لرزش های ثانویه از تلاش پارلمان برای محدود کردن فضای مجازی / اینترنت به دست انسان آزاد می شوند


در زیر بخشی از مصاحبه با علی اکبر گرجی آورده شده است:

* آقای گرجی ، اخیراً طرحی در مجلس در حال تهیه است که نمایندگان خارجی و سازماندهی می شوند و در صورت عدم پذیرش شرایط جمهوری اسلامی ایران ، در نهایت فیلتر می شوند. مبنای قانونی چنین رویکردی که احتمالاً منجر به فیلتر شدن می شود چیست؟

فیلتر کردن عمومی اساساً یک سیاست ناموفق است. هر کشوری که اقدام کند ، سرانجام شکست خواهد خورد و در ایران نیز عموماً قابل استفاده نیست. دولت ، مجلس یا دولت ممکن است او را مجبور به تصویب آن کند ، اما جامعه آن را رد می کند و آن را اجرا نمی کند. تلگرام را فیلتر کردند جواب داد؟! این تلگرام به دستور قاضی قاسم زاده توسط دستگاه قضایی فیلتر شد. اما بعداً دیدیم که دادگستری از این فن آوری های جدید استفاده کرده است. بیشتر افراد در حال حاضر در تلگرام هستند و حتی دفتر مدیریت در بیشتر این فضای مجازی حساب باز کرده است.

بنابراین نگرانی های نمایندگان مجلس را درک می کنم و خودم با بسیاری از مطالبی که از فضای مجازی پخش می شود مخالفم. بسیاری از این مطالب مضر هستند ، اما اگر خوب نیستید ، فیلتر کردن هوشمند را برای فیلتر کردن غیراخلاقی ، خشن ، تروریستی و موارد مشابه تجویز کنید. نه من ، شهروندی که می خواهد از آزادی بیان که در قانون اساسی به من داده استفاده کند و از دولت و ناآرامی های اجتماعی انتقاد کند ، مثلاً یک شهروند آسمان خراش که سرمایه ای ندارد و به دلیل تاج در مغازه حبس شده و می خواهد برای تأمین هزینه خانواده اش. با تلگرام وارد شوید. با بستن این آسمان چه باید کرد؟!

بیشتر بخوانید  ساز کوک شده کرونا دلتا روی مرگ/ ۵ کرمانشاهی دیگر هم رفتند!

به همین دلیل سیاست فیلترینگ یک سیاست غیراخلاقی ، ضد بشری و ضد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. متأسفانه ، بسیاری از فیلترشکن های مورد استفاده باعث ترویج فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان می شود و کسانی که از فیلتر کردن دفاع می کنند مقصر گسترش فحشا هستند.

* همانطور که اشاره کردید ، در دولت آقای روحانی ، این مسئله در طول 40 سال جمهوری اسلامی توسعه یافته است و صادقانه بگویم ، بسیاری از افراد در اصناف و اقشار مختلف و معیشت و تجارت آنها از طریق آن تأمین می شود. فیلتر کردن چه تاثیری در این مسئله خواهد داشت؟ با توجه به اینکه تفکر دولت و مجلس جدید ادعای توسعه معیشت مردم را دارد ، چگونه می توان این دو را با هم ترکیب کرد و تأثیرات اصلی منفی آن چه خواهد بود؟

هیچ دولتی با سیاست ها ، رویکردها و استراتژی های قراردادی و محدود کننده قادر به حل هیچ یک از مشکلات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی جامعه نخواهد بود. ما محکوم به آزادی هستیم. به نظر من ، دنیایی از کلمات و فلسفه وجود دارد که در آن جمهوری اسلامی محکوم به آزادی است. یعنی اگر او از قوانین آزادی پیروی نکند ، با فلاکت اجتماعی و سیاسی روبرو خواهد شد و خدای ناکرده روزی فرا می رسد که حکومتی با بدبختی مردم خود و نگهبان نعمت های خود روبرو خواهد شد. این بدترین سناریو است.

لرزش های ثانویه از تلاش پارلمان برای محدود کردن فضای مجازی / اینترنت به دست انسان آزاد می شوند

بنابراین ، می توانید مطمئن باشید که هرگونه سیاست سختگیرانه ، متعصبانه ، حبس و محدود کننده محکوم به شکست در میان مدت یا حتی کوتاه مدت است. کاملاً در همه زمینه ها همینطور است. در حوزه اقتصادی ، سیاست ملی شدن اقتصاد شکست خورده است. در دهه 1960 سیاست اقتصادی ما سوسیالیستی بود و در دهه 1980 ما این سیاست را بر خلاف قانون اساسی پشت سر گذاشتیم و در واقع در دهه 1980 بازنگری ناگهانی در قانون اساسی داشتیم. سیاست های مشترک ماده 44 به معنای خصوصی سازی اقتصاد است و مطمئن باشید که بازده خصوصی سازی اقتصاد با شکست مواجه خواهد شد. خصوصی سازی می تواند تعدیل شود ، هوشمندانه تر ، هوشمندانه تر و قابل کنترل تر باشد و از فساد در بحث خصوصی سازی جلوگیری شود ، اما شما نمی توانید یک اقتصاد کاملا سوسیالیستی را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید  رئیس اتاق اصفهان: نرخ استهلاک از نرخ سرمایه بیشتر است

در سیاست ، فرهنگ و جامعه اینگونه است. امروزه ، طبیعت بشر به گونه ای تکامل یافته است که بسیاری از محدودیت هایی را که ممکن است در گذشته پذیرفته باشد ، نمی پذیرد. این را می توانید در اعتراضات بعضاً شدید غرب علیه محدودیت های عروق کرونر مشاهده کنید. به عبارت دیگر ، جامعه بشری امروز به جایی رسیده است که حتی محدودیت های بهداشتی را نقض حقوق بشر می داند و سعی در نظم بخشیدن به آنها دارد.

سیاست های استبدادی را رها کنید

بنابراین ، به نظر من ، غیبت شدید شهروندان ایرانی در انتخابات ژوئن 1400 ، باید هشدارهای لازم را به جریان های اقتدارگرای کشور بدهد و من ، به عنوان یک معلم حقوق اساسی ، که هنوز هم به ایده های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ، من توصیه می کنم که این سیاست های استبدادی را در همه زمینه ها کنار بگذاریم و در صورت وجود ناهنجاری و انحراف در استفاده از آزادی ها ، باید سعی کنیم آنها را با رهنمودهای پدرانه ، اخلاقی و انسانی تنظیم کنیم.

* آیا می گویید به جای ایستادن و مخالفت با فناوری های جدید ، آنها باید بحث را برای هدایت و سازماندهی دنبال کنند؟

این تنها راه است و راهی دیگر وجود ندارد. من توصیه می کنم فقط یک یا دو فعالیت را کنترل کنید. عقل سلیم محدود کردن تخریب ، تروریسم ، خشونت ، کودک آزاری و پورنوگرافی است. اما برای مثال بستن تلگرام برای اینکه افراد دیگر در اینجا از دولت انتقاد نکنند یا بستن توییتر و اینستاگرام به هیچ وجه امکان پذیر نیست. توییتر را خاموش می کنید و بلافاصله یک فناوری جدید ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  قانون مطبوعات به کدام سمت خواهد رفت؟

کل اینترنت را به خودی خود بدهید. اکنون ، آقای ایلان ماسک یک اینترنت ماهواره ای در حال ظهور ایجاد کرده است که من مطمئن هستم به زودی خواهد آمد و به تعبیری خداوند اینترنت را از دست دولت های اقتدارگرا آزاد خواهد کرد.

27229

دیدگاهتان را بنویسید