مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای هودی رستمی و فمتریپ چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات اجتماعی: دو سه روزی است که نام هدی رستمی و پروژه گردشگری او، فم تریپ، بر سر زبان ها افتاده است و تقریبا همه از هدی رستمی، پروژه فیلیران و فم تریپ آن صحبت می کنند. یکی می گوید مزایای آن، دیگری آن را تصویری غیرواقعی از ایران می داند و سومی آن را پروژه ای شخصی و بی ربط برای مردم می داند.

برای بررسی دقیق ماجرای چند روز اخیر بد نیست ابتدا به چند سوال ساده پاسخ دهیم تا بهتر با ماجرا آشنا شویم و بدانیم چه کسانی و چگونه باعث این جنجال شده اند.

هدی رستمی کیست؟

هدی رستمی یک وبلاگ نویس، اینستاگرام ساز یا اینفلوئنسر است که چند سالی است به خاطر سفرهایش به سراسر جهان و البته ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

هدی رستمی متولد 1365 در تهران است. او در کودکی به همراه خانواده به سوئد مهاجرت کرد و سالها در آنجا تحصیل کرد و زندگی کرد. پس از مدت ها وقتی به سفر رفت و به ایران بازگشت تصمیم گرفت زندگی خود را به ایران منتقل کند.

او اکنون یک دفتر و استودیو هنری به نام روستودیو در تهران دارد، البته فعالیت اصلی او همچنان سفر است و بخش قابل توجهی از سال را در سفر به دور دنیا می گذراند.

Feel Iran و Femtrip چیست؟

هدی رستمی در سال 1998 تصمیم به راه اندازی یک پروژه گردشگری به نام Fam Trip با شعار ایران اوستی گرفت، پروژه ای که تمرکز آن بر استفاده از ظرفیت افراد تأثیرگذار برای نمایندگی ایران است. رستمی با دعوت از اینفلوئنسرهای معروف خارجی و بلاگرهای مسافرتی به پروژه FemTrip، آنها را به ایران آورد و سعی کرد تصویری متفاوت از ایران از رسانه های غربی ارائه دهد.

بیشتر بخوانید  دو خودروی پراید بر اثر برخورد مهیب جان خود را از دست دادند

ماجرای هودی رستمی و فمتریپ چیست؟

ویژگی پیاده‌روی فم تریپ رستمی این است که سفری با سناریوی خاص است و میهمانان یکسری تجربه‌های خاص دارند که گاهی برای یک گردشگر عادی امکان‌پذیر نیست.

اتهامات هدی رستمی; ارائه تصویری غیر واقعی از ایران

امروز هدی رستمی و فمتریپ به موضوع دعواهای جدی و مهمی تبدیل شده اند. منتقدان رستمی مدعی هستند که این رستمی تصویری غیرواقعی از ایران است که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از گردشگران خارجی نیز در دسترس نیست.

5 نکته واک رستمی و فم تریپ

نکته اول: هدی رستمی سعی کرد کاری بکند! دستمری زاد. این یک چیز خوب، یک کار خوب و یک تلاش قابل تحسین است که به هیچ وجه نباید فراموش شود.

نکته دوم: انجام کاری خوب است، اما این بدان معنا نیست که بی عیب و نقص است. واقعیت این است که بخشی از تصویری که هدی رستمی به خارج از کشور می فرستد می تواند برای گردشگران خارجی مشکل ساز باشد.

ماجرای هودی رستمی و فمتریپ چیست؟

نکته سوم: هدی رستمی را نقد کنیم، اما یادمان باشد که هیچ کشوری نمی آید تا نقاط ضعف خود را در گردشگری نشان دهد، بلکه سعی می کند حتی از ضعیف ترین ظرفیت هایش بهترین تصویر ممکن را نشان دهد. این ویژگی صنعت گردشگری و تبلیغات است.

نکته چهارم: هدی رستمی را می توان متهم به بهره برداری از تبعیض، رانت جویی و حتی ارائه تصاویر مختلط از حقیقت و دروغ کرد، اما اینکه برخی او را به تجارت با روح مردم متهم می کنند، اتهامی نادرست و ناجوانمردانه است.

نکته پنجم: برخی از مخالفان رژیم انواع فشارها از جمله تحریم های غیرانسانی را مجاز می دانند. با این حساب، FemTrip به عنوان پروژه ای که به دنبال ارائه تصویری متفاوت از ایران است، باید سرکوب شود. این جریان ها به جای ژست همدردی با زنان ایرانی و حقوق آنها، به فکر عواقب فعالیت های ضد ایرانی خود باشند.

بیشتر بخوانید  برخورد خودرو با دونده در گذرگاه عابر پیاده + فیلم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *