مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای ممنوعیت ورود زنان محجبه به مترو در «مشهد» چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، هفته سوم خردادماه بود که «قرارگاه 21 تیر» رسماً در خراسان رضوی آغاز به کار کرد. با توجه به آنچه در متن این اردو آمده، عفاف در بینایی، عفاف در گفتار، عفت در حرکات و قامت، عفت در معاشرت، عفاف در عفاف و عفاف در پوشش و حجاب برای بانوان شامل ویژگی هایی در چادر، نقاب، مانتو است. .، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس.

از دیدگاه این اردو، کراوات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی شرت، پیراهن های تنگ و کوتاه، لباس ها و وصله های آشکار، طلا و زیور آلات، شلوارهای زیپ دار و مانند آن. نباید در حجاب و پوشش مردانه استفاده شود.

پس از راه اندازی گشت های مرئی و نامحسوس برای بررسی لباس زنان و مردان در ادارات دولتی ایران از جمله خراسان رضوی، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد در نامه ای از استاندار خواست تا از ورود «زنان بی حجاب» به مترو جلوگیری کند.

در ادامه گفت و گو با هاشم دائمی یکی از اعضای شورای شهر مشهد می خوانید:

هاشم دائمی، یکی از اعضای شورای شهر مشهد در خصوص تشکیل «اردوگاه 21 تیر» گفت: ماجرای اصلی این است که تعدادی از تشکل های عفاف و حجاب و یک چیز معروف در مورد پوشش برخی از زنان است. ، که تعداد بسیار کمی از آنها وجود دارد، آنها بسیار خودجوش عمل کردند. تشکل های مطالبه گری برای هشدار به این افراد در اماکن عمومی فعال شده اند.

در پی این درخواست از سوی سازمان، اردوی عفاف و حجاب به ریاست فرماندار محترم در فرمانداری مشهد تشکیل می شود. این جلسه مصوباتی دارد از جمله اینکه طبق قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر مصوب شورای اسلامی عفاف و حجاب باید رعایت شود.

وی ادامه داد: دولت در آن مقطع به هیچ وجه این قانون را ابلاغ نکرد و پس از پایان مهلت قانونی، شورای اسلامی به صورت قانونی به نهادها و مراجع ابلاغ کرد. قاعده این بود که دولت این قانون را ابلاغ می‌کند، زیرا وقتی دولت موضوعی را ابلاغ می‌کند، بار مالی آن موضوع را پیش‌بینی می‌کند و به همه نهادها از جمله ستاد بهزیستی کل کشور اجازه می‌دهد از بودجه استفاده کنند. یا به طور کلی بودجه مصوب برای اجرای این فرآیند را تعیین کند. این موضوع از سوی دولت وقت اعلام نشد.

دائمی در خصوص مکانیسم عمل ماموران امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر قانون دارد. وظایف همه نهادها در قانون حمایت از استانداران و فرمانداران به صراحت مشخص شده است. معاون محترم دادستان در پاسخ به این درخواست عمومی سازمان در خصوص نوع فریز در اماکن عمومی با ارسال نامه هایی مبنی بر حل مشکل حجاب به نحوی از کار تمامی دستگاه ها و رفع این مشکل در برخی موارد خبر دادند. مسیر. . حال نحوه بیان آن به گونه ای بود که شبهه هایی ایجاد کرد، من هم قبول دارم که باید در این موضوع تجدید نظر جدی شود.

ارسال اطلاعیه ممنوعیت ورود زنان به اماکن عمومی بدون حجاب الزامی است

این عضو شورای شهر مشاده درباره نامه دادستان مبنی بر جلوگیری از ورود زنان بدحجاب به مترو گفت: ماجرا از این قرار است که دادستان و معاون محترم دادسرای انقلاب با استاندار مکاتبه کرده و اعلام کرده اند که پس از بی حجابی های متعدد. جلساتی مبنی بر لزوم جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب شرعی در مترو به عنوان حمل و نقل شهری که نارضایتی های اجتماعی زیادی را به همراه داشت، میزان جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب شرعی طی مکاتبه ای با شهردار محترم اعلام شد. و فرمانده محترم نیروی انتظامی نیز در این امر مشارکت داشته باشند

بیشتر بخوانید  مرگ تلخ ۲ جوان بستان آبادی در چاه -

در واقع به نوعی می گفتند همه نهادها باید طبق ماده 72 قانون آیین دادرسی کیفری به وظایف خود عمل کنند که اگر جرمی مرتکب شود در حوزه کاری آنها رسیدگی می شود. همچنین بی توجهی مسئولان منجر به پذیرش وضعیت مجرمانه و ترویج ابتذال می شود. در پایان گفتند اگر کاری انجام نشود عدم اقدام است و با توجه به همان ماده ای که اشاره کردم و ماده 576 قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب است و مراجع مکلف به اقدام هستند. در این مورد در مهلت مقرر».

صائمی افزود: دادستان با شهردار محترم مشهد نیز مکاتبات و سوالی را انجام داد و اعلام کرد با توجه به هنجارشکنی روزافزون در ایستگاه های مترو و شهر، وظیفه شهرداری و مسئولان آن است که در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند. تا حد ممکن.” همانطور که مصادیق حجاب و ظاهر زنان را می بینند بد حجابی و بی حجابی شرعی در انظار عمومی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و باید اقدام کرد. اما نکته ای که در این مکاتبات ما را ایجاب می کرد این است که باید در تمامی ورودی ها اطلاعیه ای با این مضمون ارسال کنیم که با توجه به درخواست مردم مبنی بر اینکه جرم است ما سرپوش نمی گذاریم، نباید خدماتی را دریافت و به مردم ارائه دهیم. بدون حجاب اسلامی».

افسران مترو ممکن است اخطار شفاهی بدهند

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر مشهد ادامه داد: علاوه بر این به ما اعلام کردند که ابتدا خود مسئولان مترو در خصوص ملاقات و معرفی این افراد تذکر شفاهی بدهند و در غیر این صورت مستندات و وضعیت را به پلیس 110 اطلاع دهید تا در آینده به سمتی برویم که از خدمات عمومی به افرادی که به این شکل در جامعه ظاهر می شوند محروم شویم. اما گره های حقوقی و قانونی متعددی در این مکاتبات و درخواست های دستگاه قضایی از شهردار و شهرداری مشهد وجود دارد که مستقیم و غیرمستقیم آن ها را به دستگاه قضایی منتقل کردیم.

دائمی افزود: چند نکته از بعد حقوقی، اجتماعی و فقهی این موضوع وجود دارد، از جمله اینکه در این مکاتبه اعلام کردند که از ورود افراد فاقد حجاب شرعی به نوعی جلوگیری می شود. در حالی که در فقه اسلامی، حجاب اسلامی به گونه ای تعریف شده است که کف دست و گردی صورت، حجاب اسلامی است. حجاب شرعی است و ما باید با آن مقابله کنیم».

بیشتر بخوانید  رمان گلاویژ پارت ۱۵۹ | رمان گلاویژ پارت ۱۶۰ | گلاویژ ۱۶۱

دائمی در خصوص ایراد دوم به نامه این دادستان گفت: نکته دوم اینکه ماموران مترو ما ضابط قضایی نیستند. در مورد اخطار زبانی، شاید می توانند، اما اگر از سوار شدن به قطار شهری منع شوند، چون ضابط قضایی نیستند، نمی توانند. مورد بعدی این است که بار اجتماعی این موضوع زیاد است و می تواند برای سیستم مدیریت شهری و مجموعه حاشیه هایی ایجاد کند که جبران ناپذیر است و این باعث ایجاد حاشیه هایی برای شهر مشهد می شود که برای آن نیز ویژه داریم. حساسیت؛ بنابراین ناخواسته وارد جریانی می شویم که نظام، انقلاب و جریان مربوط به انقلاب را گران می کند. از این نظر از دستگاه قضایی خواسته ایم یا این موضوع را بررسی کند یا شفاف سازی کند یا ضابطان و ماموران را تربیت کند.

سفر رایگان مترو برای کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند

این عضو شورای شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی کرده ایم که در ستاد امر به معروف در استان مکان هایی را برای سرکردگان امر به معروف در نظر بگیریم تا بتوانند در این موارد کار یادآوری زبانی را انجام دهند. مکان ها.” وی در گفت وگویی که با شهردار مشهد داشتیم، گفت: آمادگی داریم به افرادی که تذکر می دهند و یا کسانی که تذکر زبان می دهند و دوره های تخصصی تذکر از ستاد امر به معروف به نام «زرگرهای معروف» را گذرانده اند، اجازه دهیم. ارائه کارت شناسایی طلافروش از تمامی امکانات مترو به صورت رایگان استفاده کنید.به این دلیل است که میخواهند تذکر بدهند یا این وظیفه واجب را انجام دهند.حتی گفتیم هر سفری که بخواهند وارد مترو شوند با فرض اینکه بخواهند این تعهد را انجام دهند ما انجام دادیم. سفر برای آنها رایگان.”

با بیان اینکه در موضوع حمایت از امر به معروف و نهی از منکر شورای شهر ششم تصمیم گیری کرد و گفت: تعداد قابل توجهی کتیبه و بیلبورد تبلیغاتی را به صورت رایگان در اختیار ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قرار داده ایم. برای ارتقای سطح فرهنگی مردم در امر به معروف و نهی از منکر اجازه می دهیم اجاره کنند و منافع مالی و اقتصادی را محقق کنند.

چرا فقط مترو؟

دائمی با اشاره به اینکه هر دستگاهی باید به تعهدات خود عمل کند و همه به آن توجه ویژه ای داشته باشیم، گفت: نکته دیگر این است که چرا دوستان اینقدر روی مترو تاکید دارند؟ در حال حاضر فرودگاه هم هست، اگر می خواهید به بحث عفاف و حجاب احترام بگذارید، چرا در مورد موضوع بدحجابی و نوع پوشش فرودگاه که تاکنون جدی گرفته نشده است، کاری انجام نشده است؟ چرا تنها بر مجموعه هایی که متعلق به شهرداری است تاکید می شود؟ اینها از جمله ابهامات و شبهاتی است که برای شورای شهر و شهرداری ایجاد شده است و با مذاکره در صدد رفع آن هستیم و امیدواریم رفع شود».

بیشتر بخوانید  اعلام دستورالعمل تزریق دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی در دز سوم بزنیم؟

وی افزود: فکر می کنم کمی بیشتر به گفت و گو نیاز داریم که با جلسات تخصصی و قانونی این ابهامات برطرف شود. البته تک تک ما مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشیم که اظهار نظر هزینه ای برای نظام ندارد تا خدای ناکرده بهانه رسانه های معاند قرار نگیرد.

دائمی در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه شهرداری تصمیم دارد در سایر اماکن عمومی نیز چنین سخت گیری هایی را اجرا کند، گفت: تاکید دستگاه قضایی بر مترو است اما احتمالات دیگری نیز وجود دارد که از نظر حجاب وضعیت نامناسب تری دارند. می تواند در حوزه های دیگر مانند فرودگاه چیست جدی تر باشد. نظر من این است که اگر بخواهیم در مورد موضوعی قضاوت کنیم یا تصمیم بگیریم، قاعدتاً باید برای همه جاها باشد، اما بر اساس عدالت، حقوق. ، انصاف و نگاه برابر.

و این عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تجدیدنظرخواهی دادستانی وظیفه تذکر بر عهده مترو است یا خیر، گفت: مسئولان مترو وظیفه ای ندارند چرا که آنها ضابط قضایی نیستند.” تا روشن شدن ابهامات از نظر حقوقی، حقوقی، مشارکت ها و احتمال ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و خدای ناکرده ایجاد هزینه برای نظام، منتظر بودیم تا دستگاه محترم قضایی به بحث مشترکی برسند. کارشناسان در جلساتی که امیدواریم تصمیم عاقلانه و بر اساس منطق اتخاذ شود.

دائمی در پاسخ به این سوال که آیا این تشکل های خودجوش عفاف و حجاب ربطی به ممنوعیت های اعمال شده برای آرایشگاه های زنانه در مشهد دارد یا خیر، گفت: تشکل های امر به معروف و عفاف و حجاب چیزهای مختلفی هستند. دارند؛ از جمله بحث پوشش اسلامی که باید به علل ایجاد پوشش نامناسب پرداخت. تا زمانی که سری به بازارها می زنید و می بینید که مانتو جلویی همچنان در حال ساخت و فروش است، وقتی زنان جامعه ما لباس مناسبی برای خرید ندارند، مجبور می شوند از این وضعیت فعلی تولید استفاده کنند».

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر مشهد در پایان تاکید کرد: وقتی می گویم همه نهادهای متولی باید وظایف خود را به درستی انجام دهند، به این نکته می رسیم که اگر قرار است شهرداری به وظیفه خود در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید شامل صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف شود تا به اصناف و اتحادیه هایی که متخلف هستند و وظایف نظارتی خود را به درستی انجام نمی دهند تذکر دهند. باید به گروهی از کارگاه های زیرزمینی که لباس تولید می کنند بر خلاف موازین اسلامی هشدار داد.

یعنی اگر مؤسسات به تعهدات خود در خصوص فریضه فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند، قانون تکلیف هر نهادی را ذکر می کند. مدیریت، سازمان تبلیغات، عفاف، شهرداری، فرمانداری و کلیه نهادها و سازمان های متولی این موضوع در این خصوص مسئولیت دارند. بنابراین از شهرداری به عنوان یک سازمان خدماتی نمی توان انتظار داشت که تمامی وظایف سایر سازمان ها را انجام دهد».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *