ماجرای پرداخت یارانه 200 هزار تومانی به تهران چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از راهبرد معاصر; وعده زاکانی شهردار تهران در خصوص ارائه کیف شهروندی به تهران از کجا آمد؟

بیشتر شبیه لیست آرزوها و آرزوهای آقای شهردار برای تهران بود تا برنامه های عملیاتی 1401. برنامه هایی که علیرضا زاکانی در صحن شورای شهر تهران از آن صحبت کرد. از ساخت پنج هتل پنج ستاره در پنج پارک جنگلی گرفته تا کیف پول شهروندان برای هر تهرانی که اعتبار آن 200 هزار تومان است و برای گروه های خاصی هم افزایش می یابد.

فیلمبرداری چهار فیلم، پنج سریال و 10 فیلم کوتاه برای طراحی فرامین و منازل فرهنگی و ادبی انقلاب اسلامی. ایجاد مسجد و کلانتری در 100 بوستان تهران در کنار 160 وعده دیگر از دیگر مواردی بود که شهردار تهران برای آغاز یا اجرای آن در سال آینده به شهروندان تهرانی وعده داد.

لایحه پیشنهادی شهردار که از 52 هزار میلیارد در دقیقه 90 به 52 میلیارد و 869 میلیارد تومان رسید و 73 درصد درآمد از محل درآمد شهرسازی پیش بینی شد.

شرح تفصیلی بودجه 1401 شهرداری تهران
علیرضا زاکانی روز گذشته به همراه معاونین خود به شورای شهر تهران آمد و در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه 1401 اولین بودجه مدیریت شهری است که تهیه و به شورای شهر تقدیم شد. شورای شهر تهران. بودجه سال گذشته با رقم 48 هزار و 800 میلیارد تومان به 48 هزار و 800 میلیارد تومان رسید و با تغییرات بعدی موظف شدیم در راستای تحقق آن گام برداریم. افق درآمد تا پایان سال حدود 32.5 تریلیون تا 33 تریلیون تا 33 تریلیون خواهد بود.

بیشتر بخوانید  دلیل خوشحالی کارکنان وزارت بهداشت و جریانات مافیای سلامت از مرگ یکی از معلمان طب سنتی چیست؟!

وی ادامه داد: به دلایل مختلف نیازمند کار و تغییرات جدی هستیم. برخی از اخبار و کمبودها برای ما خاطرات گذشته است و بخشی از آن بدهی هایی است که تا پایان سال بدهی به بانک ها به 60 هزار میلیارد تومان و با بدهی به پیمانکاران به 85 هزار میلیارد تومان می رسد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه 56 میلیارد و 869 میلیون تن وام در بودجه سال آینده دیده شده که نسبت به سال جاری 51 درصد افزایش داشته است، گفت: این سقفی است که برای آن پیش بینی شده است. بخش دیگر بودجه، درخواست مجوز است که برای نظارت بر مشارکت ها ارائه خواهیم کرد. پروژه هایی که به 10 تریلیون تن اعتبار نیاز دارند. اما امکان فعال سازی بودجه سالانه این پروژه ها وجود ندارد. لذا بر اساس مجوزهایی که اخذ می کنیم با مشارکت نسبت به فعال سازی این پروژه ها اقدام خواهیم کرد.

زاکانی با بیان اینکه به دنبال تغییرات به ویژه در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: در نظر گرفته شد که چندین سرفصل ارائه شود و از این وام ها راضی نیستیم و به شدت به دنبال کار مشارکتی هستیم.

شهردار تهران درباره کیف پول شهروندان که می توان آن را به نوعی یارانه شهری تلقی کرد و همچنین ورود شهرداری تهران به بورس توضیح داد: بورس مسکن به تازگی راه اندازی شده است; اما بورس روز به روز رونق می گیرد و شهرداری باید از ظرفیت بورس برای عرضه املاک در بورس و آنچه شرکت ها در آن عرضه می کنند استفاده کند.

بیشتر بخوانید  وزیر خارجه ترکیه از احتمال سفر «رئیسی» به این کشور خبر داد

شهردار تهران از ارائه کیف پول شهروندی به منظور عزت و خدمت به مردم یاد کرد و افزود: ما شهرداری هستیم و نعمت ما مردم است. این بانک مکانیزم مالی کیف پول را نیز تضمین می کند. ما با یک بانک سر و کار داریم. اما بخش دیگر این طرح، شناخت و کسب اطلاعات دقیق از شهر، شهروند و خانواده است. زیرا ما محدودیت هایی برای ارائه این خدمات داریم. اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، ظرفیت ارائه خدمات می تواند ده ها برابر و صدها برابر شود. حداقل مبلغ را بین کسانی که به این خدمات نیاز دارند تقسیم می کنیم، البته این فقط نیاز مالی نیست، بلکه نیاز به خدمات و تعامل و ارتباط است.
به گفته وی قسمت سوم کیف پول شهروندی پرداخت است. به این معنی که با یکپارچه سازی درگاه پرداخت، شهروندان باید تمامی پرداخت ها را با تلفن همراه خود انجام دهند.

برنامه های بدون بودجه؟
این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر تهران بر این باورند که صحبت های شهردار تهران از برنامه های او برای شهر تهران است که شاید در اقلام بودجه به آن اشاره ای نشده است; از جمله کیف پول شهروندی.

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران که با اشاره به اینکه هنوز بودجه 1401 را ندیده و برای تحلیل زود است، می گوید: «آنها دیدگاه خود را در خصوص کیف پول شهروندان شهردار تهران توضیح دادند.

به گفته وی، این نوع یارانه در صلاحیت شهرداری نیست و باید شامل مجلس و دولت شود. زیرا نیاز به پول زیادی دارد.

بیشتر بخوانید  افزایش حجم پرونده های مطرح شده در دادگاه های زنجان

امانی بیان کرد: در تهران حدود 8.5 میلیون نفر جمعیت داریم که اگر وام 200 هزار تومانی به ازای هر نفر را در نظر بگیریم، وام فوق العاده ای است که بودجه شهرداری با آن مطابقت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید