لیلا حاتمی و پسرش روی فرش قرمز اختتامیه جشنواره| رفتار صمیمانه لیلا حاتمی بامردم



آنچه دیگران می خوانند:

لیلا حاتمی متولد 18 مهر 1351 در تهران، بازیگر است.لیلا حاتمی او در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه لوزان سوئیس فارغ التحصیل شد. لیلا حاتمی او دانشجوی مهندسی برق است که در حال بازنشستگی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.لیلا حاتمی وی تنها فرزند مرحوم علی حاتمی و زری کوشکم است. لیلا حاتمی او را در کنار پسرش مانی مصفا روی فرش قرمز اختتامیه جشنواره فیلم ونیز می بینید.

زندگی شخصی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در نهم مهرماه 1351 به دنیا آمد، پدرش علی حاتمی کارگردان مشهور سینمای ایران و مادرش زری خوشکام بازیگر بود. در تهران دیپلم ریاضی و فیزیک گرفت.

تحصیلات خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) آغاز کرد. پس از دو سال کار نیمه وقت، تحصیلات خود را در این رشته رها کرد و به دانشگاه لوزان سوئیس رفت و در آنجا به تحصیل در رشته ادبیات پرداخت.

زبان فرانسه آموخت.

به دلیل بیماری پدرش در سال ۱۳۷۵ تحصیل را رها کرد و به ایران بازگشت. در سال ۱۳۷۷ با علی مصفا ازدواج کرد. او از آن زمان در تهران زندگی می کند. او دو فرزند به نام های مانی و عسل دارد. لیلا حاتمی همچنین به پنج زبان انگلیسی، فرانسوی، فارسی، آلمانی و ایتالیایی صحبت می کند.

فعالیت حرفه ای لیلا حاتمی

اولین حضور او در سینما در نقش کودک کمال الملک (در فیلم «کمال الملک» به کارگردانی پدرش علی خاتمی) بود. در سال ۱۳۷۰ در فیلم دلشادگان که تهیه کنندگی آن نیز پدرش علی خاتمی بود به ایفای نقش پرداخت.

بیشتر بخوانید  صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.

پس از آن در سال ۱۳۷۵ برای اولین بار در فیلمی که کارگردان آن پدرش نبود (فیلمی از لیلا داریوش مهرجویی) در نقش زنی نازا بازی کرد و به همین دلیل از جشنواره فیلم فجر مدرک افتخاری گرفت.

دومین فیلم موفق او Ab i Ataš بود که در آن نقش یک فاحشه (مریم) را به خوبی بازی کرد. بازی آتیلا پسیانی، همسر و پسر عموی ماریاما، از دیگر نقاط درخشان فیلم بود. داود رشیدی در تمرینات تئاتر «منهای دو» خوش درخشید اما به دلیل بیماری مجبور به ترک تیم شد.

لیلا خاتمی در سال 1388 به همراه اصغر فرهادی و چند تن از بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین به جشنواره برلین دعوت شد، اما به هر دلیلی که برخی معتقدند در فیلم بعدی او (پله آخر) حضور دارد، دعوت نشد. در مراسم اختتامیه شرکت کنید

وی در این مراسم به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی برنده خرس نقره ای بهترین گروه بازیگر زن شد.

لیلا خاتمی در بهار ۱۳۸۹ به همراه علی مصفا در مراسم فرش قرمز فیلم جنایت (مسعود کیمیایی) شرکت کردند.

وی در تابستان امسال پس از اکران فیلم جدایی نادر از سیمین به فرانسه و ایتالیا سفر کرد و در افتتاحیه این فیلم به همراه اصغر فرهادی حضور داشت و پس از جدایی نادر از سیمین نامزد دریافت اسکار بهترین خارجی زبان شد. زمستان 1369. به همراه اصغر فرهادی و پیمان معادی به اسکار در آمریکا رفت.

پس از آن در مراسم اختتامیه جشنواره کن شرکت کرد و جایزه اصلی جشنواره را به متئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم رئالیتی اهدا کرد.

چند ماه بعد لیلا خاتمی به همراه همسرش علی مصاف و فرزندانش برای نمایش فیلم آخرین قدم در جشنواره کارلووی واری به جمهوری چک رفت و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را از آن خود کرد.

بیشتر بخوانید  امشب 400 هزار تومان به حساب سرپرستان واریز می شود

پس از آن پس از حضور علی مصفا در فرانسه برای حضور در فیلم جدید اصغر فرهادی، همراه او به فرانسه رفت و چند ماهی در آنجا ماند. وی پس از بازگشت به ایران در پاییز 1391 به همراه علی مصف در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی شرکت کرد.

لیلا حاتمی در بیشتر فیلم هایش نقش زنی از اقشار بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه را بازی می کرد که روحیه ای سرد و شخصیتی مستقل و قوی داشت.

این بازیگر از زمان حضور موفقش در فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره های معتبر بین المللی چندین بار در فهرست زیباترین زنان خاورمیانه قرار گرفته است.

همکاری با مدیران

بیشتر همکاری های لیلا حاتمی با داریوش مهرجویی بوده است. این همکاری ها شامل بازی در چهار فیلم (به ترتیب سال ساخت: لیلا، میک، آسمان محبوب و نارنجی پوش) است.

در این میان «لیلا» یکی از معروف ترین فیلم های مهرجویی است که لیلا خاتمی یکی از به یاد ماندنی ترین نقش های خود را در آن ایفا کرد.

پس از آن لیلا خاتمی بیشتر با کارگردانانی چون: علی مصفا، حمید نعمت الله، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان و علی حاتمی (دو فیلم) همکاری داشت.

لیلا حاتمی شخصاً کارگردان، فیلمنامه و نقشی را که باید برعهده بگیرد را از مهم ترین عوامل انتخاب پیشنهاد بازی می داند. و معتقد است که یک نقش خوش نوشته را می توان به خوبی بازی کرد. به گفته وی، کار با داریوش مهرجویی راحت تر از سایر کارگردانان است.

او همچنین با کارگردانان فیلم اول مانند صفی یزدانیان، عادل ایراقی و سهیل بیراگی همکاری داشت.

بیشتر بخوانید  ایتالیا 20 میلیون یورو از یورو درآمد دارد / عکس

سینمایی

سال تولید، عنوان فیلم، کارگردان

خوک مانی اصل 1396

بمب بمب معادی 1396

1395 دل دیوانه بهمن فرمان آرا

1394 رگ خواب حمید نعمت الله

2014، سهیل بیرکی هستم

1393. دوره عشق علیرضا رئیسیان

1392 در دنیای شما ساعت چند است؟ صفی یزدانیان

1391 سر به مهر هادی مقدموست

1390 داریوش مهرجویی با رنگ نارنجی

آخرین قدم های علی مصفه در سال 1388

1388. دیدار با لیلا عادل ایراقی

2009 جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی

1388 سعادت آباد مازیار میری

1387 اسمان محبوب داریوش مهردزویی

2008 چیزهایی هست که شما نمی دانید، فردین صاحب الزمانی

1387 سرگردان در مه اثر بهرام توکلی

1386. تولد 40 سالگی علیرضا رئیسیان

1386 بی پولی حمید نعمت الله

1385 شیرین عباس کیارستمی

1386 هر شب من رسول صدر عاملی هستم

1383 شاعر زباله، محمد احمدی

حکم سال ۱۳۸۲ علیه مسعود کیمیایی

سالاد فصل فریدون جیرانی 2013

1381. چهره زنی در دور توسط علی مصفا

1380 ارتفاع ستون ابراهیم حاتمی کیا

1380 ایستگاه متروکه علیرضا رئیسیان

مربای شیرین مرضیه برومند 1379

1379 آب و آتش فریدون جیرانی

1378 میک بی داریوش مهرجویی

1377 شیدا کمال تبریزی

1375 لیلا داریوش مهرجویی

1370 عاشق علی خاتمی

1363 کمال الملک علی خاتمی

تلویزیون

عنوان فیلم

ماه تی تی داوود میرباقی 1395

محله سامان مقدم 1395

پرونده انگلیسی سیدضیاءالدین دری ۱۳۷۸


دیدگاهتان را بنویسید