طبق گزارش ها گزارشگر بیشتر، امین اعظمی ، کارشناس حمل و نقل وی در یادداشتی به مشکلات حمل و نقل صادرات زمین و جاده محصولات ایرانی به روسیه می پردازد و راه حل هایی برای این مشکلات ارائه می دهد که متن کامل آن را می خوانید:
در حال حاضر ، راه اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه مرز زمینی آستارا و از طریق آذربایجان است. واقع در غرب دریای خزر ، هم مرز با روسیه و نزدیکتر به مراکز پرجمعیت آن مانند مسکو و سن پترزبورگ ، به مهمترین حلقه تدارکاتی بین ایران و روسیه تبدیل شده است.
افزایش بی سابقه ترافیک کامیون در آن سوی مرز آستارا
در سالهای اخیر ، به دلیل افزایش چشمگیر و بیش از دو برابر صادرات ایران به روسیه ، ترافیک در این مسیر به شدت افزایش یافته و منجر به رونق و ازدحام در این جاده ترانزیتی شده است.
به عنوان مثال ، ترافیک در مرز با آستارا در ماه های منتهی به فوریه 2016 نسبت به سال های گذشته 30 درصد افزایش یافته است. همچنین طبق گفته فریبرز مرادی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان ، در سه ماهه نخست سال جاری 232 هزار و 206 تن کالا از مرزهای زمینی آستارا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است. به گفته وی ، در سه ماه نخست امسال 26 هزار و 517 کامیون از مرزهای زمینی آستارا تردد کردند که از این تعداد 12 هزار و 524 کامیون با متوسط 135 بار در روز از مرز آستارا و 13 هزار و 993 کامیون با متوسط 150 دستگاه وارد کشور شدند. ماشین ها از مرز خارج شدند. آستارا.
مشکلات داخلی در مرز آستارا
علاوه بر مشکلات و موانع آذربایجان ، که باعث می شود کامیون ها در مهمترین مسیر ترانزیت از ایران به روسیه ، در این طرف مرز و در گمرک آستارا در ایران متوقف شوند ، مشکلات مختلف از عبور کامیون ها جلوگیری می کند.
یکی از پرمشغله ترین قسمتهای گمرک آستارا ، اصطلاحاً “روش فرز” است. جیری میزان سوخت موجود در تریلرها) شرکت نفت برای تعیین میزان گازوئیل در کامیون ها است. به دلیل اختلاف زیاد قیمت سوخت در ایران و سایر کشورها ، شرکت نفت برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید آن را اندازه گیری و ارزیابی کند. بهره وری درست است ، این امر منجر به تأخیر کامیون و صف در گمرک آستارا می شود.
مسئله دیگر پراکندگی و بهم ریختگی دفاتر و م institutionsسسات با توجه به موقعیت در منطقه گمرک است. بیش از 10 سازمان دولتی در امور گمرکی دخیل هستند و هر یک باید نظارت و ارزیابی خاص خود را داشته باشند. اما موقعیت نامتناسب آنها باعث ایجاد سردرگمی ، ناهماهنگی ، ازدحام و در نهایت به تعویق انداختن ، ایجاد صف های طولانی برای کامیون ها می شود.
همین مشکل باعث کشیده شدن صف های کامیون در شهر آستارا و ایجاد ترافیک و نارضایتی شهروندان این شهر مرزی است. از طرف دیگر ، گمرک در کشورهای دیگر مانند خط تولید است که کامیون ها از یک طرف وارد می شوند و مقامات نظارتی اسناد مربوطه را بدون نیاز به پیاده شدن رانندگان در اسرع وقت و امکان سرعت بیش از مرزها بررسی می کنند. .
زیرساخت مرزی ناکافی بین ایران و آذربایجان
مشکل دیگری که به هر دو طرف برمی گردد پل است آستاراچای و- این پل در مرز بین دو طرف و رودخانه است آستاراچای که متأسفانه شرایط خوبی ندارد و عرض پل متناسب با اندازه عبور از آن نیست. این باعث می شد که کامیون ها متناوب شوند و در هر دو طرف مرز حرکت کنند و وقت زیادی را تلف کنند.
نیاز به رفع موانع ترانزیتی از مرز آستارا
به نظر می رسد در اسرع وقت مشکلات مربوط به مسیر ترانزیت ایران به روسیه از مرز زمینی آستارا برطرف شود. زیرا طی چند ماه و با شروع هوای سرد در روسیه ، صادرات محصولات ایرانی به این کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت و این مسیر با ترافیک سنگین کامیون روبرو خواهد شد.
بنابراین با حل مشکلات ، نه تنها کامیون ها در اسرع وقت و در اسرع وقت به روسیه می رسند ، بلکه هزینه حمل و نقل نیز به شدت کاهش می یابد. مهمتر احتمال خراب شدن محصول و فساد آن تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
رفع موانع گمرکات داخلی با ایجاد هماهنگی و هماهنگی بین نهادهای گمرکی ، افزایش امکان ارزیابی همزمان و در صورت لزوم افزایش نیروی کار قابل حل است. البته در حال حاضر منطقه گمرکی زمینی آستارا با 6 ورودی و خروجی و ظرفیت توقف بیش از 500 کامیون با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است. طبق گفته مدیر کل گمرک آستارا ظرف 6 ماه تا یک سال برای تسریع در ترخیص کالا. یک دستگاه اشعه ایکس و 4 مقیاس در ورودی و خروجی مجموعه ایجاد می شود.
با موضوع پل آستاراچای اخیراً تفاهم نامه ای بین ایران و آذربایجان در مورد ساخت یک پل جاده دیگر امضا شد.
به گفته محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی ، که اخیراً به مرز آستارا سفر کرده است ، یک پروژه پل جاده 4.7 میلیون یورویی آستاراچای با 50٪ سهم در هر طرف ، به مدت 12 ماه بصورت مشترک اعمال خواهد شد. پیگیری در مورد ساخت و تکمیل این پروژه در اسرع وقت نیز باید در دستور کار نهادهای مربوطه ، به ویژه وزارت راه قرار گیرد.
البته علاوه بر حل مشکلات ترانزیت از مرز آستارا ، مسیرهای دیگری نیز باید فعال شوند. مرز آره سوار در بخش شرقی استان اردبیل یکی دیگر از مسیرهای ترانزیتی است که برای صادرات از استان های غربی کشور مناسب است. از طرف دیگر ، حمل و نقل مستقیم دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه صادرات محصولات تازه در کانتینرها یا روی کشتی ها نیز می تواند یک گزینه ایده آل و مقرون به صرفه باشد.