لاوروف و همتای ژاپنی فعالیت‌های مشترک در کوریل و مذاکره برای معاهده صلح را بررسی کردند



طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، وزیر خارجه این کشور امروز، چهارشنبه تماس تلفنی از سوی همتای ژاپنی دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آر تی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن چشم اندازهای تحقق توافقات دو رهبر درباره توسعه فراگیر روابط دوجانبه با هدف دستیابی به سطح نوعی جدید روابط  و توسعه همکاری متقابل در جهت تجاری و اقتصادی بررسی کردند. 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مذاکرات دو طرف بر تحقق پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی هیدروژنی در خاور دور و طرح‌های فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جنوب کوریل تمرکز داشت.

در بیانیه مذکور آمده است: لاوروف و موتگی درباره وضعیت مذاکره پیرامون موضوع انعقاد معاهده صلح روسیه و ژاپن تبادل نظر کردند.

طبق این بیانیه، دو طرف همچنین برنامه‌های تماس‌های بعدی روسیه و ژاپن از جمله جلسه آتی کمیته دولتی مشترک پیرامون همکاری تجاری و اقتصادی و مراسم افتتاح سال روسیه و ژاپن برای تبادلات بین استان‌ها و شهرهای مشابه را بررسی کردند.

وزارت خارجه ژاپن نیز تاکید کرد: موتگی با لاوروف هماهنگی بین مسکو و توکیو بابت مسائل مهم بین‌المللی از جمله تغییرات آب‌وهوایی را بررسی کرد.

طبق بیانیه ژاپن، وزیران بر اهمیت پیشبرد مذاکرات و هماهنگی بین مسائل مختلف تاکید و روی بررسی‌ها در سطوح مختلف و ورود به مذاکرات شفاف با هدف ادامه توسعه روابط روسیه و ژاپن به رغم تاثیرات منفی کرونا توافق کردند.

ژاپن و روسیه از زمان پایان جنگ جهانی دوم درگیر یک مناقشه ارضی بر سر جزایر کوریل بوده‌اند. ژاپن مدعی جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و هابومای، از جزایر مجمع الجزایر کوریل بوده و به آنها “سرزمینهای شمالی” می‌گوید. مسکو بر حاکمیتش بر این جزایر که بعد از جنگ جهانی دوم بخشی از اتحاد شوروی سابق شد، تاکید داشته و آن را عاری از مناقشه می‌داند.

بیشتر بخوانید  غیبت لاک در لیست 20 نفره پرسپولیس

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید