ما به توافق با ایران نزدیک هستیم



وی ادامه داد: فکر می‌کنم به توافق نزدیک شده‌ایم و می‌خواهیم همه طرف‌ها، از جمله روسیه، خود را جدی نشان دهند.

وی گفت: «ما بسیار نگران اقدامات ایران هستیم و تصور می کنیم که ایران دارای سلاح هسته ای است.

شرمن گفت: «بنابراین ما باید این موضوع را حل کنیم و به رفتار ایران در منطقه بپردازیم. بنابراین، ما به همه اینها رسیدگی خواهیم کرد، اما ابتدا باید این توافق را به دست آوریم.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا از ترس نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد که اگر ایران تسلیحات هسته ای داشته باشد، قدرت آن در منطقه و توانایی آن برای مقابله با ما و متحدانمان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

وی افزود: رئیس جمهور جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و من بسیار مصمم هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد و سپس می توانیم به رفتار تهران در منطقه نگاه کنیم.

شرمن درباره توافق احتمالی گفت که مذاکرات تمام نشده است. ما می خواهیم همه طرف ها جدی باشند.

معاون وزیر خارجه آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای به تعهد واشنگتن برای بازگشت به آژانس مدعی شد که خیلی به تصمیم ایران برای بازگشت به آژانس بین المللی انرژی اتمی بستگی دارد.

شرمن در پاسخ به سوال دیگری درباره نفوذ منطقه ای ایران گفت: بدون شک این برای ما اولویت است. ما با متحدان و شرکای خود برای رسیدگی به این موضوع کار می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدید جان بولتون، مشاور امنیتی سابق آمریکا، گفت: ما وظیفه داریم از جان آمریکایی ها، مقامات فعلی و سابق دولت در هر کجا که هستند محافظت کنیم و این برای ما یک اولویت است.

بیشتر بخوانید  توضیحات باشگاه استقلال برای پرداخت بازیکن

شرایط کنونی این است که مذاکره کنندگان مختلف به پایتخت های خود بازگشته اند و باید در روزهای آینده ببینیم با دیپلماسی در خصوص توافق هسته ای چه اتفاقی می افتد.

یک مقام ارشد کاخ سفید با تکرار اتهامات علیه ایران مبنی بر پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: باید بگویم که ایران که این همه ظرفیت و تسلیحات را در اختیار دارد، خطرناکتر از ایران مجهز به موشک های بالستیک و توان نظامی پیشرفته است. “یک هسته داشته باشید.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم ها در وین در حال انجام است، زیرا مذاکره کنندگان ایران و 1+4 برای رایزنی و تصمیم گیری به پایتخت های خود بازگشتند. در همین حال، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران دلیل توقف موقت مذاکرات را واشنگتن عنوان کرد.

به گفته رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، بن بست ناشی از «عوامل خارجی» بوده است، اما متن نهایی روی میز آماده است. وی تاکید کرد که در این وقفه با همه اعضای بورژ و آمریکا در تماس خواهند بود تا به توافق نهایی برسند.

انریکه مورا، نماینده جوزف بورل در مذاکرات در وین گفت: ما متنی داریم که در آن همه چیز انجام شده است و در چارچوب پاورقی های مذاکره هستیم. وی با بیان اینکه برای حفظ فضای مثبت و سازنده و روحیه مذاکره خوب است که استراحت کنیم، افزود: برای عبور از این شرایط با همه هیئت ها همکاری خواهم کرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام قطعی مذاکرات در وین نوشت: قطع اعلام شده مذاکرات در وین می تواند راه را برای حل مشکل باز کند. مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت توافق جمعی تأثیر نمی گذارد.

بیشتر بخوانید  به جای دور انداختن پوست موز، با آن کود درست کن!

در عین حال حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، از تلاش های وی در مذاکرات وین و پیشرفت های حاصل شده قدردانی کرد و گفت: اگر واقع گرایی بر رفتار حاکم باشد. از همه طرف‌ها، تا سرحد ادامه خواهد یافت. «ما به دستیابی به یک توافق خوب و محکم نزدیک هستیم. هیچ توجیه منطقی برای برخی از خواسته های جدید آمریکا وجود ندارد و این برخلاف موضع آنها در مورد توافق سریع است.

وی گفت: برخی مسائل مربوط به قهرمانان ملی ما قابل مذاکره نیست.

دیدگاهتان را بنویسید