مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

لباس هایی که به المپیک راه پیدا نکردند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یک طراح لباس درباره انتقاد از طراحی کاروان ایران برای بازیهای المپیک گفت: “عدم عدالت و لابی نقطه آغازین اتفاقات ناخوشایند در انتخاب کاروان ایران برای بازیهای المپیک 2021 بود.” به گونه ای که برخی از مارک ها پس از گذراندن چندین کار داوران از طراحان در آخرین مرحله بدون عبور از مراحل داوران ، وارد مراحل انتخاب شده اند.

در سال 1995 و پس از رونمایی از لباس کاروان ایران برای بازی های المپیک ریو ، لباس های طراحی شده به موضوع رسانه ها تبدیل شد و بسیاری از عدم حمایت قابل قبول فکری و هنری برای طراحی لباس شایسته ورزشکاران ایرانی انتقاد کردند. سه سال بعد ، تصمیم گرفته شد که کمیته ملی المپیک ایران و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ، با همراهی طراحان برجسته ، رویدادی را برای هنرهای مد و صنایع دستی در طراحی لباس کاروان ورزشی ایران طراحی کنند تا در بازیهای المپیک تابستانی شرکت کنید. بازیهای توکیو 2020. بر این اساس ، فراخوانی در مورد طراحی لباس برای کاروان ایرانی حاضر در المپیک 2020 توکیو در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

دو سال پس از انتشار این فراخوان ، اندکی پس از رونمایی از لباس جدید کاروان ایران برای بازی های المپیک توکیو در سال 2021 ، موجی از انتقادات گسترده توسط فعالان مد و لباس در این کشور و همچنین کاربران فضای مجازی شکل گرفت. این انتقادها به جایی رسیده است که کمیته ملی المپیک استفاده از لباسهای انتخاب شده را رد کرده است. در پایان اما علیرغم اعلام رسمی این کمیته ، از این لباس در رژه کاروان ایران در بازیهای المپیک توکیو استفاده شد. این بار برخی از جدی ترین انتقادات توسط خود طراحان انجام شده است که در روند انتخاب نقش داشته اند. این طراحان طرح های خود را در فضای مجازی منتشر و انتقاد خود را از روند کار و توصیه در مورد انتخاب لباس کاروان المپیک ایران در توکیو در رسانه ها بیان کردند.

بیشتر بخوانید  قیمت مانیتور در بازار + جدول

به همین مناسبت ، با آزاده عسگری – طراح و پیمانکار و صاحب یکی از مارک هایی که از ابتدا در همه مراحل مربوط به دعوت شرکت داشت ، صحبت کردیم.

به گزارش ایسنا ، عسگری شروع روند انتخاب لباس برای بازی های المپیک 2021 و نحوه رسیدگی به آن را یادآوری کرد: اولین دعوت نامه برای طراحی لباس برای بازی های المپیک توکیو در سال 2020 در تابستان 2009 در وب سایت The بنیاد ملی مد و به دنبال آن سایر خبرگزاری ها. متقاضیان این پروژه می توانند آثار خود را در دو مجموعه و غیر مجموعه ارسال كنند و حضور در حداكثر پنج اثر در هر بخش به صورت غیر مجموعه و حداكثر سه مجموعه در هر بخش ممكن بود. آثار درخواستی به چهار دسته اصلی تقسیم شدند. ست رسمی مردانه ، ست رسمی زنانه ، ست ورزشی مردانه ، ست ورزشی زنانه که هر کدام شامل موارد خاص خود بودند.

وی با تشریح برنامه زمان بندی ارسال آثار و نحوه ثبت نام ، توضیح داد: طرح های کاغذی تا اواخر آگوست 1998 مهلت داشت و بررسی و اعلام اسامی انتخاب شده از مرحله اول برای شروع مرحله گلدوزی تا تاریخ 26 سپتامبر اعلام شد ، 1998. دریافت نمونه های گلدوزی شده تا 16 سپتامبر 1998 و بررسی و اظهار نظر در مورد نمونه های گلدوزی شده انتخاب شده برای مرحله دوم تا پایان 25 آگوست 1998 و اعلام نهایی کارهای نهایی در 30 سپتامبر 1998.

این طراح لباس ضمن اشاره به میزبانی بنیاد ملی مد و لباس به عنوان مجری دعوتنامه ، درباره جلسات داوری اعضای کمیته انتخاب توضیح داد و گفت: کمیته انتخاب با حضور کارشناسان و اساتید متخصص در طراحی لباس و خیاطی ، و همچنین کارشناسان متخصص کمیته ملی بازی های المپیک برگزار شد. داوری بعداً با برگزاری بازیهای المپیک ، پارالمپیک ، آسیا و پاراآسیایی با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان ، عباس صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ، جمعی از نمایندگان مجلس و روسای وزارت فرهنگ و اسلام کارگروه برگزار شد و پروژه های پیشنهادی کاروان اعزامی ایران به بازیهای المپیک توکیو مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  صورت پف کرده یکتا ناصر سوژه شد

عسکری یکی از جدی ترین آسیب های این روند را تغییر برنامه ها و عدم رعایت قوانین مندرج در دعوتنامه مربوطه می داند و می گوید: عدم رعایت عدالت و لابی نقطه شروع اتفاقات ناخوشایند هنگام انتخاب کاروان ایران است لباس ها برای بازی های المپیک 2021. د) به عنوان مثال ، شورای عالی مارک های پوشاک ایران و یک مارک دیگر پس از ارزیابی های متعدد از کارهای طراحان انجام شده در مرحله نهایی بدون گذراندن مراحل ارزیابی ، وارد مراحل انتخاب شدند.

وی ادامه داد: طبق بیانیه رسمی شورای عالی علائم تجاری ، هیئت منصفه اعلام کرد که هیچ یک از پروژه ها شرایط اولیه انتخاب اولیه را ندارند و از شورای عالی علائم تجاری دعوت شده است. هیئت منصفه همچنین گفت که 10 روز به طراحان فرصت داده شده تا نقایص طرح را برطرف کنند ، که من و سایر طراحان 100٪ این ادعا را رد می کنیم. همه طراحان منتخب از ورود تیم جدید و فرصت 10 روزه برای رفع نواقص اطلاع کامل نداشتند و پس از بیش از یک سال آگاهی نداشتن به دلیل به تعویق افتادن بازیهای المپیک توکیو ، لباس آشکار متعجب هر کس.

عسگری با انتقاد از بی عدالتی در حق طراحان لباس گفت: جای تعجب است که اگرچه مدیر محترم یک مارک تجاری در تمام مراحل داوری حضور داشت ، اما ناگهان این بار همان مارک عضو شورای عالی مارک ها به همراه سایر اعضا به عنوان مجری “بدون گذراندن مراحل قبلی ، در دعوت شرکت کنید.

وی افزود: ترکیب هیئت داوران ترکیب درستی است و جایی است. نمایندگان و اساتید بنیاد ملی مد و لباس از یک سو و کمیته ملی المپیک که دانش کافی برای بحث در مورد سلایق ورزشکاران را دارند و همچنین تولیدکنندگان برای بررسی برنامه های اجرایی اما مشکلی که باعث شده این نتایج ناخوشایند برای بار دوم اتفاق بیفتد سو mis مدیریت ، تقلب در آربیتراژ ، عدم شفافیت و بازنمایی غیرواقعی روند انتخابات در این زمینه است. با چنین پخش های سطح پایین نمی توان بسیاری از متخصصان علاقه مند در این زمینه را ساکت کرد و از قدرت شبکه های مجازی چشم پوشی کرد. زیرا حذف استفاده از لباس های انتخاب شده موضوعی بود که هیئت محترم انتخاب احتمالاً انتظار نداشتند.

بیشتر بخوانید  ۱۱ رکورد لیونل مسی که رونالدو نمی تواند بشکند

در پایان ، طراح لباس ضمن اشاره به امکانات مارک های نهایی انتخاب شده برای بازی های المپیک ، مسئولین و برگزارکنندگان این روند را مقصر دانست و در این زمینه پیشنهاد داد: در هر زمان باید یک یا دو نفر یا ارتباط بین مارک ها وجود داشته باشد مشاوره و سازمانها. اگر این اتفاق بیفتد ، روند فراخوانی و نمایش آثار به دلیل زمان طراحان و مارک های محترم و صرف میلیون ها هزینه برای چندین نمونه گلدوزی به طور کلی حذف می شود یا پس از اعلام حامی نام تجاری مارک المپیک ، فراخوان طراحان خلاق برای همکاری با تولید کنندگان فقط ارائه می شود. این طرح اعلام شده است.

نمونه زیر نمونه ای از لباس است که برای کاروان ایران به المپیک طراحی شده اما در انتخاب نهایی رد شده است:

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *