ما قصد نداریم روابط با ایران را خراب کنیم



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، معاون وزیر امور خارجه سوئد در دیدار با سفیر ایران مدعی شد که دولت این کشور از تروریست ها حمایت نمی کند و تمایلی به آسیب رساندن به روابط با این جمهوری ندارد، پس از صدور حکم سیاسی از سوی دادگاه این کشور. حکم حمید نوری ایران اسلام ندارد.

حمد معصومی فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، امروز (جمعه) و یک روز پس از اعلام رای دادگاه بدوی در خصوص پرونده حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد، با «رابرت ریدبرگ» معاون وزیر امور خارجه سوئد و تسلیم یادداشت رسمی جمهوری اسلامی ایران اعتراض شدید خود را به رای دادگاه بدوی استکهلم در خصوص اتهامات واهی و اتهامات واهی به حمید نوری اعلام کرد.

دادگاه سوئد دیروز (پنجشنبه) حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد. اما رویترز گزارش داد که وکلای حمید نوری می توانند به این حکم اعتراض کنند و در این صورت دادگاه تجدیدنظر در این حکم تجدیدنظر خواهد کرد.

در نوامبر 2018، «حمید نوری» افسر سابق دادگستری که در سال 1370 بازنشسته شد و از آن زمان به بعد شغل نیمه وقت داشت، برای حل و فصل اختلافات خانوادگی دخترخوانده خود به سوئد سفر کرد و در بدو ورود توسط پلیس این کشور دستگیر شد. فرودگاه استکهلم از آن زمان در سلول انفرادی به سر می برد.

* در پرونده ادعایی فعلی جرم بین المللی صورت نگرفت

سفیر ایران در این جلسه با بیان اینکه اعمال صلاحیت بین المللی منوط به وقوع جرم بین المللی است و به نظر اکثریت وکلای بین المللی در پرونده ادعایی جرم بین المللی صورت نگرفته است، با دادگاه سوئد تماس گرفت. وی عدم صلاحیت ورود به این موضوع و صدور حکم را نقض اصول اساسی حقوق بین الملل از جمله اصل برابری دولت ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت ها، اصل مصونیت دولت ها و همزیستی مسالمت آمیز در بین المللی دانست. روابط و افزود: حکم صادره فاقد صلاحیت قضایی است.
سفیر ایران در استکهلم به تناقضات گسترده در برخی اظهارات دادستانی سوئد از جمله ادعای عدم همکاری ایران در این پرونده اشاره کرد و گفت: این ادعا کاملاً بی اساس است زیرا درخواست رسمی از دادستانی دریافت نشده است. بر این مبنا.

بیشتر بخوانید  پایان مبارک و ناخوشایند نمایندگان خوزستان در فوتبال از لیگ یک

* تحقیقات انجام شده در جریان رسیدگی به پرونده کاملاً یک طرفه بوده است

معصومی فر با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در جریان رسیدگی به پرونده کاملاً یک جانبه و صرفاً برای تأمین خواسته های فرقه تروریستی انجام شده است، تصریح کرد: بنابراین در حالی که تعداد زیادی از شاهدان به دادگاه احضار شدند، حضور شهود خبره حمید نوری اجازه حضور در جلسات دادگاه را نداشت.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به ادعای معاون وزیر امور خارجه سوئد مبنی بر مستقل بودن سیستم قضایی سوئد گفت: حداقل در این صورت می توان خلاف این ادعا را ثابت کرد. اسنادی وجود دارد که سازمان های دولتی حکم مورد نظر را صادر کرده و بر اساس آن قبل از پایان تحقیقات و شروع دادگاه برنامه های خود را طراحی کرده اند.

سفیر ایران در استکهلم افزود: مایه تاسف است که اگرچه تروریسم تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است، اما چگونه یک دادگاه محلی در استکهلم در اقدامی عجیب سعی دارد از اعتبار دستگاه قضایی سوئد به نفع یک فرقه تروریستی استفاده کند. حرکت سیاسی

*دولت سوئد تمایلی به آسیب رساندن به روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد
معاون وزیر امور خارجه سوئد با اشاره به احتمال درخواست تجدیدنظر در این تصمیم گفت: دولت سوئد از تروریست ها حمایت نمی کند و تمایلی به آسیب رساندن به روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

این اقدام کاردار سوئد را در غیاب سفیر آن کشور به وزارت امور خارجه ایران کشاند و اعتراض ایران به این حکم به وی ابلاغ شد. از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، حکم دادگاه سوئد در خصوص حمید نوری را به شدت محکوم کرد و گفت: ایران محتوای بیانیه دادگاه و رای غیرقانونی دادگاه را از اساس رد می کند. ، تحریف شده و غیر قابل قبول است. و ضمن اعتراض شدید به رای دادگاه، سوئد را مسئول آسیب هایی می داند که به روابط دوجانبه وارد کرده است. (اینجا بخوانید)

بیشتر بخوانید  جزئیاتی از رتبه‌بندی مدارس

از سوی دیگر سفارت ایران در استکهلم نیز در این رابطه بیانیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم با تاکید بر اعتقاد راسخ خود به اصول و اهداف مندرج در منشور ملل متحد بویژه در رابطه با اجرای عدالت قضایی بین المللی، صدور حکم را اعلام می دارد. در رابطه با اتهامات و اتهامات واهی به آقای. حمید نوری توسط دادگاه استکهلم به دلایل زیر مغایر با اصول و اهداف فوق، ماهیت و رویکرد سیاسی و فاقد صلاحیت است. این بیانیه می افزاید: در مدت بازداشت 33 ماهه آقای. حمید نوری در سلول انفرادی از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی بر اساس استانداردهای جهانی برخوردار نبود. از جمله اعتراض وی به خشونت و شکنجه جسمی و روانی، عدم دسترسی به چشم پزشک، عدم تماس و ملاقات با اعضای خانواده در 25 ماه اول بازداشت، محدودیت شدید تماس های تلفنی و ملاقات حضوری با اعضای خانواده در دوران بازداشت. ماه اخیر و… مشاهده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید