مانع اصلی کاهش قیمت برنج چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت برنج ایرانی نیز از مرز 100 هزار تومان گذشته است تا بیش از پیش شاهد حذف این محصول از سفره ایرانیان باشیم. دلایل متعددی برای افزایش قیمت برنج وجود دارد، از جمله احتکار، حضور مافیا و محدودیت واردات. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای دولت سیزدهم خودکفایی برنج را در اولویت وزارتخانه خود اعلام کرد.

اکنون کمتر از یک سال از روی کار آمدن ساداتی نژاد در این وزارتخانه می گذرد و شاهد رکوردداران جدیدی در بازار برنج هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: محدودیت واردات برنج از خارج از کشور باعث شد قیمت برنج یک ایرانی نجومی شوید. از سوی دیگر زمزمه هایی در مورد انباشتگی برنج به گوش می رسد. اکنون باید برنج های جمع آوری شده وارد بازار شود تا قیمت ها کاهش یابد.

مسیح کشاورز گفت: نوسانات برنج از سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. کشاورزان در حال حاضر برنج خود را بین 65000 تا 68000 می فروشند. در همین شرایط دولت انتظار دارد خرده فروشان هر کیلوگرم برنج را با نرخ 65 هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند.

وی افزود: قیمت برنج مصوب دولت برای تجار ارزان نیست. بنابراین از فروش برنج با نرخ مصوب دولت خودداری می کنند. بنابراین اکنون هر کیلوگرم برنج در خرده فروشی در محدوده 100 هزار تومان معامله می شود.

وی ادامه داد: دولت زمانی قیمت برنج را تعیین کرد که قیمت این محصول از 95 هزار تومان گذشت. در واقع برنج قیمت خود را در بازار پیدا کرد و بین 70 تا 95 هزار تومان معامله شد. البته بازگشت این قیمت به نرخ مصوب غیرممکن به نظر می رسید. برنج باید در ابتدای فصل برداشت تخمین زده می شد که 34000 تن بود.

بیشتر بخوانید  علیرضا بیرانوند برای استقلال تب کرد

چرا برنج ارزان نشد؟

کشاورز در ادامه توضیح داد: در حال حاضر برنج ایرانی به دست واسطه ها افتاده و در واقع نوعی مافیا پشت آن است. در این حوزه تشکل ها و انجمن های خودخوانده ای تشکیل شده است که در مورد کاهش قیمت ها یا رکود وارد میدان می شوند. حالا کی قیمت برنج ایرانی ها به محدوده 100 هزار تومانی رسیده اند و صدایی از این انجمن به گوش نمی رسد. ما باید منافع مصرف کنندگان را در نظر بگیریم.

وی توضیح داد: سیاست دولت در مورد برنج ایرانی از ابتدا اشتباه بود. دولت سال گذشته واردات برنج خارجی را محدود کرد و در فصل برداشت واردات برنج ایرانی را چهار ماه ممنوع کردیم.

وی گفت: کمبود و گرانی برنج خارجی بهانه ای شده است تا واسطه ها و واسطه های ایرانی قیمت این برنج را افزایش دهند. این سیاست امسال نباید تکرار شود.

آیا برنج خارجی جایگزین برنج ایرانی می شود؟

یک مقام صنفی ادامه داد: این اتفاقات می تواند منجر به حذف برنج ایرانی و استفاده بیشتر از برنج های خارجی شود. بنابراین تقاضا برای برنج خارجی رو به افزایش است و این موضوع در بلندمدت به ضرر بازار برنج ایران خواهد بود.

این مسئول صنفی عطوانا: دلالان و واسطه ها نگاه بلندمدتی به این موضوع ندارند و به دنبال اهداف مقطعی هستند و از بین رفتن برنج ایرانی برایشان مهم نیست. در واقع آنها به فکر سود هستند. دولت نباید از تصمیمات خود برای بهانه آوردن افراد سودجو استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید