ماجرای غرامت کره جنوبی به سازنده ایرانی لوازم خانگی چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، حمیدرضا غزنوی گفت: تیم منتخب در سال 1389 به منظور استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه و دانش فنی برندهای بین المللی برای دستیابی به بازارهای بین المللی و تولید محصولات ایرانی از طریق این بازارها در بخش لوازم خانگی شرکت کردند. در یک حراجی بین المللی شرکت کره جنوبی Daevoo را خریداری کرد که سهام آن متعلق به موجو بود.

وی افزود: شرکت های بزرگی مانند الکترولوک و مورگان استنلی از آمریکا نیز در این حراج حضور داشتند که این گروه ایرانی با حضور این رقبا موفق شد برنده این مزایده شود.

غزنوی با بیان اینکه پس از اعمال تحریم های آمریکا، کره جنوبی تیم منتخب را از ادامه قرارداد محروم کرد، افزود: مبلغ این قرارداد حدود 500 میلیون دلار بوده و تیم منتخب حدود 70 میلیون دلار پیش پرداخت کرده است. در این شرایط، کره جنوبی قرارداد خرید کل شرکت دوو الکترونیک را فسخ کرد، اما استفاده از برند دوو در قراردادی ویژه برای گروه منتخب حفظ شد و این قرارداد همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: سپس تیم منتخب برای بازگرداندن پیش پرداخت تلاش کرد اما کره جنوبی این مبلغ را توقیف کرد. در نتیجه تیم انتخابات بارها از طریق رئیس جمهور، مجلس، وزارت امور خارجه و وزارت صمت این موضوع را حل و فصل کرده است، اما موفق نشده است.

در نهایت، گروه ما تصمیم گرفت که علیه دولت کره جنوبی به دیوان بین المللی داوری شکایت کند و پس از چندین بار حضور در دیوان بین المللی دادگستری، علیرغم اینکه حدود 20 وکیل آمریکایی در کره جنوبی استخدام شده بودند. دادگاه به نفع هیئت رای داد.

بیشتر بخوانید  درخواست وام دو ماه حقوق بازنشستگان نفت ۱۴۰۲

با این حال، کره جنوبی به تصمیم دادگاه اعتراض کرد و پرونده خود را از طریق دادگاه بریتانیا در لندن ادامه داد که به نفع هیئت رای صادر شد.

گازنوی افزود: حتی در رای دادگاه انگلیس تاکید شد که کره جنوبی دیگر حق اعتراض در هیچ دادگاهی را ندارد و باید غرامت بدهد. دادگاه بریتانیا نه تنها حکم قبلی دیوان بین المللی دادگستری را باطل نکرد، بلکه با تایید مجدد رای دادگاه تاکید کرد که در صورت هرگونه تاخیر از سوی کره جنوبی، بازگرداندن وجه و غرامت به گروه منتخب انجام شود.

وی با بیان اینکه تا دیروز کره جنوبی به بهانه تحریم ایران و عدم اجازه آمریکایی ها به پرداخت آن از پرداخت پول خودداری می کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه ای اعلام کرد که مجوز پرداخت غرامت به یک سرمایه گذار ایرانی را از آمریکا دریافت کرده است.
در همین حال گروه صنعتی لوازم خانگی ایران در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: دولت کره جنوبی هنوز به طور رسمی چیزی به وکلای این شرکت اعلام نکرده و با مفاد آمریکا آشنایی ندارد. مجوز خزانه داری

دیدگاهتان را بنویسید