لوئیس، روستایی سنگی در دسفول



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، لوئیس روستایی از توابع شهرستان شاهیون از توابع شهرستان دسفول در استان خوزستان در ایران است. لوئیس یکی از پنج روستای هدف گردشگری استان خوزستان است.
با وجود عمر طولانی این روستای تاریخی در بافت خانه های قدیمی، همچنان شاهد نحوه زندگی، فرهنگ و سنت، گویش، آداب و رسوم و برگزاری مراسم های مختلف به صورت کاملا سنتی خواهیم بود. انارهای متعدد، رودخانه‌ها، کوه‌های عظیم، دیواره‌های طبیعی کوه نوردی و چندین زیارتگاه (سه میخ، گوشه‌های قدیمی و…) و فسیل‌های لابی سه از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

روستای لوئیس در سال 1387 به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان خوزستان شناسایی شد.

وقتی به جنوب ایران سفر می کنید روستاهای زیادی را می بینید که قدمت زیادی دارند و در طول سالیان متمادی سنت و فرهنگ خود را حفظ کرده اند یکی از آنها روستای لوئیس است که در شهرستان دارفول در استان ایران قرار دارد. خوزستان.

در شمال غربی این روستا منظره ای از کوه لنگر و از غرب به دره کول وجود دارد که می توانید چند روزی را به گشت و گذار در این مناطق بگذرانید. آب و هوای معتدل کوهستانی روستای لوئیس در اکثر فصول سال به جز تابستان، آب و هوای خوبی را فراهم می کند و مکانی عالی برای تعطیلات زمستانی است. کوه‌های زیبا، مراتع سرسبز، باغ‌های میوه و آبشارها بخشی از چشم‌انداز است. علاوه بر درختان انار می توان درختان ارس، انجیر، بادام و بابونه را نیز دید که در منظره ای بسیار زیبا مشرف به افق قرار گرفته اند.

قدمت تاریخی، بافت سنگی و معماری خانه ها، همجواری با روستاهای گردشگری سزار و گوشا، طبیعت بکر، باغ های انار و نخلستان، دامنه های لنگرکوه، مسیر معروف پیاده روی به سمت امام رضا (ع) و جاده آسفالته از ویژگی های این روستا است. .

بیشتر بخوانید  آیا این جواهر واقعا نفرین‌شده است؟! + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

روستای لوئیس در ۷۳ کیلومتری شمال شهر دسفول با مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی روستای سید ولی الدین از توابع شاهون در دسفول قرار دارد. در دامنه کوه لنگر . این روستا از شمال غربی با کوه لنگر و از غرب با دره کول همسایه است. در ارتفاع 970 متری از سطح دریا واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

روستای قدیمی

بافت فعلی روستای لوئیس بیش از هفتصد سال قدمت دارد. بر روی برخی از بناهای روستا کتیبه ای با این تاریخ وجود دارد. (مانند خانه حیدر عباسی) اما وجود آسیاب های مربوط به دوره ساسانی تاریخ این منطقه را از زمان جنگ ایران و روم نشان می دهد و طبق تحقیقات گروهی از ایتالیایی ها نام این روستا لوئیس بخشی از نام ژنرال رومی نامگذاری روستای همجوار به «قیصر» نیز مؤید این ادعاست.

معماری

این روستا دارای سبک معماری خاصی است که از تمامی قسمت های موجود ساختمان استفاده بهینه می کند. مثلاً از ستون های ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده می شد و یا طرح و متریال ساختمان به گونه ای بود که دمای لازم برای نگهداری کالاها و مصالح مورد نظر را در فضاهای مختلف داشت. در و پنجره ها چوبی بوده و جهت واحدهای مسکونی استفاده از گرما و نور خورشید در جنوب می باشد.
جاده های عمومی آن دارای ویژگی خاصی است و برای اطمینان از سرعت و سلامت عابران پیاده برای رسیدن به محل فعالیت در اطراف روستا یا خانه طراحی شده است. بیشتر مصالح به کار رفته در این روستا سنگ است. روستای لوئیس به روستای سنگی دسفول نیز معروف است.

دیدنی های روستا

چنار و چشمه کنار آن از مناظر زیبای این روستاست. یکی از بناهای تاریخی و مذهبی آن آرامگاه سید ولی الدین گوشه ها است که جد سادات گوشه ها و کاظمینی در دسفول است.
بقایای آسیاب ها از دیگر آثار تاریخی روستا هستند که مربوط به دوره ساسانی بوده و از ویژگی های پیشینه تاریخی این روستا به شمار می روند.
یکی دیگر از مناظر طبیعی کوه لنکر در رشته کوه های زاگرس است که منظره بسیار زیبایی را به نمایش می گذارد. این کوه به دلیل مجاورت با این روستا گاهی کوه لیوس نیر نامیده می شود.
وسعت انارهای اطراف روستا جلوه خاصی به آن بخشیده است. این باغ ها هوا را لطیف کردند و روستای لوئیس را زیبا کردند.

بیشتر بخوانید  کاهش محدودیت سفری در سه کشور

پوشش گیاهی و جانوری این منطقه

درختان کنر، انار، انجیر و بادام، گل گاوزبان، بابونه و گیاهان علوفه ای پوشش گیاهی زیبایی را در اطراف روستا فراهم می کردند. همچنین جنگل های بلوط و کلخنگ و بادام از دیگر جاذبه های این روستا است.
جانوران منطقه با دارا بودن گونه های کمیاب جانوری از جمله شغال، گرگ، روباه، خرگوش، آهو، قوچ، میش، بز، خوک، خرس، پلنگ، کفتار، کبک و قرقاول گردشگرانی را به سمت خود جذب می کند که عاشق طبیعت هستند.

گمرک

مراسم و آیین های خاصی در این روستا برگزار می شود که می توان به عزاداری های سنتی و مذهبی در ماه محرم و صفر اشاره کرد.
از دیگر مراسم ویژه روستا می توان به عروسی های محلی، تولد اولین فرزند، جشن باران و جشن کشت و کار اشاره کرد. بازی ها و ورزش هایی مانند کشتی محلی و تیرک نیز در میان روستاییان رواج دارد.

مراسم عروسی

تمامی مراحل عروسی در این روستا از خواستگاری تا طغیان، حنابندون و عروسی به صورت کاملا سنتی با حضور بزرگان خانواده برگزار می شود.

یک جشن تولد ویژه برای اولین فرزند

با تولد اولین فرزند، مراسم زیبا و بدیع توسط والدین و پدربزرگ و مادربزرگ نوزاد برگزار می شود.

ما اولین باران را جشن می گیریم

اهالی روستا همه ساله در آغاز فصل زمستان که برای اولین بار باران می بارد به برکت این فیض الهی روز شکرگزاری را جشن می گیرند.

جشن آغاز کشت

همه کشاورزان روستا در ابتدای فصل رشد گرد هم می آیند و با تقسیم کارها و وظایف مختلف به افراد به صورت گروهی، تمامی مراحل از کاشت تا برداشت زمین یکدیگر را انجام می دهند، بنابراین هر قوم موظف به انجام کارهای ویژه از جمله آماده سازی است. ابزار و ادوات کشاورزی، تهیه کود، حفر سنگرهای آبی، کاشت بذر و غیره.

بیشتر بخوانید  بازی های المپیک 2020 توکیو مکان مخصوص نماز در فرودگاه توکیو + عکس - اخبار ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم

خدمات تشییع جنازه

برگزاری مراسم تعزیه ابا عبد الحسین ع، این روستا بر اساس سنت ها و اعتقادات مذهبی خود، مراسم سنتی «روستای گردون» ساخت علم و بیرق را برپا می کند و مقصد نهایی آنها روستای گوشه است.

موسیقی

دال و سرنا اصلی ترین سازهای مورد استفاده در اجرای موسیقی هستند و موسیقی محلی بختیاری در آن رایج است.

صنایع دستی و سوغاتی

کاپو، چوگا، قالی، سیاه چادر و قالیچه از مهم ترین صنایع دستی مردم این روستا است که به صورت هنرمندانه توسط زنان و دختران روستایی بافته می شود.
یکی از بهترین سوغاتی های این روستا خیار انار و صنایع دستی روستا می باشد.

غذای خانگی

از غذاهای محلی معروف روستا می توان به کباب بره و آبگوشت محلی اشاره کرد.

مسیر دسترسی

روستای لوئیس در 73 کیلومتری شمال شهر دسفول قرار دارد. از جاده شمالی شهر دسفول و مسیر شهیون پس از عبور از روستاهای صالح آباد و گوشا به این روستا خواهیم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید