ماجرای تزریق واکسن کرونا توسط آسترازنکا در ایران چیست؟



اعتماد به روزنامه سلام نو نوشت: طی سه روز گذشته برخی از شهروندان در شهرهای مختلف از تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca در برخی مراکز واکسیناسیون ویروس کرونا خبر دادند.

به گفته این شهروندان ساکن مشهد و تهران، ویال های واکسن که برای نوبت سوم یا چهارم استفاده می شد دارای دو تاریخ انقضا بود. تاریخ انقضای اصلی توسط سازنده بر روی ویال واکسن حک شده و نشان می دهد که تاریخ انقضای این ویال واکسن تا پایان خرداد است اما این برچسب با برچسب دیگری با تاریخ انقضا جدید پوشانده شده است و بر اساس این برچسب دوم ، تاریخ انقضا ویال های AstraZeneca تا 17 آگوست تمدید شد. امروز 23 تیرماه است و با احتساب زمان تقویمی اطلاع رسانی به شهروندان، می توان گفت واکسن های مصرفی در مراکز واکسیناسیون تهران و مشهد تا 11 روز پس از تاریخ انقضا مصرف شده است. این شهروندان که با «اعتیمادو» و دیگر خبرنگاران حوزه سلامت صحبت می کردند، می گویند پس از پرسیدن علت استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته از مسئول مرکز واکسیناسیون، این مسئول با رئیس مرکز بهداشت تماس گرفت. مرکز یا COP و cit. این مسئولان به شهروندان اعلام کردند که برچسب های جدید واکسن به دستور وزارت بهداشت الصاق شده است.

مسئولان وزارت بهداشت تا امروز واکنش رسمی به این خبر نداشته اند که بر اساس تصاویر ارسالی شهروندان برای خبرنگاران نه دروغ است و نه تهمت و شایعه، جز اینکه خبرنگار ایسنا در گفتگو با سید محسن زهرایی؛ رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از او شنیده است که «این واکسن ها باید به صورت قانونی جمع آوری می شد».
زهرایی البته در قسمت دوم سخنان خود گفت: مدتی است که واکسن AstraZeneca تزریق می شود و اکثر افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند این واکسن تزریق شده است. واکسن آسترازنکا عملا در حال جمع آوری از مراکز است، تاریخ انقضای آخرین محموله به زودی می رسد و عملا تنها واکسن خارجی که از هفته آینده در کشور خواهیم داشت، واکسن سینوفارم است.
طی یک سال گذشته، پس از ادامه تولید انبوه واکسن کرونا در سراسر جهان، با وجود فراز و نشیب گونه‌های مختلف این ویروس، اخباری مبنی بر انقضای میلیون‌ها دوز واکسن کرونا از برندهای معتبر و دارای مجوز مصرف اضطراری منتشر شد. منتشر شد؛ Pfizer، Moderna، Janssen و AstraZeneca بیشترین تعداد واکسن های تاریخ مصرف گذشته را داشتند و در این میان تعداد واکسن های تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca بیشتر از سایرین بود که به نظر می رسد یکی از دلایل آن عوارض مرگبار این واکسن و امتناع از آن باشد. دریافت این نوع واکسن بود که به نوعی باعث بایکوت عمومی این برند شد، البته مقررات بسیاری از کشورهای اروپایی برای ورود مسافران خارجی تزریق دوز AstraZeneca بود.

بیشتر بخوانید  واردات موقت کالا به ارزش 38 میلیون دلار به خبرگزاری زنجان انجام شد - مهر | اخبار ایران و جهان

در فروردین ماه سال گذشته و در پی انتشار اخباری از سوی برخی کشورهای فقیر آفریقایی مبنی بر نابودی هزاران ویال واکسن تاریخ مصرف گذشته، مقامات سازمان جهانی بهداشت به این کشورها توصیه کردند که تا رسیدن توصیه های جدید از نابودی واکسن ها خودداری کنند و شاید استفاده از آن. از این واکسن ها بی خطر است. .

در زمان انتشار این خبر شنیده می شد که بسیاری از واکسن ها تا 36 ماه پس از تولید قابل استفاده هستند، اما سوال مهم این است که آیا اثربخشی آنها حتی پس از اتمام تاریخ انقضا نیز بیشتر خواهد ماند؟

برخی تحقیقات جهانی نشان داده است که استفاده از واکسن های تاریخ مصرف گذشته تهدیدی برای زندگی نیست و تنها اثربخشی و ایمنی واکسن را کاهش می دهد. برخی تحقیقات دیگر فرمول واکسن را با خطر استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته مرتبط دانسته اند و برخی گزارش های دیگر اکیداً توصیه می کنند که واکسن را حتی یک روز پس از تاریخ انقضا مصرف نکنید و حتی آن را در خاک دفن کنید. واکسن‌هایی که زباله‌های پزشکی محسوب می‌شوند، می‌توانند در درازمدت به آلودگی آب و خاک و خطرات زیست‌محیطی برای نسل‌های آینده منجر شوند.

همزمان، گزارش‌های دیگری منتشر شده است که نشان‌دهنده رویکرد متفاوت دولت‌ها در قبال واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته است، مانند سال گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، FDA، تاریخ انقضای تعداد زیادی از واکسن‌های منقضی شده مدرن را تمدید کرد. دو ماه، و سازمان بهداشت کانادا نیز عمر مفید واکسن‌های AstraZeneca را یک ماه افزایش داد.

بیشتر بخوانید  جوکر این هفته پخش نمی‌شود

اخبار دیگر حاکی از آن است که طی سال گذشته بسیاری از کشورهایی که این واکسن را تحت لیسانس کارخانه چندملیتی بریتانیایی-سوئدی AstraZeneca تولید کردند، پس از باقی ماندن مقدار زیادی از این واکسن روی دستشان، پیشنهادات وسوسه انگیزی برای اهدای این برند از واکسن ارائه کردند. ارایه شده. ایران از هفته های پایانی سال 2019 تا ابتدای زمستان سال گذشته بیش از 150 میلیون دوز واکسن وارد کرده است که حدود 120 میلیون دوز آن از نوع سینوفارم چینی است که از چین خریداری شده است، اما جدا از مقدار کمی اسپوتنیک. برندهای وی و بهارات از دیگر واکسن های خارجی که وارد ایران شد برندهای AstraZeneca بودند که در قالب محموله های اهدایی وارد کشور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید