لزوم شناخت نسل جدید از مسائل دفاع مقدس




گزارش کردن تو خبر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه های صدا و سیما پخش می شود، جمعی دیگر از جانبازان دفاع مقدس در مراکز استان ها از طریق ارتباط تصویری با حسینی امام خمینی) مرتبط هستند.

آنچه در زیر در اختیار مخاطبان قرار دارد، «بسته‌های خبری» است که فقط برای بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پایگاه خبری KHAMENEI.IR و حساب‌های رسمی ایشان در شبکه‌های اجتماعی و «متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» طبق معمول منتشر شده است. رویه، تا ساعاتی دیگر در بخش “بیانات” این پایگاه منتشر خواهد شد.

دیدار فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

* شما بزرگان خیلی از مسائل دفاع مقدس را می دانید اما نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی شناسد. ما باید مثل شما نسل جدید را به مسائل دفاع مقدس بشناسیم و بفهمیم. این چیزی است که من از خودم و دیگران انتظار دارم.

من تا حدودی با جوانان ارتباط دارم، گاهی سؤال می کنند و صحبت می کنند، می بینم خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی دانند. دوست دارم این حقایق دفاع مقدس به گوششان برسد. حقایقی که ما در دفاع مقدس به آن توجه می کنیم، دیگر ادعای صرف نیست. ما مدعی بودیم که تمام قدرت های جهانی علیه ما می جنگند. اما الان اعتراف می کنند کسانی که می گفتند ما فقط مدعی هستیم.

* حمله نظامی به کشور دور از انتظار نبود. بله صدام حمله کرد اما پشت سر صدام استکبار جهانی بود. کشورهای استکباری نیز او را تشویق کردند و به او چراغ سبز نشان دادند و به صدام قول حمایت دادند و به عهد خود وفا کردند.

بیشتر بخوانید  ماشین های لجن کش در پارکینگ های اصفهان تمیز می شوند - آژانس Mer | اخبار ایران و جهان

دیدار فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

حمله این کشورها به نظام انقلابی کاملاً طبیعی بود، زیرا به شدت از انقلاب اسلامی ایران عصبانی بودند. این انقلاب کارهایی کرد که ما آن روز متوجه نشدیم اما استکبار جهانی متوجه آن شد. این انقلاب فقط یک شکست سیاسی لحظه ای استکبار نبود. انقلاب اسلامی ایران تهدیدی برای امپراتوری نظام السلطنه بود.

این که یک ملت از آمریکا و قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان آن زمان نترسد برایشان اصلا قابل تحمل نبود. این یک نظام سیاسی است که در جایی مستقر شد که نقطه امید و حمایت و طمع مطلق آمریکا بود. لذا به دنبال انتقام و ضربات بودند. حملاتی مانند کودتا و حمله هوایی در طبس و تحریک اقوام را نیز انجام دادند، اما به جایی نرسیدند. آنها مجبور بودند از طرف همسایگان خود جنگ نظامی راه بیندازند.

* باید دید هدف از حمله صدام به ما چه بود؟ هدف صدام در مرحله اول تجزیه کشور و جدایی خوزستان از کشور بود. خوب، خوزستان یکی از بهترین دفاع ها را خودش انجام داد. بله، مردم از سراسر کشور به خوزستان رفتند، اما در خود خوزستان، چهره های برجسته مجاهدی مانند علی هاشمی از چهره های درجه یک دفاعی هستند.

یکی از اهداف بعدی به زانو در آوردن ملت ایران بود. آنها می خواستند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و سرنوشت ایران را تغییر دهند. آنها می خواستند صدای مردم ایران را سرکوب کنند. ملت ایران پیام جدیدی برای جهان داشت. آنها می خواستند این پیام به دستشان نرسد. پیام مقاومت و ایستادگی و دست نکشیدن در برابر قلدری و تبعیض بین المللی.

دیدار فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

آنها می خواستند ملت های دیگر این درس را بگیرند که اگر کسی علیه آمریکا قیام کرد مانند ملت ایران سرکوب می شود و هدف نهایی و اساسی بستن فصل مقاومت بود.

بیشتر بخوانید  جزئیات اولین جلسه دادگاه مهرشاد سهیلی

پاسخ مردم ایران این بود که همه این اهداف را خنثی کنند و دقیقا برعکس اهداف آنها اتفاق افتاد.

* سه عنصر قدرت انقلاب و رهبری ائمه اطهار(ع) و ویژگی های بارز ملت ایران، خطر بزرگ جنگ را به یک فرصت بزرگ تبدیل کرد. این یکی از سرفصل های پرشور دفاع مقدس است که نیاز به کار زیادی در این زمینه دارد. فرصت هایی که در اثر دفاع مقدس در کشور به وجود آمده برای اکثر مردم ناشناخته است.

* دفاع مقدس آزمونی برای وفاداری ارتش جمهوری اسلامی به نظام مقدس اسلامی خواهد بود و از سوی دیگر سپاه به عنوان حقیقت درخشان قیام کرده است.

یکی از موارد تبدیل تهدید به فرصت در دفاع مقدس، مسئله حکومت نظامی کشور بود. وقتی جنگ شروع شد، ما وضعیت نظامی خوبی نداشتیم. ارتش قبل از انقلاب ضربه خورده و سپاه هنوز بهبود نیافته است. دفاع مقدس از یک سو آزمون وفاداری ارتش جمهوری اسلامی به نظام مقدس اسلامی است و از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حقیقت درخشان قیام کرده است.

در دفاع مقدس محبوبیت نیروهای مسلح افزایش یافت. وقتی مردم یک کشور به نیروهای مسلح علاقه مند می شوند، احساس امنیت در آن کشور به وجود می آید. این احساس امنیت بسیار مهمی است که دفاع مقدس به مردم داد.

البته این را هم بگویم که این محبوبیت و اقتدار نیروهای مسلح تا زمانی ادامه خواهد داشت که حرکت مترقی خود را حفظ کنند و از دشمن عقب نمانند. البته نیروهای ما تا به امروز خیلی خوب حرکت کرده اند. قضاوت من در این زمینه چنین است. اما خطر توقف باید همیشه در نظر گرفته شود. توقف یعنی برگشتن. زیرا دشمن همیشه در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید  نحوه اعطای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن مشخص شد

* امروز خوشبختانه کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است. یعنی وضعیت نظامی کشور به جایی رسیده است که کشور نگران تهدیدات خارجی نیست و دشمنان هم آن را می دانند.

حس برنامه ریزی و عقلانیت در یک سری تحرکات نظامی هشت ساله در رویدادهای جنگی قابل توجه است. برخی از راه ها و روش های مورد استفاده در دفاع مقدس، ابتکاراتی آموختنی بود.

دفاع مقدس این اصل را به ملت ایران تبیین کرد که حفاظت از کشور با مقاومت حاصل می شود نه تسلیم. این احساس ضرورت مقاومت باعث ایجاد اعتماد به نفس درونی شد و این مقاومت به دشمن آموخت که قدرت و مقاومت داخلی ایران را در محاسبات خود لحاظ کند.

مردم با این روحیه مقاومت توانستند بسیاری از نقشه های دشمن را شکست دهند و دشمن را شکست دهند. دشمن حداکثر فشار را وارد کرد و ناکام ماند. دشمن نقشه جدیدی را برای خاورمیانه در پیش گرفت که شکست خورد. دشمن شروع به حمله هوایی و دریایی به مرزهای ما کرد و ناکام ماند. خودباوری ملی یعنی همین.

* روایات تحریف شده، کذب و دروغ درباره دفاع مقدس و اصل انقلاب باید پاسخ داده شود.

الان هم می بینم کتاب ها و فیلم هایی که صهیونیست ها یا آمریکایی ها و اروپایی ها نوشته اند و فیلم گرفته اند که به دروغ وانمود می کنند نقطه تاریکی در انقلاب و نهضت ملت ایران هستند. بر خلاف اینها باید تلاش کرد و آنهایی که اهل فکر و کار و هنر هستند باید کاری کنند.

امیدواریم خداوند به ما اجازه دهد تا آنچه را که در قبال هر یک از ما بر عهده داریم انجام دهیم.

مشروح اخبار و تصاویر تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید