ماجرای عروسک بسیار ترسناک در اکباتان تهران چه بود؟


به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، «یاثار ربیعه» مهندس نرم افزار متولد 1365 و ساکن اکباتان است. او و دوستانش پربازدیدترین و فعال ترین وب سایت محلی پایتخت را راه اندازی کردند. در این فضای مجازی می توانید واقعی ترین، عجیب ترین، جالب ترین و متفاوت ترین اتفاقاتی که در اکباتان رخ می دهد را مشاهده کنید.

شهرک اکباتان یا شهرک اکباتان یکی از تجربیات موفق شهرنشینی در تهران مدرن است. دلیل این حادثه از بافت معماری و البته ساکنان آن به وضوح دیده می شود. علاقه خاصی که ساکنان اکباتان به محل سکونت خود دارند آنها را از سایر محله های تهران متمایز کرده است.

اکباتان

اکباتان آنلاین

اگرچه امروزه اکباتان شهری کاملا مدرن به نظر می رسد، اما تعامل و نحوه زندگی مردم در این شهر آن را به یکی از سنتی ترین محله های تهران تبدیل کرده است. این سوال را می توان در صحبت های یاشار ربیعه درباره علت راه اندازی وبسایت تعاملی اکباتان آنلاین مشاهده کرد.

او می گوید: «در سال 2008 من دانشجوی مهندسی نرم افزار بودم. در آن سال ها شبکه های اجتماعی در حال گسترش بودند. با بزرگ شدن در اکباتانا و آگاهی از مشکلات این شهر به این فکر افتادم که یک پلتفرم مجازی برای ساکنان اکباتان راه اندازی کنم. آن زمان خبری از اپلیکیشن و این برنامه ها نبود. این فقط یک وب سایت بود و افرادی که به اینترنت علاقه داشتند در حال مرور وب بودند.

من و همکلاسی هایم شروع به برنامه نویسی برای راه اندازی یک وب سایت کردیم، اما نتیجه ای نداشت. این ماجرا تا سال 1392 به تعویق افتاد و بالاخره به اتفاق یکی از دوستانم “اکباتان آنلاین” را راه اندازی کردیم و به صورت حرفه ای یک سایت طراحی کردیم. مانند همه ساکنان اکباتانا، ما این منطقه را دوست داریم و می خواهیم همه مشکلات آن حل شود.»

وی ادامه می دهد: اساساً ما هر آنچه که مربوط به شهرستان است را در دستور کار قرار دادیم. «نمایش زیبایی ها و مناظر، بررسی مشکلات مربوط به شهر، انتشار پیام های ارسالی از سوی اهالی، تولید محتوا برای توسعه بیشتر فرهنگی، اتفاقات شهر اکباتان، اطلاع رسانی از برنامه های شاد و جشن ها بخش اصلی محتوا است. حوزه کاری ما».

بیشتر بخوانید  معلولیت محدودیت نیست/ کشاورزی جوان ایرانی بدون دست! + فیلم

اکباتان

ایده یک روزنامه محلی

یقینا کاری که این گروه انجام می دهند اولین نمونه کار در اکباتان نبوده، بلکه نمونه ای که رابعه رهبری می کند نمونه ایده آلی از کار محلی بدون پیوندهای سازمانی و دولتی است که به نتیجه مطلوب رسیده است. او همچنین نمونه های مشابه و رقبای آنها در اثر را اینگونه توضیح می دهد: «کتابچه هایی به نام «هگمتانه» از قدیم الایام در اکباتان توزیع می شده است. در این مجلدات کلیه امور اداری، تجاری و … معرفی شد. مکان ها و شماره تماس آنها

این مجله سالی یک بار منتشر می شد و به دلیل انتشار طولانی مدت، گاهی اطلاعات به روز نبود. اما به صورت جدولی حاوی نام مکان و نشانی هر قسمت از اکباتانا بود. می‌توانیم شماره را در هر جایی که می‌خواستیم در این دفترچه پیدا کنیم. این نشریه محلی ایده اولیه برای راه اندازی وب سایت ما بود. حالا قسمت کوچکی از کار ما در ادامه همین نشریه است.

وی می افزاید: علاوه بر وب سایت و ظهور شبکه های اجتماعی، فعالیت ما گسترش یافته و بانک اطلاعاتی کاملی از تمامی مشاغل و سمت های اکباتانا با اخبار شهرستان و… قرار داده ایم.

وقتی از رابعه درباره اخبار و نشریات محلی می پرسیم، می گوید: «اکباتان چندین نشریه کاغذی داشت که متأسفانه اکثر آنها به دلیل مشکلات فنی چاپ و کاغذ منتشر نمی شوند. در اکباتان مجله ای بود به نام «شهر ما» که هم اخبار و سرگرمی و هم جدول داشت. در واقع ایده ما ترکیبی از مجلات «هگمتانه» و «شهر ما» بود و از ظرفیت آنلاین و شبکه های اجتماعی هم استفاده کردیم.

اکباتان

مرکز حل و فصل مشکلات محله

رابعه می گوید: «زمانی که فعالیت ما صرفاً در وب سایت بود، مردم ما را از طریق موتورهای جستجو پیدا می کردند. با این حال تعامل دوسویه چندانی نداشتیم اما از زمانی که شبکه های اجتماعی آمدند این تعامل تغییر کرد و فضای تعاملی کاملا دوطرفه شکل گرفت.

در این منطقه به سمت رفع مشکلات مردم و البته انعکاس صدای ساکنان شهرک رفتیم. وقتی مطالبات زیاد شد با بخشداران جلساتی برگزار کردیم و صادقانه با آنها ارتباط برقرار کردیم. در ابتدا که شروع به کار کردیم، خودمان مشکلات را گزارش و رصد می‌کردیم و اکنون 80 درصد پاسخگویان را ساکنان برای ما می‌فرستند.»

بیشتر بخوانید  لحظه نجات 4 مرد و زن گرفتار شده در آبشار کلوگان تهران

اکباتان

مشکلات روز و شب حل می شود

بسیاری از مشکلات امروز تهران برای مدیریت شهری عدم درک کامل همه مشکلات و البته تاخیر در گزارش مشکلات است. رابعه در این باره می گوید: چندی پیش شیر فاضلاب یکی از خیابان های اکباتانا به سرقت رفت. ساعت 12 شب یکی از اهالی عکسی را برایم ارسال کرد که در آن از احتمال افتادن در چاه فاضلاب خبر داد.

بلافاصله تصویر را برای سرپرست منطقه ارسال کردم و نیم ساعت بعد تصویر حل مشکل توسط شهرداری منطقه ارسال شد. ما کار خاصی نکردیم، اما واقعیت این است که کاری که می توانست در دو سه روز انجام شود یا ناخوشایند بود، در نیم ساعت حل شد. بسیاری از این اتفاقات در اکباتان رخ داد و با همکاری مسئولان به ویژه شهرداری حل شد.

اکباتان

مشاهده ماجراهای عجیب در اکباتان

گروه «اکباتان آنلاین» اگرچه هر روز مشکلات و مشکلات مردم محله خود را دنبال می کند، اما با موضوعات جالبی نیز مواجه می شود. رابعه در این باره می گوید: «چند هفته پیش یک عروسک بسیار ترسناک روی حصار یکی از بلوک ها آویزان بود. مردم به شدت از آن می ترسیدند و خرافات زیادی برای آن ایجاد شد. بالاخره معلوم شد عروسک تئاتری است که یک نفر برای شیطنت به نرده ها آویزان کرده و رفته است. این باعث نگرانی زیادی در محله شد. خوبی شبکه های اجتماعی این است که مردم با هم مشارکت می کنند. وقتی این موضوع مطرح شد، بعداً تصویر صحنه ای از تئاتر را برای ما ارسال کردند که عروسک در آن نقش بازی می کرد.»

وی می افزاید: در کنار این موضوعات نادر، اتفاقات بسیار خوبی نیز در شهرستان داریم. به عنوان مثال، در روزهای جمعه، بسیاری از افراد مسن زباله و سیگارهای باقی مانده در بلوک ها را جمع آوری می کنند. یا ترتیبی دهید که کتاب هایشان را در لابی ها به اشتراک بگذارند. «این اتفاقات در هر محله تهران دیده نمی شود، اما در اکباتان زیاد است.

اکباتان

خانواده ای به وسعت یک شهر

می گویند محله اکباتان به دلیل سکونت هنرمندان رشته های مختلف فرهنگی ترین محله تهران است. رابعه در این باره می گوید: چندین سال پیش آماری از سرانه مطالعه در محله های تهران گرفته شد که نشان می داد در اکباتان سرانه مطالعه بیشتر از سایر نقاط تهران بوده است. واقعا بعید است که در محله های دیگر تهران این همه کتابخانه وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید  خودکشی جوانان ایرانی ۲ برابر میانگین جهانی است! -

در بیشتر بلوک ها فضایی وجود دارد که به کتابخانه تبدیل شده است و این نشان دهنده علاقه شهروندان شهر به کتاب و کتابخوانی است. سبک زندگی مردم اینجا با سایر نقاط تهران متفاوت است. اگرچه بافت گذشته از بین رفته است، اما آن تعاملات محله ای هنوز تا حدودی حفظ شده است.

شعار دیگری در شهر داریم با این عنوان: خانواده ای به بزرگی یک شهر. مردم اکباتان به شدت نسبت به محله خود تعصب دارند. حتی اگر از این محله مهاجرت کنند. «گاهی اوقات ما عکس‌های قدیمی را در وب‌سایت خود قرار می‌دهیم، بسیاری از ساکنان فعلی یا سابق اکباتانا که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند پیام‌های احساسی و محبت آمیزی برای ما ارسال می‌کنند.

اکباتان

ما روزانه بیش از 500 پیام دریافت می کنیم

کاری که صادقانه باشد و مشکلات مردم را حل کند، قطعاً در مسیر درستی قرار می گیرد. یاشار ربیعه اگرچه هیچ حکمی از سوی دولت و سازمان ها و نهادهای اجرایی دریافت نکرد اما دلسوزی ها و مطالبات مردم از او مردی پیگیر و جدی در حل مشکلات محله اش ساخته بود. او می گوید: روزانه بیش از 500 پیام از مردم دارم که می خوانم و پاسخ می دهم و پیگیری می کنم. امروز هرکس مشکلی در شهر اکباتان می بیند آن را برای ما ارسال می کند و از ما انتظار ادامه دارد.

این رابطه گاهی برای ما مشکل ایجاد می کند و مردم از ما انتقاد می کنند و ما مسئول ایجاد و حل مشکلات نیستیم. با این حال کار را در فضایی کاملا محلی و دوستانه دنبال می کنیم. اکنون انتظار از انعکاس مشکل فراتر رفته است و مردم انتظار دارند آن مشکل را پیگیری و حل کنند که ما به انجام آن افتخار می کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید