازنشسته شود.

4- فرد تحت پوشش با 50 سال عمر و 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل بازنشسته می شود.

5- مشمول می تواند بدون محدودیت سنی با 35 سال سابقه بازنشسته شود.

* حداکثر سابقه پذیرش و محاسبه در هنگام تعیین مستمری 35 سال می باشد.

شرایط و انواع بازنشستگی بانوان.

سن بازنشستگی برای زنان پنج سال کمتر از مردان است. این بدان معناست که زنان می توانند در سنین پایین تری بازنشسته شوند.

در خصوص مدت خدمت مورد نیاز برای بازنشستگی، عموماً شرایط برای زنان و مردان یکسان است، اما در برخی موارد شرایط آسان تری برای زنان از نظر سابقه خدمت در نظر گرفته شده است.

نکته سوم به وجود شرایط همزمان سن و سابقه خدمت برای بازنشستگی زن اشاره دارد. به عبارت دیگر، به جز سه مورد (بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور، بازنشستگی جانباز و بازنشستگی با 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه)، قاعده اصلی هنگام بازنشستگی، احراز هر دو شرط سن و سابقه کار برای احراز بازنشستگی است.

1- مشمول می تواند با 45 سال سن و 30 سال سابقه بازنشسته شود.

2- فرد تحت پوشش با 55 سال سن و حداقل 20 سال سابقه خدمت می تواند درخواست مستمری بدهد.

3- مشمول می تواند با 42 سال سن برای مشمولان قانون کار و 20 سال سابقه خدمت بازنشسته شود.

*برای این دسته از بیمه شدگان در صورتی که مستمری کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه باشد به حداقل دستمزد افزایش نمی یابد.

4- مشمول می تواند با 35 سال سابقه خدمت بدون محدودیت سنی بازنشسته شود.

5- در صورتی که مشمول از کارافتاده عادی باشد با رسیدن به سن 45 سال تمام و حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند برای دریافت مستمری اقدام کند.

6- فرد بازنشسته در صورت داشتن 55 سال سن و داشتن حداقل 10 سال سابقه خدمت متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته شود.

بیشتر بخوانید  یک شهروند کانادایی را به دلیل نقض تحریم های ایران تحریم کنید

* در این صورت بیمه شده می تواند با 10 سال سابقه کار و حداکثر 20 سال درخواست مستمری بدهد و مستمری وی معادل سنوات پرداخت حق بیمه (بین 10 تا 20 روز حقوق) خواهد بود. در این صورت ماده ۱۱۱ اجرا نمی شود و اگر حقوق وی کمتر از حداقل مستمری باشد به حداقل مزد اضافه نمی شود.

* بانوانی که به سن 55 سال تمام و کمتر از 10 سال سابقه خدمت دارند می توانند با 10 روز حقوق با پرداخت حق بیمه کسری از یک سال تا 10 سال سابقه بازنشستگی داشته باشند و در این صورت. در صورتی که حقوق آنان کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ترمیم نخواهد شد.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

طبق قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور، افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال با وقفه در مشاغل سخت و زیان آور شاغل بوده و حق بیمه مذکور را در هر حال بدون محدودیت سنی به سازمان پرداخت کرده اند. درخواست بازنشستگی

همچنین در صورتی که کمیسیون های پزشکی بر اساس ماده 91 قانون بیمه های اجتماعی، قبل از رسیدن بیمه شده در مشاغل سخت و زیان آور به مدت خدمت مقرر (20 سال متوالی و 25 سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور)، فرسودگی جسمی و روحی و … پارگی ناشی از رابطه کاری u اگر کار سخت و زیان آور باشد، بیمه شده می تواند مستمری دریافت کند. بر این اساس هر سال 1.5 سال سابقه پرداخت حق بیمه برای کارهای سخت و زیان آور محاسبه می شود.

برای صدور «حکم بازنشستگی» چه باید کرد؟

تا چند سال پیش روند درخواست مستمری و بررسی پرونده و سوابق بیمه ای مدعیان مستمری عادی مستلزم مراجعات متعدد بیمه شده و بسیار زمان بر بود.


دیدگاهتان را بنویسید