ماجرای تجمع امروز مقابل سازمان غذا و دارو چه بود؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جمعی از خانواده های بیماران SMA امروز با تجمع مقابل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خواستار رفع مشکلات دارویی و توزیع داروهای وارداتی برای این بیماران شدند.

این افراد با اشاره به ورود محموله داروهای بیماران SMA طی 50 روز گذشته، با در دست داشتن پلاکارد، خواستار تسریع در روند توزیع داروهای وارداتی و تامین دارو برای همه این بیماران شدند.

سعید اعظمیان مدیر کل انجمن SMA ایران در حاشیه این جلسه گفت: 10 ماه پیش بیماران SMA مقابل شورای اسلامی تجمع کردند و پس از این جلسه ریاست محترم جمهور به حضور ما آمدند و با ایشان دیدار کردند. خانواده ها شخصاً و دستور داد که داروهای همه بیماران بلافاصله تهیه و توزیع شود.

وی افزود: بر اساس دستور وزیر بهداشت مقرر شد ارزیابی شش ماهه بیماران انجام شود و پس از شش ماه در مورد اثربخشی دارو بر روی بیمارانی که تحت درمان هستند تصمیم گیری شود. باید ادامه یابد و برای چه کسانی باید قطع شود.در صورت اثبات اثربخشی دارو، دارو باید به بیماران داده شود. پس از 10 ماه، تقریبا 50 روز پیش، اولین محموله دارو وارد کشور شد، اما تا امروز حتی یک دارو به دست بیماران نرسیده است.

مدیرعامل انجمن SMA تاکید کرد: اکنون بعد از 10 ماه سازمان غذا و دارو به ما می گوید که به دلیل مشکلات مالی تنها قادر به تهیه دارو برای 300 بیمار است. این در حالی است که در انجمن SMA حدود 761 نفر وجود دارد که از این تعداد 50 نفر فوت کرده اند و تقریبا 15 نفر به دلیل بی اثر بودن دارو کاندید دارو نیستند. در واقع در حال حاضر حدود 680 نفر متقاضی این دارو هستند که طبق اعلام سازمان غذا و دارو، برای 300 نفر از آنها امکان تهیه دارو وجود دارد، درخواست ما این است که دارویی که وارد کشور شده بلافاصله توزیع شود و سایر داروها بیماران به دقت برنامه ریزی شوند تا بدانیم در مورد آنها چه کاری انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید  یارانه تیرماه ۱۴۰۱ کی واریز میشود نی نی سایت + تاریخ واریز یارانه تیر ۱۴۰۱

وی با اشاره به بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانان که غربالگری های دوران بارداری را محدود کرده است، تصریح کرد: انجمن بیماران SMA ماهانه بین 10 تا 15 بیمار نوزاد ثبت نام می کند و این نوزادان در اولویت دریافت دارو هستند، اما برنامه ای وجود ندارد. به اینها

اعظمیان در ادامه با اشاره به گفتگوی تلفنی امروز خود با مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو پس از جلسه امروز، اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده توسط سازمان غذا و دارو و بر اساس منابع مالی موجود، فقط می تواند برای 300 نفر دارو تهیه کند و بقیه آنها توان مالی ندارند و قول نداده اند که دارو به ما بدهند. ما می دانیم که شرکت ها برای تهیه دارو مشکلی ندارند، مشکل فعلی ما تامین پول برای خرید دارو است.

چالش تهیه دارو برای بیماران خاص و نادر

تهیه دارو برای بیماران خاص و نادر همیشه یک چالش بوده است. داروهایی که به شکل محدود تنها در چند کشور و به تعداد محدود تولید می شوند، اما برای بیماران نادر مانند آب حیاتی هستند. سوالی که هر از چند گاهی باعث تجمع اعتراض آمیز بیماران و خانواده های آنها می شود، هرچند در مورد داروی بیماران مبتلا به SMA این تصور وجود دارد که با دستور مستقیم رئیس جمهور داروهایی برای این بیماران تهیه می شود. مشکلات بیشتر سوالی که پس از گذشت 10 ماه همچنان برای این خانواده ها چالش برانگیز است.

بیماری SMA یک بیماری ژنتیکی پیشرونده در نوزادان است که وزن آن به مرور زمان افزایش می‌یابد و برای جلوگیری از تشدید آن، بیماران مبتلا باید تحت درمان و مصرف دارو قرار گیرند.

بیشتر بخوانید  پیش بینی می شود 20 میلیون زائر اربعین وارد کربلا شوند

19 دی ماه 1400 بود که سید ابراهیم رئیسی پس از حضور در خانه ملت در جمع خانواده های بیماران SMA که در اعتراض به کمبود دارو سازماندهی شده بودند شرکت کرد و به خانواده ها اطمینان داد که دولت مشکل مواد مخدر کشور را حل خواهد کرد. و مشکلات درمانی به خصوص برای بیماران خاص مانند بیماران SMA از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.

پس از این دیدار و حضور رئیس جمهور در میان این بیماران، فردای آن روز 20 آذر 1400 دستور داد که داروهای مورد نیاز بیماران میان مدت و بلندمدت در اسرع وقت تهیه شود و خانواده های باید مکانیزم مناسبی برای بیماران فراهم شود و در عین حال مراکز و موسسات علمی مبتنی بر دانش نیز اثربخشی آن را بررسی کنند تا پس از اتمام این دوره تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود. .

بر اساس این دستور و بر اساس اقدامات انجام شده برای ثبت سفارش و نقل و انتقال وجه، سرانجام رئیس سازمان غذا و دارو از ورود اولین محموله داروهای بیماران SMA به کشور در 20 مرداد ماه جاری خبر داد. سال گذشته، داروی اسپینرازا به عنوان اولین داروی تحویلی به بیماران SMA وارد کشور شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو یک هفته بعد از ورود دومین محموله دارویی بیماران SMA به کشور خبر داد و اعلام کرد: داروی خوراکی ریزیدیپلام به عنوان تنها داروی خوراکی ارائه می شود. ” برای بیماران SMA.”

این در حالی است که حدود یک ماه پس از ورود محموله دارو به کشور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم انجام مطالعه برای ارزیابی اثربخشی دارو برای بیماران SMA، اعلام کرد. : پس از نتایج این مطالعه و تایید اثربخشی آن، داروها به صورت پایدار ارائه خواهد شد و این اقدام توسط معاونت پژوهشی وزارت بهداشت در داخل مطالعه طراحی شده و سپس اثربخشی آن به صورت علمی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  رتبه بندی معلمان از اول مهرماه 1400 اجرا می شود / اعتبار رتبه بندی معلمان به مدت 18 ماه اعلام شد.

بر این اساس، دو داروی تحویلی «اسپین‌رازا» و «رزیدی‌پلام» وارد فاز آزمایشی شدند تا برای سنجش اثربخشی به صورت هدفمند در اختیار بخش درمان قرار گیرند.

اکنون پس از گذشت حدود 50 روز از ورود محموله داروهای بیماران SMA به کشور، امروز خانواده های این بیماران مجدداً در مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند و آن را عدم توزیع دارو به بیماران عنوان کردند. و تقاضای تامین به موقع داروها را داشتند و تمامی بیماران شناسایی شده در کشور به بیماری SMA مبتلا شدند.

پیگیری های خبرنگار ما از مسئولان سازمان غذا و دارو تا لحظه انتشار این گزارش بی پاسخ ماند.

دیدگاهتان را بنویسید