ماجرای هشدار شدید باران و سیل ناسا در ایران چه بود؟


به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا؛ اندکی پس از وقوع سیل بزرگ در استان فارس، پیامی در فضای مجازی به ویژه واتس اپ و تلگرام دست به دست می شود و به نقل از ناسا، خبر از بارش مهیب بارانی می دهد که نیمی از ایران را تحت تاثیر قرار داده است. شایعه ای که با وجود انتشار گسترده، ریشه ای در واقعیت ندارد.

اگرچه محتوای این شایعه بسیاری از مخاطبان را مشکوک کرد، اما عناصری در آن وجود داشت که مقبولیت آن را در افکار عمومی تقویت کرد. در این گزارش به این موضوعات نیز می پردازیم.

این پیام که بیشتر در گروه های فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود شامل متن زیر است:

“ناسا!!! نقشه کره زمین کشور ایران را نشان می دهد!” ناسا آمریکایی اعلام کرد که باران مهیب حداقل نیمی از ایران را از ابتدای 14 مرداد تا پایان 19 مرداد در بر خواهد گرفت. بدون شک این بارندگی شدید 9 استان جنوبی را در بر می گیرد و آسیب جدی به این استان ها وارد می کند که بیشترین بارندگی در استان فارس متمرکز شده است که انجام شده است… دوستان اطلاع رسانی کنید که مردم عزیز کشورمان انجام می دهند. آسیبی نبینند کمتر از 90 ساعت تا ورود غول اقیانوس هند به جنوب ایران برای فردا مناطق کوچکی از داراب به سمت فورگ می ریزد فداما …. شنبه اقساط از مزیون تا بنار.. . اما غول اصلی از سه شنبه اول وارد عمل می شود.از هرمزگان شهرهایی مانند بندرعباس شروع می شود باید آماده باشند.غول چهارشنبه و پنجشنبه به زرین دشت، داراب، لارا، فسا، جهرمه می رسد. فیروزآباد، استهبان … عشایر و کشاورزان گوسفندان خود را از کوهستان به روستای کویر کوچ داده اند. باران هایی خواهد آمد که تا به حال ندیده اید. این باران ها رطوبت سه دریا را به میزان زیادی دریافت خواهند کرد.. سرخ، اقیانوس هند، خلیج فارس. از نظر صاعقه، شدت طوفان”

بیشتر بخوانید  طرح تهویه مصنوعی به منظور کاهش آلودگی هوا در تهران اجرا می‌شود؟

حجم انتشار

این پیام به طور گسترده در گروه های مختلف در تلگرام، واتس اپ و سایر شبکه های اجتماعی منتشر شده است که محاسبه آن به سادگی غیرممکن است. اما علاوه بر آن در 100 کانال تلگرامی منتشر شد و در مجموع بیش از 30 هزار بار بازدید شد.

شایعه سیل: هشدار ناسا درباره ورود غول اقیانوس هند به ایران!

مبانی پذیرش شایعات در فضای عمومی

روز جمعه نهم تیرماه منطقه خوش آب و هوا «سلطان شهباز» بین دو شهرستان داراب و استهبان که به دلیل آب و هوا و رودخانه محل تفریح ​​شهروندان است، بر اثر بارندگی های فصلی به محل مرگ و میر تبدیل شد. سیل در بستر رودخانه جان 23 نفر در خیابان استهبان جان باختند.

شاید همین خبر تلخ یکی از عوامل آمادگی ذهنی مخاطب برای شایعه ای جدید بود.

آیا باران شدید در راه است؟

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به بارندگی های امروز و فردا از صدور اخطار قرمز برای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان خبر داد و از ادامه بارش های شدید در کشور در روزهای آینده خبر داد و شاهد تمدید آن خواهیم بود. گستره آن به سایر استان ها می رسد.

«فریبا گودرزی» امروز برای شمال شرق آذربایجان، غرب آذربایجان، اردبیل، سواحل دریای خزر و شمال خراسان در نقاطی و در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، بارش موقت باران، رعد و برق و وزش باد پیش بینی کرد. و جنوب شرق فارس.

به گفته وی، از امروز تا چهارشنبه هفته جاری شدت بارش ها در جنوب شرق و جنوب کشور خواهد بود و احتمال طغیان مسیل ها و رودخانه ها در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس وجود دارد. و در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته مناطق مذکور در بخشهایی از شرق، مرکز و جنوب غرب نیز بارش خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید  اسامی ۹ استان آلوده به تب دنگی اعلام شد/داروهای ممنوع در تب دنگی

استان فارس در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به اخطار قرمز بارندگی اضافه می شود.

با این محاسبه درست است که در روزهای آینده بارش های شدیدی خواهیم داشت اما نیمی از ایران و 9 استان جنوبی پیش بینی نمی شود.

شایعه سیل: هشدار ناسا درباره ورود غول اقیانوس هند به ایران!

9 استان جنوبی ایران؟!

در ضمن اگر کسی به نقشه ایران نگاه کند متوجه می شود که ایران 9 استان جنوبی ندارد و حتی اگر کوگیلو و بویراحمد را در کنار سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان قرار دهیم. در مجموع هفت استان در بین استان های جنوبی ایران وجود دارد. ما جنوب داریم نه 9 استان.

این یکی از روش های ارزیابی صحت و اعتبار اخبار است.

همچنین بر اساس تحقیقات ایرنا، ناسا چنین گزارشی را در وب سایت خود منتشر نکرده است.

انتساب به ناسا برای بهبود پذیرش مخاطب

انتساب اخبار و شایعات به منبع موثق و نام معتبر و برند و فیلر دهان یکی از راه های افزایش استقبال از اخبار است و در این مثال نام فیلر دهان ناسا ذکر شده است.

به طور خلاصه سازمان ملی هوانوردی و فضایی ما (به انگلیسی: NASA) یک سازمان مستقل در شاخه اجرایی دولت فدرال ایالات متحده است که مسئول برنامه ریزی در زمینه برنامه فضایی ملی و تحقیقات در زمینه مکانیک پرواز و هوانوردی است. با این حال، ناسا تحقیقاتی را در مورد تغییرات آب و هوا و حتی آب و هوا انجام و منتشر کرده است، اگرچه برخی از این تحقیقات بر اساس داده های به دست آمده از ماهواره ها و سیستم های مورد استفاده در فضا است.

بیشتر بخوانید  دستگیری «زهرا منصوری همدانی» توسط اطلاعات سپاه/ سارا کیست؟ + فیلم

شایعه سیل: هشدار ناسا درباره ورود غول اقیانوس هند به ایران!

ناسا: جغرافیای بیابانی گرم و خشک استان سمنان، جنوب شرقی تهران، ایران، از ایستگاه فضایی بین‌المللی

در حالی که در 258 مایلی بالای آن می چرخد.

بررسی سایت ناسا نشان می دهد که آخرین گزارش هایی که در آن نام کشورمان ذکر شده مربوط به چند ماه پیش است و اخیراً ناسا گزارشی مبنی بر تایید بارندگی گسترده در ایران نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید