مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

لندن به دنبال خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



در پی رای دادگاه حقوق بشر اروپا که منجر به لغو اولین پرواز انتقال پناهجویان به رواندا شد، بریتانیا قصد دارد از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر خارج شود.

سخنگوی رسمی بوریس جانسون امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت که همه گزینه ها برای بهبود طرح رواندا روی میز است.

پرتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در سخنانی در مجلس عوام گفت که دولت به سیاستی که کلیسای انگلیس آن را برای ولیعهد چارلز شرم آور و “وحشتناک” توصیف کرد، علی رغم چالش های قانونی، ادامه خواهد داد. وی منتقدان این طرح را “اراذل و اوباش” نامید که با تلاش دولت و “اراده مردم” مخالفند.

دولت انگلیس قصد دارد با فرستادن پناهجویان به مکانی در فاصله 6000 کیلومتری از سیاست قبلی استرالیا الگوبرداری کند. بنابراین، دولت جانسون در تلاش است تا مهاجران را از عبور غیرقانونی کانال مانش باز دارد.

اولین پرواز پناهجویان از بریتانیا به ایالت آفریقایی رواندا که قرار بود شب گذشته انجام شود، در آخرین لحظه با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا لغو شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا حکم داده است که پناهجویانی که از بریتانیا به رواندا فرستاده می شوند، به رویه های اعزام منصفانه و کارآمد دسترسی نخواهند داشت.

این حکم همچنین به حکم اخیر یک قاضی بریتانیایی در رد درخواست فوری برای لغو پرواز رواندا اشاره می کند و تاکید می کند که “پرواز پناهجویان به رواندا باید فورا متوقف شود”.

ایو کوپر، وزیر سایه بریتانیا، طرح رواندا را “سیاست کثیف و شرم آور” توصیف کرد و گفت هیچ کس جز وزیر کشور مقصر نیست.

اما خانم پاتل می گوید که اگرچه حکم دادگاه اروپایی حقوق بشر “ناامید کننده و تعجب آور بود، اما ما همچنان به این سیاست متعهد هستیم.”

بیشتر بخوانید  خواستگاری از کیمیا علیزاده در فرودگاه بعد از طلاقش

او استدلال کرد که منتقدان دولت جایگزینی برای “مهاجرت کنترل نشده” ارائه نکرده اند. وزیر کشور بریتانیا مدعی شد که طرح رواندا مهاجران را از استثمار توسط قاچاقچیان انسان که آنها را در سفری خطرناک از طریق کانال مانش فرا می‌خوانند، باز می‌دارد.

وی افزود: دولت دست از این کار بر نمی دارد. «ما از چالش‌های قانونی لحظه آخری ناامید نخواهیم شد و اجازه نخواهیم داد عاملان این طرح را متوقف کنند.

طرح رواندا باعث اعتراضات گسترده بین المللی و داخلی شده است. یک مقام ارشد سازمان ملل طرح دولت انگلیس را نقض قوانین بین المللی خواند. جیلیان تریگز، مشاور کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، می گوید تلاش دولت برای “تأیید” مسئولیت مهاجران به کشوری دیگر غیرقابل قبول است و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به شدت این اقدام را محکوم می کند.

وی افزود که بر اساس تجربه، پناهجویان کشورهای فرستنده را ترک کرده و پس از مدتی دوباره مهاجرت کردند. یک مقام سازمان ملل تصریح کرد که این یک راه بازدارنده و موثر برای کنترل پناهجویان نیست.

جمهوری اسلامی ایران نیز طرح رواندا را ننگی تاریخی برای لندن و همه کسانی دانست که تمام تلاش خود را صرف سرپوش گذاشتن و پاکسازی تاریخ استعماری خود کردند.

اما در داخل موسسه خیریه، آنها هشدار می دهند که “تصمیم ظالمانه و نفرت انگیز” دولت برای جابجایی پناهجویان در هزاران مایل دورتر، نه تنها مشکل مهاجرت را حل نمی کند، بلکه “به هرج و مرج انسانی بیشتری می انجامد” و حدود 1.4 میلیارد پوند هزینه خواهد داشت. .

بیش از 160 سازمان خیریه و فعال حقوق بشر روز گذشته در نامه ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس، طرح دولت در این زمینه را محکوم کردند و آن را ظالمانه و شرم آور خواندند. در این نامه آمده است: «این یک روش شرم‌آور و بی‌رحمانه برای رفتار با کسانی است که برای محافظت به بریتانیا آمده‌اند تا از آزار و اذیت یا درگیری اجتناب کنند.» فعالان حقوق بشر با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در رواندا، طرح دولت را “بی رحمانه و غیراخلاقی” خواندند.

بیشتر بخوانید  ۲۳ ایده متفاوت از کتابخانه گوشه‌ای برای اتاق خواب و سالن

اسقف اعظم بریتانیا نیز در اظهاراتی بی سابقه مخالفت خود را با این طرح غیرقانونی اعلام کرد و این تصمیم دولت را خلاف موازین مذهبی خواند. جاستین ولبی ماه گذشته گفت که قبول مسئولیت پناهجویان چیز خوبی نیست. وی با بیان اینکه رسیدگی به جزییات بر عهده سیاستمداران است، خاطرنشان کرد: اصولاً باید رضایت خداوند در نظر گرفته شود.

این کشیش مسیحی تصریح کرد که طرح دولت نباید ارزش های ملی مبتنی بر اعتقادات مسیحی را نقض کند. بر این اساس وی خاطرنشان کرد که اعزام پناهجویان به رواندا مغایر با آموزه های دینی و فطرت الهی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *