لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ مشکل همینه!


اگر به زیبایی دندان های خود فکر می کنید، احتمالاً بین دو گزینه لمینت و کامپوزیت شک دارید. برای داشتن بهترین و مناسب ترین انتخاب ابتدا باید با تفاوت های آنها به خوبی آشنا شوید و سپس به سراغ لمینت یا کامپوزیت بروید. پس برای دریافت پاسخ به سوال رایج “لمینت زیباتر است یا کامپوزیت” تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

لمینت چیست؟

لمینت دندان روکش نازکی به رنگ خود دندان است که با قرار گرفتن روی دندان ایرادات آن را از نظر رنگ و ظاهر کاملاً می پوشاند. لمینت در واقع استحکام مینای دندان را افزایش داده و در نتیجه دندان هایی یکنواخت و بادوام می دهد. لمینت بیشتر از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می شود که بسته به صلاحدید دندانپزشک و سبک زندگی شما متفاوت است.

لمینت دندان در دو دسته ونیر کامپوزیت و سرامیکی قرار می گیرد. روکش کامپوزیت به دلیل تراشیدن دندان ها و ضخامت کم نسبت به مدل سرامیکی محبوبیت بیشتری دارد. اما نوع سرامیکی آن نیز برای افرادی که به دنبال لمینت باکیفیت هستند انتخاب ایده آلی است.

مزایا و معایب لمینت

لمینت مانند هر وسیله زیبایی دندان دارای مزایا و معایبی است. دانستن این موارد می تواند به شما در انتخاب یا عدم انتخاب لمینت کمک کند. در زیر مزایا و معایب پارکت لمینت را توضیح داده ایم.

فواید

  • زیبایی یک لبخند
  • بدون لکه
  • طبیعی و شفاف باشید
  • انعطاف پذیری

کمبود

  • عدم امکان حذف
  • آلرژی
  • آسیب دندان
  • یک فرآیند زمان بر
  • اصلاح با مینا

تمامی موارد فوق جدا از اینکه بخشی از مزایا و معایب لمینت است تا حد زیادی به کیفیت مواد مصرفی و نحوه انجام آن بستگی دارد. به عنوان مثال ممکن است دندان های فردی به دلیل استفاده از مواد بی کیفیت حساس باشد اما به دلیل مراجعه به دندانپزشک مجرب این مشکل را تجربه نخواهید کرد.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت پوشش نازکی از پرکننده های دندانی است که برای بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود. به عبارتی دندانپزشک متخصص مواد را روی دندان گذاشته و در نهایت با نور مخصوص آن را در جای خود ثابت می کند.

انواع مختلفی از کامپوزیت ها از جمله هیبریدها، میکروفیلامنت ها، ماکروفیل ها و نانوکامپوزیت ها وجود دارد. تفاوت این کامپوزیت ها بر اساس اندازه ذرات به کار رفته است و متخصص بهترین نوع را در هنگام آهنگسازی برای شما انتخاب می کند. اما به طور کلی هیبرید مقاومت سایشی بالایی دارد و اندازه ذرات آن حدود 10 تا 5 میکرومتر، ذره میکروفیلم کمتر از 100 نانومتر، ذره ماکروفیل 10 تا 50 میکرومتر و اندازه ذرات نانوکامپوزیت 20 نانومتر است.

مزایا و معایب کامپوزیت ها

روش دیگری که امروزه برای پوشاندن عیوب و زیباسازی لبخند بسیار رایج است، کامپوزیت دندان است. اما قبل از انجام این کار، بهتر است از مزایا و معایب احتمالی آن آگاهی کامل داشته باشید تا از تراکم دندان های خود پشیمان نشوید.

فواید

  • در یک جلسه قابل انجام است
  • قیمت مناسب
  • دندان های خود را تا حد زیادی حفظ کنید
  • قابل تعمیر و تعویض

کمبود

  • مستعد لک شدن
  • نیاز به مراقبت تقریبا زیاد است
  • طول عمر کوتاه
  • کار غیر طبیعی
  • ناتوانی در سفید کردن دندان

طول عمر کامپوزیت معمولا بین 5 تا 7 سال است، اما از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند حتی کمتر باشد. این به دلیل سبک زندگی و روش های مختلف مراقبت از دندان ها پس از کامپوزیت است. بنابراین کامپوزیت به طور کلی روشی است که نیاز به حفاظت بالایی دارد و در غیر این صورت توصیه نمی شود.

مقایسه جامع تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت و لمینت نیز روکش هایی برای زیباسازی و صاف کردن دندان ها هستند که در نحوه ساخت و مواد به کار رفته اندکی با هم تفاوت دارند. به همین دلیل در ادامه به بررسی تفاوت لمینت ها و کامپوزیت ها و بررسی آنها از ابعاد مختلف می پردازیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.


لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟  مشکل همینه!

زیبایی

اگر با این سوال مواجه هستید که لمینت زیباتر است یا کامپوزیت، این قسمت پاسخ سوال شماست! از نظر زیبایی هم لمینت و هم کامپوزیت نتایج خوبی دارند و می توانید لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید. اما لمینت اغلب به دلیل مواد استفاده شده درخشنده تر و زیباتر است.

از نظر طبیعی بودن و شفافیت، لمینت قطعا انتخاب بهتری است زیرا شباهت زیادی به مینا دارد و در برابر لکه و … مقاوم است. البته اگر دندانپزشک کامپوزیت را به خوبی پولیش دهد ظاهر خوبی دارد اما ظاهر لمینت باز هم بهتر است.

نکته مهم دیگر وجود طیف گسترده ای از رنگ ها در لمینت است که می توانید با توجه به رنگ طبیعی دندان خود بهترین انتخاب را داشته باشید. در مورد کامپوزیت ها اینطور نیست و ممکن است تفاوت های جزئی در رنگ دندان های شما وجود داشته باشد.

هزینه

اگر قیمت برای شما مهم است، حتما باید کامپوزیت را انتخاب کنید. زیرا لمینت با توجه به مواد مصرفی و نحوه ساخت آن هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. همچنین، از آنجایی که اکثر شرکت های بیمه از هزینه های دندانپزشکی پشتیبانی نمی کنند، این احتمالاً برای بیشتر افراد قابل توجه است.

زمان

زمان مورد نیاز برای کامپوزیت معمولا کوتاه است و اغلب در یک جلسه به پایان می رسد. اما لمینت به دلیل آماده سازی و روش های نصب آزمایشگاهی زمان بیشتری برای آماده سازی نیاز دارد. پس اگر حوصله انجام کارهای زیبایی دندان هایتان را ندارید حتما این را هم در نظر بگیرید.

دوام

اگر می خواهید چندین بار دندان های سالم و زیبایی داشته باشید لمینت بهترین گزینه است. در بهترین حالت، کامپوزیت حدود 5 تا 7 سال و لمینت حدود 10 تا 15 سال دوام می آورد. البته این دوام به نحوه مراقبت و کیفیت مواد مصرفی هنگام لمینت یا کامپوزیت نیز بستگی دارد. از نظر استحکام، لمینت مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ها دارد.

چگونه مراقبت کنیم

لمینت شباهت زیادی به مینا دارد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اما در مورد کامپوزیت ها اینطور نیست و به دلیل مواد خاص آن باید به غذایی که می خورید توجه داشته باشید و از موادی که باعث تغییر رنگ دندان می شود اجتناب کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که نمی توانید از روش های سفید کننده در کامپوزیت برای از بین بردن زردی یا لکه استفاده کنید. اما در مورد لمینت اینطور نیست و با مراجعه به دندانپزشکی می توانید تمام مشکلات ظاهری دندان های خود را به راحتی حل کنید.

زیباترین لمینت یا کامپوزیت را کجا درست کنیم؟

همانطور که در این قسمت از مقاله مشاهده می کنید، لمینت یا کامپوزیت یک امر سلیقه ای است و هر دو گزینه برای بهبود ظاهر و زیبایی دندان ها کاملا مناسب هستند. بنابراین مهمترین موضوع کیفیت مواد و مهارت دندانپزشک در انجام لمینت یا کامپوزیت می باشد. یکی از بهترین دندانپزشکان کشور دکتر رها رادفر است که از بهترین و با کیفیت ترین مواد با جدیدترین متدهای دندانپزشکی استفاده می کند.


بیشتر بخوانید  خواص بینظیر گیاه نازباتلاقی (BACOPA) در طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید